Wprowdzenie do filozofii chrześcijańskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.1-PDW-R3-S1-2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowdzenie do filozofii chrześcijańskiej |
Jednostka: | Instytut Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Literatura uzupełniająca: | 1. Z. Kuksewicz, Zarys filozofii średniowiecznej. Filozofia łacińskiego obszaru kulturowego, Warszawa 1979. 2.J. Legowicz, Historia filozofii średniowiecznej Europy zachodniej, Warszawa 1980. 3. B. Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, Warszaw 1987. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dynamiką rozwoju filozofii średniowiecznej od momentu narodzin patrystyki aż do późnego średniowiecza. Równocześnie będą poczynione uwagi dotyczące dzisiejszego sposobu rozumienia zagadnień mających swoje źródło w tradycji chrześcijańskiej. Przedmiotem analiz będą klasyczne teksty z antologii myśli średniowiecznej. |
Pełny opis: |
1. Narodziny chrześcijaństwa. 2. Patrystyka-spotkanie filozofii greckiej z wiedzą wiary chrześcijańskiej 3. Augustyn 4. Problematyka Boga, wolnej woli i łaski u Augustyna 5. Zagadnienie poznania i czasu na podstawie tekstów Augustyna 6. Teoria "privatio boni" i idea Państwa Bożego 7 Boecjusz i Dionizy Areopagita. 8.Anzelm z Cantenbury - ojciec scholastyki 9. Piotr Abelard. 10. Spór o uniwersalia 11. Tomasz z Akwinu- wiedza i wiara 12. Istota i istnienie Boga 13. Dowody na istnienie Boga 14. Ockham - od metafizyki do nominalizmu. 15. Mistrz Eckhart i mistyka |
Literatura: |
1, E. Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, Warszawa 1996. 2. R. Heizmann, Filozofia średniowieczna, tłum. Piotr Domański, Kęty 1999. 3. S. Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000, s.336-819. 3. L. Kołakowski, Jezus ośmieszony. Esej apologetyczny i sceptyczny, Kraków 2014 4. H. Küng, Credo.Apostolskie wyznanie wiary objaśnione ludziom współczesnym, Warszawa 1995. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W01 zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w szczególności filozofii chrześcijańskiej w kształtowaniu kultury P6U_W P6S_WG K_W02 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii chrześcijańskiej P6U_W P6S_WG K_W03 zna podstawową terminologię filozofii chrześcijańskiej w języku polskim P6U_W P6S_WG Umiejętności K_U01 wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych P6U_U K_U02 samodzielnie zdobywa wiedzę P6U_U K_U03 czyta i interpretuje tekst filozoficzny P6U_U Kompetencje K_K01 zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego P6U_K K_K02 jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów P6U_K K_K03 na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania P6U_K |
Metody i kryteria oceniania: |
Dla ustaleniu końcowej oceny przeprowadzony zostaje egzamin pisemny - test Składa się z 16 pytań i jest oceniany według skali: 16 pkt. = bardzo dobry (5,0), 14-15 pkt. = dobry plus (4,5), 12-13 pkt. = dobry (4,0), 10-11 pkt. = dostateczny plus (3,5), 9 pkt. = dostateczny (3,0), poniżej 9 pkt. - niedostateczny (2,0). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.