Filozofia współczesna (od Russella i Husserla)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.1-FW-ORH |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia współczesna (od Russella i Husserla) |
Jednostka: | Instytut Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
Literatura uzupełniająca: | F. Copleston "Historia filozofii" T. Szubka "Filozofia analityczna" T. Szubka "Neopragmatyzm" |
Założenia: | |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z najważniejszymi koncepcjami XX-wiecznej filozofii analitycznej oraz nurtu neopragmatycznego. |
Pełny opis: |
W trakcie kursu student czyta, analizuje i dyskutuje teksty filozofów analitycznych związanych ze szkołą w Cambridge (Russell, Austin, późny Wittgenstein), z Kołem Wiedeńskim (Carnap, wczesny Wittgenstein, manifest Koła Wiedeńskiego) oraz z analityczną i neopragmatyczną filozofią amerykańską (Quine, Rorty, Putnam). Student zapoznaje się z różnymi odmianami i zastosowaniami krytyki języka oraz krytyki metafizyki. Celem kursu jest także zapoznanie studenta z powiązaniami filozofii współczesnej z nauką oraz jej zależnością od uwarunkowań społecznych. |
Literatura: |
1. B. Russell, Denotowanie [w:] Logika i język: studia z semiotyki logicznej, red. J. Pelc; lub B. Russell, Wstęp do filozofii matematyki, przeł. Cz. Znamierowski, Warszawa 1958, rozdz. XVI "Opisy". 2. L. Wittgenstein, Traktat logiczno-filozoficzny. 3. Naukowa koncepcja świata. Koło Wiedeńskie, red. A. Koterski, Gdańsk 2010, s. 68-82, 90-93. 4. Rudolf Carnap, Logiczna składnia języka, s. 13-50, 370-417. 5. L. Wittgenstein, Dociekania filozoficzne, §§: 1-54, 65-71,90-97,109-133, 138-142,194-202, 258-269. 6. J.L. Austin, Wypowiedzi performatywne [w:] tegoż, Mówienie i poznawanie, s. 311-334. 7. W.V.O. Quine, Słowo i przedmiot, Wstęp, rozdz. II. 8. H. Putnam, Wiele twarzy realizmu [w:] tegoż, Wiele twarzy realizmu i inne eseje, przeł. A. Grobler. 9. R. Rorty, Relatywizm: odnajdywanie i tworzenie, [w:] Habermas, Rorty, Kołakowski: stan filozofii współczesnej, Warszawa 1996. |
Efekty uczenia się: |
K_W08 - zna i rozumie główne kierunki i stanowiska współczesnej filozofii K_W09 - zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych: filozofii analitycznej, pozytywizmu logicznego oraz neopragmatyzmu K_W10 - zna idee i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism (B. Russella, L. Wittgensteina, R. Carnapa, J.L. Austina, W.V.O. Quine'a, H. Putnama, R. Rorty'ego) K_W11 - zna ogólne zależności między kształtowaniem się 20-wiecznych idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie K_U03 - czyta i interpretuje tekst filozoficzny K_U07 - analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia K_K08 - ma świadomość znaczenia światowego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny będzie wynik z dwóch kolokwiów oraz aktywność na zajęciach. Ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. Zasady: Oceny z kolokwium zostaną ustalone następująco: ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 40% punktów ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 80% punktów Dodatkowo aktywne uczestnictwo studenta w ćwiczeniach może wpłynąć na podniesienie oceny końcowej z ćwiczeń o: - cały stopień w przypadku aktywności na przynajmniej 80% zajęć; - pół stopnia w przypadku aktywności na przynajmniej 40% zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.