Historia Polski po 1945r.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.2-II-HP1945 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia Polski po 1945r. |
Jednostka: | Instytut Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | Atlas polskiego podziemia niepodległościowego, Warszawa 2007 Dudek A., Historia polityczna Polski 1989-2005, Kraków 2007 Dudek A., Reglamentowana rewolucja, Kraków 2004 Dudek A., Gryz R., Komuniści i Kościół w Polsce 1945-1989, Kraków 2003 Eisler, Polski rok 1968, Warszawa 2006 Friszke A., Opozycja polityczna w PRL 1945-1980, Londyn 1994 Friszke A., Życie polityczne emigracji, Warszawa 1999 Historia dyplomacji polskiej, t. 6, Warszawa 2010 Kersten K., Narodziny systemu władz. Polska 1943-1948, Lublin 1989 Machcewicz P., Polski rok 1956, Warszawa 1993 Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce po II wojnie światowej, red. S. Dudra, B. Nitschke, Kraków 2010 J. Żaryn, Dzieje Kościoła katolickiego w Polsce (1944-1989), Warszawa 2003 Paczkowski A., Droga do „mniejszego zła”, Kraków 2002 Paczkowski A., Od sfałszowanego zwycięstwa do prawdziwej klęski, Kraków 1999 Polska 1986-1989: koniec systemu, Warszawa 2002 Wrona J., System partyjny Polsce, Lublin 1997 |
Skrócony opis: |
Dzieje polityczne PRL |
Pełny opis: |
Chronologiczno-problemowy przegląd wydarzeń z historii Polski po 1945 r. (szczegóły zob.: zakres tematów) |
Literatura: |
Dudek A., Historia polityczna Polski 1989-2012, Kraków 2013 Dziurok A. i in., Od niepodległości do niepodległości, Warszawa 2010 Friszke A., Polska. Losy państwa i narodu 1939-1989, Warszawa 2003 Kemp-Welch A., Polska pod rządami komunistów 1944-1989. Kraków 2010 Paczkowski A., Pół wieku dziejów Polski 1939-1989, Warszawa 2005 Roszkowski W., Najnowsza historia Polski 1945-2011, Warszawa 2011 Sowa A., Historia polityczna Polski 1944-1991, Kraków 2011 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Absolwent posiada pogłębioną wiedzę z historii Polski w latach 1944-1989. Dostrzega relacje pomiędzy aktualnymi wydarzeniami a przeszłością. Wie, że badania i debata historyczna są procesem, który niesie ze sobą nieustanne zmiany i rozwój poglądów. Umiejętności Absolwent potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użytkować informacje i dane z wykorzystaniem różnych źródeł i metod. Posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski. Posiada umiejętność komunikowania się w języku ojczystym z zastosowaniem profesjonalnej terminologii właściwej dla historii najnowszej Polski. Kompetencje społeczne (postawy) Rozumie konieczność i odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju kulturalnego. Jest świadomy znaczenia nauk humanistycznych, a szczególnie historii XX w. dla utrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach. Kieruje się obiektywizmem w podejściu do przekazu historycznego. Posiada również odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność i aktywnośc na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.