Filozofia i psychologia: dusza - psychika - działanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.1-PDW1-CF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia i psychologia: dusza - psychika - działanie |
Jednostka: | Instytut Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Filozofia a psychologia: dusza - psychika - działanie. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów i studentek w problematykę ludzkiego zachowania i działania rozpatrywaną z dwóch perspektyw: filozoficznej i psychologicznej. W trakcie zajęć omówione zostaną starożytne sposoby rozumienie duszy i techniki obchodzenia się z nią (kultura troski o Siebie) oraz ujęcie psychiki i ludzkiego zachowania w wybranych koncepcjach psychologicznych: behawioryzmie, psychoanalizie i analizie transakcyjnej. |
Literatura: |
Adler A., Sens życia, przeł. M. Kreczowska, Warszawa 1986. Foucault M., Hermeneutyka podmiotu, przeł. M. Herer, Warszawa 2012. Frankfurt H. G., Wolność woli i pojęcie osoby, [w:] J. Hołówka (red), Filozofia moralna. Postanowienie i odpowiedzialność moralna, przeł. J. Nowotniak, W. J. Popowski, Warszawa 1997. Freud Z., O psychoanalizie. Pięć odczytów, przeł. L. Jekels, Poznań1992. Krzemiński I., Analiza transakcyjna Erica Berne’a, czyli w co grają ludzie (i dlaczego)?, [w:] tegoż, Co się dzieje między ludźmi?, Warszawa 1998. Schopenhauer A., O wolności ludzkiej woli, przeł. A. Stӧgbauer, Warszawa 1991. Watson J.B., Behawioryzm oaz Psychologia, jak widzi ją behawiorysta, przeł. E. Klimas-Kuchtowa, Warszawa 1990. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii CF_W02), zna praktyczny wymiar filozofii i jej przydatność dla współczesnych ludzi (CF_W15), rozumie interdyscyplinarny charakter filozofii i jej odniesienie do takich pozafilozoficznych dziedzin jak pedagogika czy psychologia (CF_W16). Umiejętności Student/ka samodzielnie zdobywa wiedzę (CF_U02), uzasadnia i krytykuje uogólnienia w świetle dostępnych świadectw empirycznych (CF_U07), formułuje w mowie i na piśmie problemy filozoficzne, stawia tezy oraz artykułuje własne poglądy w sprawach społecznych i światopoglądowych (CF_U9) Kompetencje społeczne (postawy) Student/ka zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego (CF_K01), ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych (CF_K07) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: aktywny udział w zajęciach - poprawność analizy przeczytanych tekstów, , Zaliczenie z oceną ćwiczeń: poprawność odpowiedzi na pytania sprawdzające wiedzę i umiejętność argumentacji. Ocena niedostateczna - stopień opanowania wiedzy poniżej 50%, ocena dostateczna - stopień opanowania wiedzy 51-60%, ocena dostateczna plus - stopień opanowania wiedzy 61-70% ocena dobra - stopień opanowania wiedzy 71-80%, ocena dobra plus - stopień opanowania wiedzy 81-90%, ocena bardzo dobra - stopień opanowania wiedzy powyżej 91%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.