Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka lekarska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11.LEK.D6.3.28
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka lekarska
Jednostka: Instytut Nauk Medycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Beauchamp T.J., Childress J.F., Zasady etyki medycznej, Warszawa 1996

Biesaga T., Elementy etyki lekarskiej, Kraków 2006.


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z założeniami etyki lekarskiej. Zasady etyki wywodzi się z ogólnych podstaw obowiązujących praw moralnych, które studenci powinni poznać jako fundament. Jako że w zawodzie lekarza obowiązuje kodeks etyki lekarskiej, który zawiera uregulowania etyczne zasad wykonywania zawodu lekarza, kandydaci do wykonywania tego zawodu po-znają zarówno treść zapisów kodeksowych, jak i problemy i dyle-maty moralne, z którymi mogą spotkać się w przyszłej pracy zawodowej.

Student powinien zdobyć nie tylko wiedzę o podstawach etyki medycznej, lecz także przećwiczyć w ramach seminarium rozstrzyganie złożonych kazusów moralnych i uzasadnianie dokonywanych wyborów konkretnych działań medycznych. Student ma także zdobyć wiedzę o zasadach prawidłowego informowania pacjenta oraz uzyskiwania świadomej jego zgody, powinien umieć przestrzegać praw pacjenta oraz stosować wzorce etyczne we wszystkich działaniach zawodowych, z którymi będzie konfrontowany jako lekarz.

Pełny opis:

W1 – Etyka jako dział filozofii, specyfika dziedziny, przedmiot etyki. Powinność i podmiotowość moralna. Moralność, pochodzenie moralności, funkcje moralności. Znaczenie wartości w życiu ludzi. Etyka normatywna a etyka opisowa. Normy moralne, obyczajowe a prawne. Systemy etyczne a uzasadnienie powinności moralnej. Zakres wspólnoty moralnej i członkostwo we wspólnocie moralnej. Systemy moralne w liberalnym, pluralistycznym społeczeństwie. Etyka deontologiczna a etyka konsekwencjalistyczna. Rachunek utylitarystyczny. Bycie osobą a bycie człowiekiem. Etyka personalistyczna a utylitaryzm.

W2 – Racjonalność naukowo-techniczna, postęp nauki, rozwój medycyny a współczesne dylemat naukowców i lekarzy. Eksperymenty naukowe a etyka. Bioetyka jako dział etyki stosowanej. System filozoficzno-etyczny a bioetyka. Sposoby ujmowania bioetyki, zasady bioetyki. Bioetyka i jej podstawy filozoficzne. Współczesne modele bioetyki/etyki medycznej.

Zarys dziejów etyki medycznej, jej współczesne dokumenty źródłowe. Układ, treść i znaczenie Kodeksu Etyki Lekarskiej.

Podstawowe zasady etyki medycznej (principia) – ich korzenie i wykładnia.

W 3– Aplikacja zasad do relacji lekarz – pacjent. Napięcie między życzeniami pacjenta a celami medycyny (modele medycyny). Obowiązek udzielania pomocy i jego granice. Ryzyko diagnostyczne i terapeutyczne.

S1 – Rola moralności w życiu człowieka. Pluralizm a spory moralne. Uzasadnienie postępowania moralnego. Moralność potoczna, liberalny indywidualizm, etyka cnót a praktyki społeczne. Role lekarza w systemie opieki zdrowotnej, wielość ról i wynikające z tego konflikty interesów.

Etyka badań naukowych Lekarz jako badacz, etos uczonego, badania na zwierzętach, komisje bioetyczne. Problem korupcji.

S2 – Autonomia moralna pacjenta, paternalizm, prawa pacjenta, komunikacja z pacjentem, zakres tajemnicy lekarskiej. Eksperyment medyczny, świadoma zgoda, podejmowanie decyzji w czyimś imieniu, podejmowanie ryzyka, błędy lekarskie.

S3 – Etyczne aspekty pobierania tkanek i narządów do transplantacji. Status moralny ciała ludzkiego (żywego i martwego) oraz jego części. Etyczne aspekty działań lekarskich związane z ludzką prokreacją w świetle KEL.

S4 – Niepomyślne rokowanie i jego komunikowanie pacjentowi oraz rodzinie. Etyczne aspekty walki z bólem, leczenia paliatywnego i hospicyjnej opieki medycznej. Problematyka etyczna związana z reanimacją i terapią daremną. Granice walki o życie i problem eutanazji. Etyczne problemy umierania i śmierci.

S5 – Dylematy etyczne w pracy lekarza i poszukiwanie właściwych ich rozwiązywań. Analiza kazusów.

