Psychologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.1-PsS-CF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna |
Jednostka: | Instytut Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Literatura uzupełniająca: | Aronson E. (red., 2002). Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Aronson.E., Wilson, T., D., Akert, R.,M. (1997). Psychologia Społeczna. Serce i umysł. Poznań : Zysk i S-ka Wydawnictwo. Brown R. (2006). Procesy grupowe. . Gdańsk: GWP. Buss D. M. (2003). Ewolucja pożądania. Gdańsk: GWP. Czarna A. (2011). Narcyz w sieci. Psychologia społeczna, 6, 2, (17), 129-145. Doliński D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław: Ossolineum. Etcof N. (2000). Przetrwają najpiękniejsi. Warszawa: WAB. Krahe B. (2005). Agresja. Gdańsk: GWP. Nelson T. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: GWP. Parzuchowski M., Białobrzeska O., Osowiecka M., Frankowska N., Szymków A. (2017). Szczerość na wyciągnię-cie ręki: niewerbalny przejaw szczerości intencji proszącego wzbudza uległość. Psychologia społeczna, 12, 1 (40). Szmajke A. (1999). Autoprezentacja. Maski, pozy, miny. Olsztyn: Ursa Consulting. |
Założenia: | Celem zajęć jest pokazanie społecznej natury człowieka poprzez prezentację wybranych teorii, stosowanych metod i badań wyjaśniających mechanizmy zachowań społecznych jednostki. W trakcie kursu zaprezentowane zostaną zagadnienia z obszaru wpływu społecznego (mechanizmy i techniki wpływu społecznego, obrona przed manipulacją); relacji interpersonalnych (atra-kcyjność interpersonalna, miłość, zaufanie), poznania społecznego (naiwne koncepcje natury ludzkiej, przetwarzanie infor-macji społecznej, schematy, skrypty, stereotypy); spostrzegania siebie (ja, autoprezentacja) i innych (atrybucja, zniekształcenia i błędy), relacji grupowych (grupa, normy, konformizm, zachowania prospołeczne) i międzygrupowych (konflikt, agresja, uprzedzenia, dyskryminacja, legitymizacja nierówności społecznych). Kolejnym celem kursu jest pokazanie jakie znaczenie mają teorie i badania prowadzone przez psychologów społecznych w rozwiązywaniu wybranych problemów społecznych (ma-nipulacje społeczne, nieufność, poczucie niesprawiedliwości, autorytaryzm, agresja, alienacja, uprzedzenia, dyskryminacja, konflikty społeczne) oraz przygotowanie studentów do zaangażowania w podnoszenie jakości życia jednostek, grup i społec-zności lokalnych. |
Skrócony opis: |
Treści programowe wykładu: Psychologia społeczna jako nauka eksperymentalna. Konformizm oraz czynniki nasilające uległość wobec grupy w świetle badań eksperymentalnych. Przegląd technik wpływu społecznego wg klasyfikacji Cialdiniego i Dolińskiego. Wpływ kultury na zachowania społeczne jednostki – wybrane koncepcje i wyniki badań. Wybrane przekonania na temat świata społecznego i natury człowieka (legitymizacja systemu, zaufanie, autorytaryzm). Postawy: pomiar, teorie i czynniki wyjaśniające proces skutecznej zmiany postaw. Konflikt z perspektywy teorii i badań psychologicznych. Negocjacje jako metoda rozwiązywania konfliktu. O naturze, źródłach i konsekwencjach stereotypów i uprzedzeń. Modyfikacja i kontrola uprzedzeń. |
Pełny opis: |
Treści programowe konwersatorium: Przedmiot psychologii społecznej i jej główne metody badań. Główne motywy społeczne. Teoria dysonansu poznawczego w świetle badań eksperymentalnych. Wpływ społeczny. O uległości wobec autorytetu: eksperyment Milgrama i jego replikacje na świecie i w Polsce. Zachowania prospołeczne: teorie, wyznaczniki i następstwa pomagania. Agresja: teorie oraz indywidualne i sytuacyjne wyznaczniki agresji. Kontrola agresji. Moralność. |
Literatura: |
Cialdini R. (1994 i kolejne wydania). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GWP. Rozdz. 1 - 3. Doliński D., Grzyb T. (2017). Posłuszni do bólu. O uległości wobec autorytetu w 50 lat po eksperymencie Milgrama. SOPOT: Smak Słowa. Wojciszke B. (2017). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rozdz. 1-8, 9-16, 18-19. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: znać i stosować terminologię używaną w psychologii społecznej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych (szczególnie w socjologii, ale też politologii, ekonomii). opisać główne teorie i badania z zakresu psychologii społecznej oraz znać potencjał aplikacyjny tych teorii i wyników badań. mieć rozszerzoną wiedzę o funkcjonowaniu człowieka w relacjach społecznych, grupach i społeczeństwie posiadać rozszerzoną wiedzę o wpływie na jednostkę norm społecznych i kulturowych Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: obserwowania i interpretowania złożonych sytuacji społecznych oraz zachowań jednostki w relacjach, w grupie, w sytuacjach konfliktu wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną w celu diagnozy ważnych problemów społecznych oraz opracowania projektów zmiany społecznej. Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: gotowość do realizacji zadań zawodowych związanych z przygotowaniem do angażowania się w zmiany niepożądanych postaw i zachowań społecznych aktywność i wytrwałość w podejmowaniu indywidulanych i zespołowych działań profesjonalnych na rzecz wystepujących w Polsce problemów społecznych, takich jak. np. redukcja poziomu uprzedzeń, przemocy, manipulacji, agresji czy nieufności społecznej. dostrzega i formułuje problem etyczne związane ze świadomym wykorzystaniem skutecznych technik wpływu społecznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
B. Podstawowe kryteria: Kurs kończy się egzaminem testowym. Aby zdać egzamin (ocena do-stateczna) należy odpowiedzieć poprawnie na 50% pytań + 1. Podstawowe kryteria: • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punk-tów Forma zaliczenia: ćwiczenia - kolokwium Kurs kończy się kolokwium testowym (test wyboru) i obejmuje mate-riał z zajęć. Aby zaliczyć kolokwium (ocena dostateczna) należy od-powiedzieć poprawnie na 50% pytań + 1. Podstawowe kryteria: • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punk-tów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Błońska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Błońska, Radosław Boczoń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.