Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia współczesna (od Russella i Husserla)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.1-FW-ORH
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Filozofia współczesna (od Russella i Husserla)
Jednostka: Instytut Historii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

Lektura monograficzna

Literatura uzupełniająca:

F. Copleston "Historia filozofii"

T. Szubka "Filozofia analityczna"

T. Szubka "Neopragmatyzm"

Założenia:



Skrócony opis:

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z najważniejszymi koncepcjami XX-wiecznej filozofii analitycznej oraz nurtu neopragmatycznego.

Pełny opis:

W trakcie kursu student czyta, analizuje i dyskutuje teksty filozofów analitycznych związanych ze szkołą w Cambridge (Russell, Austin, późny Wittgenstein), z Kołem Wiedeńskim (Carnap, wczesny Wittgenstein, manifest Koła Wiedeńskiego) oraz z analityczną i neopragmatyczną filozofią amerykańską (Quine, Rorty, Putnam). Student zapoznaje się z różnymi odmianami i zastosowaniami krytyki języka oraz krytyki metafizyki. Celem kursu jest także zapoznanie studenta z powiązaniami filozofii współczesnej z nauką oraz jej zależnością od uwarunkowań społecznych.

Literatura:

1. B. Russell, Denotowanie [w:] Logika i język: studia z semiotyki logicznej, red. J. Pelc;

lub B. Russell, Wstęp do filozofii matematyki, przeł. Cz. Znamierowski, Warszawa 1958, rozdz. XVI "Opisy".

2. L. Wittgenstein, Traktat logiczno-filozoficzny.

3. Naukowa koncepcja świata. Koło Wiedeńskie, red. A. Koterski, Gdańsk 2010, s. 68-82, 90-93.

4. Rudolf Carnap, Logiczna składnia języka, s. 13-50, 370-417.

5. L. Wittgenstein, Dociekania filozoficzne, §§: 1-54, 65-71,90-97,109-133,

138-142,194-202, 258-269.

6. J.L. Austin, Wypowiedzi performatywne [w:] tegoż, Mówienie i poznawanie, s. 311-334.

7. W.V.O. Quine, Słowo i przedmiot, Wstęp, rozdz. II.

8. H. Putnam, Wiele twarzy realizmu [w:] tegoż, Wiele twarzy realizmu i inne eseje, przeł. A. Grobler.

9. R. Rorty, Relatywizm: odnajdywanie i tworzenie, [w:] Habermas, Rorty, Kołakowski: stan filozofii współczesnej, Warszawa 1996.

Efekty uczenia się:

K_W08 - zna i rozumie główne kierunki i stanowiska współczesnej filozofii

K_W09 - zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych: filozofii analitycznej, pozytywizmu logicznego oraz neopragmatyzmu

K_W10 - zna idee i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism (B. Russella, L. Wittgensteina, R. Carnapa, J.L. Austina, W.V.O. Quine'a, H. Putnama, R. Rorty'ego)

K_W11 - zna ogólne zależności między kształtowaniem się 20-wiecznych idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie

K_U03 - czyta i interpretuje tekst filozoficzny

K_U07 - analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia

K_K08 - ma świadomość znaczenia światowego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny będzie wynik z dwóch kolokwiów oraz aktywność na zajęciach.

Ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. Zasady:

Oceny z kolokwium zostaną ustalone następująco:

ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 40% punktów

ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów

ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 80% punktów

Dodatkowo aktywne uczestnictwo studenta w ćwiczeniach może wpłynąć na podniesienie oceny końcowej z ćwiczeń o:

- cały stopień w przypadku aktywności na przynajmniej 80% zajęć;

- pół stopnia w przypadku aktywności na przynajmniej 40% zajęć.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4 (2024-03-22)