Literatura:

Brzeziński T., Etyka lekarska, Warszawa 2002

Naczelna Izba Lekarska, Kodeks Etyki Lekarskiej.

Efekty uczenia się:

EK – 1 Zna i rozumie główne pojęcia, teorie, zasady i reguły etyczne służące jako ogólne ramy właściwego interpretowania i analizowania zagadnień moralno-medycznych. Rozumie rolę etyki w funkcjonowaniu społeczeństw oraz grup zawodowych.

EK – 2 Posiada zdolność rozpoznawania etycznych wymiarów decyzji medycznych i odróżniania aspektów faktualnych od normatywnych

EK –3 Przestrzega wzorców etycznych w działaniach zawodowych dla potrzeb pacjentów, ich rodzin oraz instytucji zewnętrznych. Rozumie zasady poszanowania praw pacjenta i potrafi je ujmować w kontekście obowiązków pracowników medycznych.

EK – 4 Zna zasady altruizmu i odpowiedzialności klinicznej i ma świadomość zasad funkcjonowania zespołu terapeutycznego

EK – 5 Rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentami oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem. Zna zasady informowania pacjenta o stanie jego zdrowia i proponowanych działaniach medycznych, w tym przekazywania informacji niepomyślnych i uzyskiwania zgody na leczenie

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na seminariach, aktywny w nich udział oraz pozytywny wynik zaliczenia seminarium w postaci pisemnego przedstawienia dyle-matu moralnego (case) oraz propozycji jego rozwiązań intuicyjnych i wystandaryzowanych (algorytm).

W przypadku nieobecności - obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu terminu z prowadzącym.

Test wielokrotnego wyboru i wielokrotnej odpowiedzi, dopasowania odpowiedzi.

Zastosowanie algorytmu do rozwiązywania trudnych kwestii z zakresu etyki medycznej – schemat: zgłoszenie dylematu/problemu moralnego - rozwiązania intuicyjne - wystandaryzowane rozwiązanie etyczne.

Standaryzowane egzaminy ustne ukierunkowane na sprawdzenie wiedzy na poziomie wyższym niż sama znajomość faktów (poziom zrozumienia, umiejętność analizy, syntezy, rozwiązywania problemów

Sprawdziany i kolokwia cząstkowe opanowania wiedzy, ocena aktywności na zajęciach o charakterze konwersatoryjnym, aktywności w grze edukacyjnej, ocena prezentacji przygotowanych w ramach pracy własnej.

EK – 1 – egzamin pisemny w formie testu; ocena formująca uzyskana z zajęć seminaryjnych (ocena aktywności na zajęciach oraz cząstkowych kolokwiów).

EK – 2 – egzamin pisemny w formie testu

EK – 3 – egzamin pisemny w formie testu

EK – 4 – egzamin pisemny w formie testu; ocena formująca uzyskana z zajęć seminaryjnych (ocena aktywności na zajęciach oraz cząstkowych kolokwiów).

EK – 5 – egzamin pisemny w formie testu; ocena formująca uzyskana z zajęć seminaryjnych (ocena aktywności na zajęciach oraz cząstkowych kolokwiów).

Zaliczenie przedmiotu przeprowadzone zostanie w formie:

Zaliczenie na ocenę/Egzamin

Test: 25 pytań (20 pytań wielokrotnego wyboru i wielokrotnej odpowiedzi, 5 pytań dopasowania odpowiedzi).

8 pytań odnosi się do realizacji EK1; 7 pytań dotyczy EK 2; 4 pytania dotyczą EK 3. Po 3 pytania dotyczą efektów EK 4 i 5.

Wykazanie się wiedzą z treści wykładów: do zaliczenia testu konieczne jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej 60% (15 pytań) zagadnień poruszonych w pytaniach.

Niedostateczny (2) – do 14 poprawnych odpowiedzi.

Dostateczny (3) – 15-16 poprawnych odpowiedzi

Dostateczny plus (3, 5) – 17-18 poprawnych odpowiedzi

Dobry (4) – 19-20 poprawnych odpowiedzi

Dobry plus (4,5) – 21-23 poprawnych odpowiedzi

Bardzo dobry (5) – 24-25 poprawnych odpowiedzi

Zaliczenie seminarium na podstawie cząstkowych ocen aktywności na seminariach oraz ocen z kolokwiów (krótkie ustrukturyzowane pytania) i przygotowanych zadań pisemnych wskazanych powyżej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Francuz, Piotr Morciniec
Prowadzący grup: Grzegorz Francuz, Piotr Morciniec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Seminarium - Zaliczenie
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)