Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do psychologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.1-PS-CF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do psychologii
Jednostka: Instytut Historii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 5.00 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem jest poznanie przez studentów definicji psychologii naukowej, tego czym zajmują się jej główne gałęzie.

- w zakresie wiedzy: ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o o procesach poznawczych człowieka, koncepcjach uczenia się nie tylko rozumianych jako zapamiętywanie ale także uczenia społecznego, poprzez warunkowanie i innych.

- w zakresie umiejętności: sprawnie posługiwanie się tekstami psychologicznymi i analizowanie krytyczne ich treści.

- w zakresie kompetencji: umiejętność praktycznego zastosowania uzyskanej wiedzy dotyczącej procesów psychicznych w pro-cesie pracy z ludźmi.

Pełny opis:

Zagadnienia wykład:

1. Czym jest psychologia jako naukowa metoda poznawania świata i człowieka.

2. Podstawowe metody badawcze psychologii: ilościowe (badania korelacyjne, eksperymentalne) vs jakościowe.

3. Badania które zmieniły oblicze psychologii.

4. Poznawczy proces uczenia się jako przetwarzania bodźców

5. Rodzaje pamięci,

6. Procesy uwagowe w przetwarzaniu informacji

7. Behawiorystyczne koncepcje człowieka i jego uczenia się

8. Społeczna teoria uczenia się

9. Osobowość jako struktura wyjaśniająca nasze zachowanie

10. Temperament i jego regulacyjna funkcja

Zagadnienia na ćwiczenia

1. Wstęp, czym zajmuje się psychologia jako nauka, historia badań psychologicznych.

2. teoria społecznego uczenia się (Hock, 2004 s.116-125) i behawiorystyczna koncepcja uczenia (Hock, 2004 s.101-108).

3. Podstawowe pojęcia i koncepcje związane z rozwojem człowieka w cyklu życia i kształtowaniem się więzi rodzicielskich (Strelau, J. 2000 s.227-282; Hock, 2004 s.170-179, prezentacja 2).

4. Psychologia poznawcza – podstawowe procesy poznawcze: uwaga, pamięć, wyobraźnia, myślenie i rozwiązywanie problemów; Psychologia poznawcza w procesie edukacji (Na Podstawie G. Mietzel, 2002 s. 204-245; Hock, 2004 ).

5. Osobowość, (Hock, R. 2004 s. 235-244)

6. Teoria i praktyka psychologii klinicznej – granice pomiędzy poradnictwem filozoficznym, terapią a poradnictwem psychologicznym

Literatura:

Aronson, E. (1995). Człowiek -istota społeczna. Warszawa: PWN.

Cialdini, R.B. (1994). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.

Dymkowski, M. (1996). Samowiedza w okowach przywdziewanych masek. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Kenrick T., Steven N. Cialdini R.(2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP.

Leary, M.R. (1999). Wywieranie wrażenia na innych: O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: GWP.

Leary M., Kowalski R.(2001).Lęk społeczny. Gdańsk: GWP.

Miller R. S.(1999). Niepewność i zakłopotanie. Gdańsk: GWP.

Szmajke, A. (1999). Autoprezentacja: Maski, Pozy, Miny. Olsztyn: Ursa Consulting.

Szmajke A. (2001). Autoprezentacja, niewinny spektakl dla innych i siebie, [w:] M. Kofta i T. Szustrowa (red.). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: PWN.

Szmajke A.(2001). Autoprezentacja: formy, style i skuteczność interpersonalna, [w:] K. Lachowicz-Tabaczek (red.) „Psychologia społeczna w zastosowaniach: od teorii do praktyki. Wrocław : ALTA.

Szmajke A. (2002). Skromnie czy asertywnie? Poziom osiągnięć szkolnych i styl autoprezentacji jako wyznaczniki ustosunko-wania nauczycielek do uczniów, „Przegląd Psychologiczny”, 45-1 s. 123-139.

Szmajke A.(1996). Samoutrudnianie jako sposób autoprezentacji. Czy rzucanie kłód pod własne nogi jest skuteczną metodą wywierania korzystnego wrażenia na innych?, Warszawa: Wyd. IP PAN, s. 9-67 i 241-249.

Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi, Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Efekty uczenia się:

CF_W28 ma podstawowa wiedzę o dziedziny teoriach i koncepcjach współczesnej psychologii H1A_W06 H1A_W03 H1A_W05

CF_W29 rozpoznaje typy relacji międzyludzkich z perspektywy współczesnej psychologii. S1A_W05

CF_W30 zna psychologiczne uwarunkowania więzi społecznych

S1A_W04

CF_W31 ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach

S1A_W04 S1A_W07 S1A_W08 S1A_W09

CF_W32 opisuje role i funkcje organizacyjne w języku psychologii społecznej

S1A_W05 S1A_W08 S1A_W09

CF_W33 posiada elementarną wiedzę o psycho-społecznych uwarunkowaniach zachowań człowieka, S1A_W05 S1A_W04

CF_W34 interpretuje podstawowe koncepcje człowieka oraz struktury ludzkiej psychiki S1A_W05

CF_W35 posiada wiedzę w zakresie współczesnych teorii psychologicznych dotyczących mechanizmów emocjonalno-motywacyjnych S1A_W05

CF_W36 definiuje podstawowe terminy związane z psychologią rozwoju człowieka S1A_W05

CF_W37 opisuje czynniki leżące u podłoża zmian rozwojowych w ciągu całego życia człowieka. S1A_W05

UMIEJĘTNOŚCI

CF_U25 potrafi dokonać oceny i wyciągać wnioski z własnych doświadczeń życiowych do efektywnej pracy S1A_U02

CF_U26 potrafi w swoich działaniach uwzględnić wiedzę o prawidłowościach rozwoju człowieka, emocjach oraz motywacji ludzkiej S1A_U01 S1A_U02

CF_U27 wykazuje się umiejętnością poszukiwania i wykorzystania informacji z różnych źródeł pisanych i elektronicznych na temat psychologii człowieka S1A_U02

CF_U28 stosuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii S1A_U02

CF_U29 posiada umiejętność obserwacji procesów emocjonalnych własnych i innych osób S1A_U03

CF_U30 potrafi identyfikować problemy związane z wielokulturowością organizacji, rolami społecznymi czy emocjami S1A_U04

CF_U31 docenia znaczenia wrażliwości społecznej i roli inteligencji S1A_U06

CF_U32 rozpoznaje motywy zachowań ludzkich w codziennych sytuacjach. S1A_U08 S1A_U07

CF_U33 ocenia i poddaje krytyce sytuacje społeczne z perspektywy mechanizmów psychologicznych S1A_U06

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

CF_K13 Wykazuje się empatycznym rozumieniem innych ludzi S1A_K02

CF_k14 jest przygotowany do tworzenia i współpracy w zespołach H1P_K02

CF_K15 Poszukuje wiedzy na temat własnego rozwoju i rozwoju innych ludzi oraz poszukiwania optymalnych warunków dla rozwoju H1P_K01

CF_K16 docenia umiejętność samooceny własnych kompetencji społecznych i psychicznych H1P_K03

CF_K17 przyjmuje odpowiedzialność za powierzone zadania H1P_K04 H1P_K03

CF_K18 kształtuje postawę wrażliwości wobec zróżnicowanych cech jednostki

CF_K19 zdobywa przekonanie, że wiedza psychologiczna jest niezbędna dla praktyki coacha H1P_K04

CF_K20 rozwija samoświadomość. S1A_K06

Metody i kryteria oceniania:

B. Formy zaliczenia:

• Obecność na zajęciach

• Zaliczenie testu wiedzy z zakresu tematyki realizowanej w trakcie zajęć dydaktycznych jest podstawą oceny z wykładu (uzyskanie co najmniej 51% prawidłowych odpowiedzi)

• Praca w podgrupach stanowić będzie podstawę wystawienia oceny z ćwiczeń.

C. Podstawowe kryteria:

• Obecność i aktywność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Franczyk
Prowadzący grup: Agnieszka Franczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Franczyk
Prowadzący grup: Agnieszka Franczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.1.0-www3 (2023-11-21)