Biologia molekularna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11.LEK.D6.5.44 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0912) Medycyna
|
Nazwa przedmiotu: | Biologia molekularna |
Jednostka: | Instytut Nauk Medycznych |
Grupy: |
Kierunek lekarski, studia stacjonarne D6 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | 1. Gruber B.M. Epigenetyka a etiologia chorób neurodegeneracyjnych. 2011 Postepy Hig Med Dosw (online), 65: 542-551. https://core.ac.uk/download/pdf/25939390.pdf 2. Sawicki w., Malejczyk J., Wróblewska M. 2015 Starzenie: mechanizmy epigenetyczne i genetyczne. Gerontologia Polska 2: 47-52 http://gerontologia.org.pl/wp-content/uploads/2016/07/2015-2_Gerontologia_4.pdf 3. Siedlecki J. 2011 Diagnostyka molekularna nowotworów. Postępy Nauk Medycznych 2: 88-93. http://www.czytelniamedyczna.pl/3594,diagnostyka-molekularna-nowotworlw.html 4. Siedlecki J. Diagnostyka molekularna. 2009 W: Mięsaki tkanek miękkich u dorosłych. red. P. Rutkowski i Z. I. Nowecki, Medical Tribune Polska, Warszawa, http://www.sarcoma.pl/pliki/Monografia/rozdzial5.pdf Żurawski M., Majka M. 2011 Indukowane pluripotencjalne komórki macierzyste – nowe rozwiązanie w medycynie regeneracyjnej. Diagnostyka laboratoryjna 47: 187-192. http://www.diagnostykalaboratoryjna.eu/journal/DL_2_2011._str_187-192.pdf 5. Inżynieria genetyczna i terapia genowa (red. I. Bednarek) Śląski Uniwersytet Medyczny, Katowice 2008 http://serwisy.umcs.lublin.pl/andrzej.mazur/Inzynieria_Genetyczna_Biologia_Kurs_Podstawowy/Cwiczenia/In%C5%BCynieria%20genetyczna%20i%20terapia%20Genowa%20-%20Ilona%20Bednarek.pdf 6. Gos M. 2016 Rodzicielskie piętnowanie genomowe. Epigenetyka w chorobach neurologicznych. http://www.ipin.edu.pl/wp-content/uploads/2016/11/Rodzicielskie%20pi%C4%99tnowanie%20genomowe.%20Epigenetyka%20w%20chorobach%20neurologicznych%2011_2016%20skr%C3%B3t.pdf dostępy z dnia 23.09.2019 |
Skrócony opis: |
Kurs zaznajamia z technikami umożliwiającymi tworzenie rekombinowanego DNA i GMO, analizę kwasów nukleinowych, badanie ekspresji i funkcji genów i ich zastosowanie w diagnostyce i terapiach. Pozwala też na poznanie roli osobniczej zmienności genomu w personalizacji terapii farmakologicznej i diety oraz identyfikacji osób i ustalaniu ich pokrewieństwa. |
Pełny opis: |
Wykłady: W1. Genom człowieka. Metody badania genomów: molekularna hybrydyzacja, powielanie kwasów nukleinowych, sekwencjonowanie DNA, bioinformatyka, enzymy restrykcyjne. W2. Inżynieria genetyczna: metody klonowania fragmentów DNA i tworzenia genetycznie modyfikowanych organizmów (GMO). Transgenizacja zwierząt – iniekcja/infekcja obcego DNA do zapłodnionych oocytów, iniekcja genetycznie zmodyfikowanych zarodkowych komórek macierzystych do blastocysty. Mutageneza in vivo – gene targeting, genetyczny nokaut. Technologia antysensowna. Tworzenie GMO roślinnych – z udziałem Agrobacetrium tumefaciens lub metodą strzelby genowej. GMO jako bioreaktory do produkcji leków i szczepionek. Terapia genowa chorób metabolicznych i nowotworów. Redagowanie genomu. W3. Otrzymywanie i zastosowanie indukowanych pluripotentnych komórek macierzystych. Diagnostyka molekularna – analiza mutacji, testy diagnostyczne chorób infekcyjnych i inwazyjnych. Nieinwazyjna diagnostyka prenatalna.. Epigenetyka: mechanizmy zmian epigenetycznych – metylacja DNA. W4. Epigenetyka: mechanizmy zmian epigenetycznych cd.