Filozofia i nauka – myśl nowożytna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.1-FiN-CF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia i nauka – myśl nowożytna |
Jednostka: | Instytut Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Specyfika nowożytnej filozofii i nauki, relacje zachodzące między obiema dziedzinami, wpływ myślenia filozoficznego na ukształtowanie się naukowego obrazu świata |
Pełny opis: |
Renesans: humanizm i filozofia przyrody Bacon i „wielka odnowa” nauk Galileusz i narodziny nowożytnego przyrodoznawstwa Kartezjusz – metoda analityczna w filozofii, dualizm psychofizyczny Pascal – rozum i wiara, nauka, filozofia religia Monistyczna metafizyka Spinozy Leibniz – jedność i różnorodność świata Newton i matematyczne zasady filozofii przyrody Locke i nowożytny empiryzm Berkeley: krytyka materializmu i deizmu Sceptycyzm teoriopoznawczy Hume’a Adam Smith – „Newton ekonomii” Helwecjusz – „Newton filozofii moralnej” Oświeceniowe teorie umowy społecznej Kant i przewrót kopernikański w filozofii |
Literatura: |
A. C. Crombie, Nauka średniowieczna i początki nauki nowożytnej, t. 2, Nauka w późnym średniowieczu i na początku czasów nowożytnych XIII-XVII w. J. Migasiński, Filozofia nowożytna F. Copleston, Historia filozofii, t. 3, t.4 W.Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 2 R. Tarnas, Dzieje umysłowości zachodniej, Poznań 2002 |
Efekty uczenia się: |
Student: - zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych, - zna idee i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism, - zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury - ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii - zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim - potrafi tradycyjny przekaz filozoficzny przełożyć na język współczesnych problemów społecznych i egzystencjalnych - samodzielnie zdobywa wiedzę - czyta i interpretuje tekst filozoficzny - poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną - analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia - ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych - ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.