Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowdzenie do filozofii chrześcijańskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.1-PDW-R3-S1-2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowdzenie do filozofii chrześcijańskiej
Jednostka: Instytut Historii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Literatura uzupełniająca:

1. Z. Kuksewicz, Zarys filozofii średniowiecznej. Filozofia łacińskiego obszaru kulturowego, Warszawa 1979.

2.J. Legowicz, Historia filozofii średniowiecznej Europy zachodniej, Warszawa 1980.

3. B. Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, Warszaw 1987.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dynamiką rozwoju filozofii średniowiecznej od momentu narodzin patrystyki aż do późnego średniowiecza.

Równocześnie będą poczynione uwagi dotyczące dzisiejszego sposobu rozumienia zagadnień mających swoje źródło w tradycji chrześcijańskiej. Przedmiotem analiz będą klasyczne teksty z antologii myśli średniowiecznej.

Pełny opis:

1. Narodziny chrześcijaństwa.

2. Patrystyka-spotkanie filozofii greckiej z wiedzą wiary chrześcijańskiej

3. Augustyn

4. Problematyka Boga, wolnej woli i łaski u Augustyna

5. Zagadnienie poznania i czasu na podstawie tekstów Augustyna

6. Teoria "privatio boni" i idea Państwa Bożego

7 Boecjusz i Dionizy Areopagita.

8.Anzelm z Cantenbury - ojciec scholastyki

9. Piotr Abelard.

10. Spór o uniwersalia

11. Tomasz z Akwinu- wiedza i wiara

12. Istota i istnienie Boga

13. Dowody na istnienie Boga

14. Ockham - od metafizyki do nominalizmu.

15. Mistrz Eckhart i mistyka

Literatura:

1, E. Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, Warszawa 1996.

2. R. Heizmann, Filozofia średniowieczna, tłum. Piotr Domański, Kęty 1999.

3. S. Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000, s.336-819.

3. L. Kołakowski, Jezus ośmieszony. Esej apologetyczny i sceptyczny, Kraków 2014

4. H. Küng, Credo.Apostolskie wyznanie wiary objaśnione ludziom współczesnym, Warszawa 1995.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W01 zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w szczególności filozofii chrześcijańskiej w kształtowaniu kultury P6U_W P6S_WG

K_W02 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii chrześcijańskiej P6U_W P6S_WG

K_W03 zna podstawową terminologię filozofii chrześcijańskiej w języku polskim P6U_W P6S_WG

Umiejętności

K_U01 wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych P6U_U

K_U02 samodzielnie zdobywa wiedzę P6U_U

K_U03 czyta i interpretuje tekst filozoficzny P6U_U

Kompetencje

K_K01 zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego P6U_K

K_K02 jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów P6U_K

K_K03 na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania P6U_K

Metody i kryteria oceniania:

Dla ustaleniu końcowej oceny przeprowadzony zostaje egzamin pisemny - test

Składa się z 16 pytań i jest oceniany według skali:

16 pkt. = bardzo dobry (5,0),

14-15 pkt. = dobry plus (4,5),

12-13 pkt. = dobry (4,0),

10-11 pkt. = dostateczny plus (3,5),

9 pkt. = dostateczny (3,0),

poniżej 9 pkt. - niedostateczny (2,0).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www3 (2024-03-22)