– modyfikacje histonów, struktura chromatyny, niekodujący RNA, piętnowanie rodzicielskie, choroby spowodowane zaburzeniami regulacji epigenetycznej, nutrigenetyka. Farmakogenetyka. Analiza DNA w medycynie sądowej: ustalanie ojcostwa, identyfikacja ofiar katastrof masowych, identyfikacja ofiar i sprawców w sprawach kryminalnych. Markery genetyczne bi- i wieloalleliczne autosomalne, położone na chromosomach płci i w DNA mitochondrialnym. Seminaria: S1. Struktura genu pro- i eukariotycznego. S2. Analiza in silico sekwencji nukleotydowej i przewidywanej sekwencji aminokwasowej. Przeszukiwanie baz danych w poszukiwaniu homologów badanej sekwencji. Ćwiczenia: C1. Wstęp do inżynierii genetycznej: Izolacja DNA plazmidowego.Transformacja bakterii. C2. Wstęp do inżynierii genetycznej: Trawienie DNA plazmidowego enzymami restrykcyjnymi. Elektroforeza DNA w żelu agarozowym. |
Literatura: |
1. Brown T.A. Genomy. Wyd. Naukowe PWN, 2009 i następne. 2. Turner P., McLennan A., Bates A., White M. Biologia molekularna – krótkie wykłady. PWN, Warszawa 2011 3. Genetyka medyczna i molekularna (J. Bal, red), PWN, Warszawa 2017 i następne 4. Allison L.A. Podstawy biologii molekularnej. Wyd. Uniw. Warszawskiego, Warszawa, 2009 i następne |
Efekty uczenia się: |
Student: EK–1 ma wiedzę o zasadach podstawowych technik analizy kwasów nukleinowych i tworzenia GMO EK–2 zna znaczenie regulacji epigenetycznej dla ekspresji genów i funkcjonowania organizmu EK-3 ma wiedzę na temat możliwości i metod diagnostyki molekularnej EK-4 znane mu są zasady prowadzenia i możliwości terapii genowej i terapii z udziałem indukowanych komórek pluripotencjalnych EK–5 jest świadomy możliwości znajdowania najskuteczniejszej spersonalizowanej terapii za pomocą wiedzy i metod farmakogenetyki i nutrigenetyki i wie kiedy ich użyć EK–6 umie zanalizować sekwencję nukleotydową DNA pod kątem zakodowanych w niej genów białek, elementów regulatorowych genu EK-7 potrafi przeprowadzić prostą bioinformatyczną analizę sekwencji DNA korzystając z baz danych i dostępnych on-line narzędzi analizy EK–8 umie wyizolować DNA plazmidowe, przeprowadzić jego analizę restrykcyjną oraz transformację komórki bakteryjnej EK-9 potrafi ocenić potrzebę przeprowadzenia badań molekularnych celem najtrafniejszej diagnozy i wyboru najskuteczniejszej terapii |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie seminariów - w formie pisemnego kolokwium zaliczeniowego (4 pytania test dopasowania odpowiedzi „luki” – każde za 1 p-kt, 7 pytań test jednokrotnego wyboru – każdy za 1 p-kt). Ocena podlega poprawie. Zaliczenie ćwiczeń - w formie pisemnego kolokwium zaliczeniowego (12 zadań test dopasowania odpowiedzi „luki” - każde za 1 p-kt, 3 pytania otwarte – każde za 2 p-kty). Ocena podlega poprawie. Wykłady zalicza się na podstawie końcowego pisemnego egzaminu w formie testu jednokrotnego wyboru 40 pytań. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego jest uzyskanie zaliczenia każdego z wymaganych kolokwiów. Procent poprawnych odpowiedzi wymagany na zaliczenie kolokwiów i egzaminu na ocenę: ndst – do 59%, dst – 60-67%, dst+ - 68-75%, db – 76-83%, db+ - 84-91%, bdb – od 92% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Seminarium, 6 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Goc | |
Prowadzący grup: | Ewa Boniewska-Bernacka, Anna Goc, Anna Pańczyszyn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Seminarium - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Seminarium, 6 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Goc | |
Prowadzący grup: | Ewa Boniewska-Bernacka, Anna Goc, Anna Pańczyszyn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Seminarium - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Seminarium, 6 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Goc | |
Prowadzący grup: | Ewa Boniewska-Bernacka, Anna Goc, Anna Pańczyszyn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Seminarium - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.