Etyka lekarska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11.LEK.D6.3.28 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka lekarska |
Jednostka: | Instytut Nauk Medycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Beauchamp T.J., Childress J.F., Zasady etyki medycznej, Warszawa 1996 Biesaga T., Elementy etyki lekarskiej, Kraków 2006. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z założeniami etyki lekarskiej. Zasady etyki wywodzi się z ogólnych podstaw obowiązujących praw moralnych, które studenci powinni poznać jako fundament. Jako że w zawodzie lekarza obowiązuje kodeks etyki lekarskiej, który zawiera uregulowania etyczne zasad wykonywania zawodu lekarza, kandydaci do wykonywania tego zawodu po-znają zarówno treść zapisów kodeksowych, jak i problemy i dyle-maty moralne, z którymi mogą spotkać się w przyszłej pracy zawodowej. Student powinien zdobyć nie tylko wiedzę o podstawach etyki medycznej, lecz także przećwiczyć w ramach seminarium rozstrzyganie złożonych kazusów moralnych i uzasadnianie dokonywanych wyborów konkretnych działań medycznych. Student ma także zdobyć wiedzę o zasadach prawidłowego informowania pacjenta oraz uzyskiwania świadomej jego zgody, powinien umieć przestrzegać praw pacjenta oraz stosować wzorce etyczne we wszystkich działaniach zawodowych, z którymi będzie konfrontowany jako lekarz. |
Pełny opis: |
W1 – Etyka jako dział filozofii, specyfika dziedziny, przedmiot etyki. Powinność i podmiotowość moralna. Moralność, pochodzenie moralności, funkcje moralności. Znaczenie wartości w życiu ludzi. Etyka normatywna a etyka opisowa. Normy moralne, obyczajowe a prawne. Systemy etyczne a uzasadnienie powinności moralnej. Zakres wspólnoty moralnej i członkostwo we wspólnocie moralnej. Systemy moralne w liberalnym, pluralistycznym społeczeństwie. Etyka deontologiczna a etyka konsekwencjalistyczna. Rachunek utylitarystyczny. Bycie osobą a bycie człowiekiem. Etyka personalistyczna a utylitaryzm. W2 – Racjonalność naukowo-techniczna, postęp nauki, rozwój medycyny a współczesne dylemat naukowców i lekarzy. Eksperymenty naukowe a etyka. Bioetyka jako dział etyki stosowanej. System filozoficzno-etyczny a bioetyka. Sposoby ujmowania bioetyki, zasady bioetyki. Bioetyka i jej podstawy filozoficzne. Współczesne modele bioetyki/etyki medycznej. Zarys dziejów etyki medycznej, jej współczesne dokumenty źródłowe. Układ, treść i znaczenie Kodeksu Etyki Lekarskiej. Podstawowe zasady etyki medycznej (principia) – ich korzenie i wykładnia. W 3– Aplikacja zasad do relacji lekarz – pacjent. Napięcie między życzeniami pacjenta a celami medycyny (modele medycyny). Obowiązek udzielania pomocy i jego granice. Ryzyko diagnostyczne i terapeutyczne. S1 – Rola moralności w życiu człowieka. Pluralizm a spory moralne. Uzasadnienie postępowania moralnego. Moralność potoczna, liberalny indywidualizm, etyka cnót a praktyki społeczne. Role lekarza w systemie opieki zdrowotnej, wielość ról i wynikające z tego konflikty interesów. Etyka badań naukowych Lekarz jako badacz, etos uczonego, badania na zwierzętach, komisje bioetyczne. Problem korupcji. S2 – Autonomia moralna pacjenta, paternalizm, prawa pacjenta, komunikacja z pacjentem, zakres tajemnicy lekarskiej. Eksperyment medyczny, świadoma zgoda, podejmowanie decyzji w czyimś imieniu, podejmowanie ryzyka, błędy lekarskie. S3 – Etyczne aspekty pobierania tkanek i narządów do transplantacji. Status moralny ciała ludzkiego (żywego i martwego) oraz jego części. Etyczne aspekty działań lekarskich związane z ludzką prokreacją w świetle KEL. S4 – Niepomyślne rokowanie i jego komunikowanie pacjentowi oraz rodzinie. Etyczne aspekty walki z bólem, leczenia paliatywnego i hospicyjnej opieki medycznej. Problematyka etyczna związana z reanimacją i terapią daremną. Granice walki o życie i problem eutanazji. Etyczne problemy umierania i śmierci. S5 – Dylematy etyczne w pracy lekarza i poszukiwanie właściwych ich rozwiązywań. Analiza kazusów. |
