Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia i nauka – myśl nowożytna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.1-FiN-CF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia i nauka – myśl nowożytna
Jednostka: Instytut Historii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Specyfika nowożytnej filozofii i nauki, relacje zachodzące między obiema dziedzinami, wpływ myślenia filozoficznego na ukształtowanie się naukowego obrazu świata

Pełny opis:

Renesans: humanizm i filozofia przyrody

Bacon i „wielka odnowa” nauk

Galileusz i narodziny nowożytnego przyrodoznawstwa

Kartezjusz – metoda analityczna w filozofii, dualizm psychofizyczny

Pascal – rozum i wiara, nauka, filozofia religia

Monistyczna metafizyka Spinozy

Leibniz – jedność i różnorodność świata

Newton i matematyczne zasady filozofii przyrody

Locke i nowożytny empiryzm

Berkeley: krytyka materializmu i deizmu

Sceptycyzm teoriopoznawczy Hume’a

Adam Smith – „Newton ekonomii”

Helwecjusz – „Newton filozofii moralnej”

Oświeceniowe teorie umowy społecznej

Kant i przewrót kopernikański w filozofii

Literatura:

A. C. Crombie, Nauka średniowieczna i początki nauki nowożytnej, t. 2, Nauka w późnym średniowieczu i na początku czasów nowożytnych XIII-XVII w.

J. Migasiński, Filozofia nowożytna

F. Copleston, Historia filozofii, t. 3, t.4

W.Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 2

R. Tarnas, Dzieje umysłowości zachodniej, Poznań 2002

Efekty uczenia się:

Student:

- zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych,

- zna idee i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism,

- zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury

- ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii

- zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim

- potrafi tradycyjny przekaz filozoficzny przełożyć na język współczesnych problemów społecznych i egzystencjalnych

- samodzielnie zdobywa wiedzę

- czyta i interpretuje tekst filozoficzny

- poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną

- analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia

- ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych

- ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www2 (2024-03-22)