Literatura: |
Brzeziński T., Etyka lekarska, Warszawa 2002 Naczelna Izba Lekarska, Kodeks Etyki Lekarskiej. |
Efekty uczenia się: |
EK – 1 Zna i rozumie główne pojęcia, teorie, zasady i reguły etyczne służące jako ogólne ramy właściwego interpretowania i analizowania zagadnień moralno-medycznych. Rozumie rolę etyki w funkcjonowaniu społeczeństw oraz grup zawodowych. EK – 2 Posiada zdolność rozpoznawania etycznych wymiarów decyzji medycznych i odróżniania aspektów faktualnych od normatywnych EK –3 Przestrzega wzorców etycznych w działaniach zawodowych dla potrzeb pacjentów, ich rodzin oraz instytucji zewnętrznych. Rozumie zasady poszanowania praw pacjenta i potrafi je ujmować w kontekście obowiązków pracowników medycznych. EK – 4 Zna zasady altruizmu i odpowiedzialności klinicznej i ma świadomość zasad funkcjonowania zespołu terapeutycznego EK – 5 Rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentami oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem. Zna zasady informowania pacjenta o stanie jego zdrowia i proponowanych działaniach medycznych, w tym przekazywania informacji niepomyślnych i uzyskiwania zgody na leczenie |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na seminariach, aktywny w nich udział oraz pozytywny wynik zaliczenia seminarium w postaci pisemnego przedstawienia dyle-matu moralnego (case) oraz propozycji jego rozwiązań intuicyjnych i wystandaryzowanych (algorytm). W przypadku nieobecności - obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu terminu z prowadzącym. Test wielokrotnego wyboru i wielokrotnej odpowiedzi, dopasowania odpowiedzi. Zastosowanie algorytmu do rozwiązywania trudnych kwestii z zakresu etyki medycznej – schemat: zgłoszenie dylematu/problemu moralnego - rozwiązania intuicyjne - wystandaryzowane rozwiązanie etyczne. Standaryzowane egzaminy ustne ukierunkowane na sprawdzenie wiedzy na poziomie wyższym niż sama znajomość faktów (poziom zrozumienia, umiejętność analizy, syntezy, rozwiązywania problemów Sprawdziany i kolokwia cząstkowe opanowania wiedzy, ocena aktywności na zajęciach o charakterze konwersatoryjnym, aktywności w grze edukacyjnej, ocena prezentacji przygotowanych w ramach pracy własnej. EK – 1 – egzamin pisemny w formie testu; ocena formująca uzyskana z zajęć seminaryjnych (ocena aktywności na zajęciach oraz cząstkowych kolokwiów). EK – 2 – egzamin pisemny w formie testu EK – 3 – egzamin pisemny w formie testu EK – 4 – egzamin pisemny w formie testu; ocena formująca uzyskana z zajęć seminaryjnych (ocena aktywności na zajęciach oraz cząstkowych kolokwiów). EK – 5 – egzamin pisemny w formie testu; ocena formująca uzyskana z zajęć seminaryjnych (ocena aktywności na zajęciach oraz cząstkowych kolokwiów). Zaliczenie przedmiotu przeprowadzone zostanie w formie: Zaliczenie na ocenę/Egzamin Test: 25 pytań (20 pytań wielokrotnego wyboru i wielokrotnej odpowiedzi, 5 pytań dopasowania odpowiedzi). 8 pytań odnosi się do realizacji EK1; 7 pytań dotyczy EK 2; 4 pytania dotyczą EK 3. Po 3 pytania dotyczą efektów EK 4 i 5. Wykazanie się wiedzą z treści wykładów: do zaliczenia testu konieczne jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej 60% (15 pytań) zagadnień poruszonych w pytaniach. Niedostateczny (2) – do 14 poprawnych odpowiedzi. Dostateczny (3) – 15-16 poprawnych odpowiedzi Dostateczny plus (3, 5) – 17-18 poprawnych odpowiedzi Dobry (4) – 19-20 poprawnych odpowiedzi Dobry plus (4,5) – 21-23 poprawnych odpowiedzi Bardzo dobry (5) – 24-25 poprawnych odpowiedzi Zaliczenie seminarium na podstawie cząstkowych ocen aktywności na seminariach oraz ocen z kolokwiów (krótkie ustrukturyzowane pytania) i przygotowanych zadań pisemnych wskazanych powyżej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Francuz, Piotr Morciniec | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Francuz, Piotr Morciniec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Seminarium - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.