Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka pracy socjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.04.KRK-01EPS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka pracy socjalnej
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia pierwszego stopnia - licencjackie

Kierunek studiów:

Praca socjalna

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

1

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Brągiel J., Sikora P., (red.), Praca socjalna-wielość perspektyw. Rodzina-Multikulturowość-Edukacja, Opole 2004.

Brągiel J.,Kurcz A., (red.): Pracownik socjalny. Wybrane aspekty transformacji społecznej, Opole 2002.

Głąbicka K., Polityka społeczna w Unii Europejskiej. Aspekty aksjologiczne i empiryczne, Warszawa 2001.

Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny, Katowice 2010.

Marynowicz-Hetka E., (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik Akademicki, Warszawa 2006.

Marzec-Holka K, (red.), Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka. T.I i II, Bydgoszcz 2003, 2004.

Materne J., Pedagogika socjalna: systematyzacja zagadnień i pojęć, Szczecin 1999.

Rybczyńska D, Olszak-Krzyżanowska B. (red.), Aksjologia pracy socjalnej - wybrane zagadnienia. Pracownik socjalny wobec problemów i kwestii społecznych. Katowice 1991.


Założenia:

C.1 Zapoznanie studentów z etycznymi zasadami i standardami zawodu pracownika socjalnego.

C. 2 Przekazanie studentom pewnych wartości, m.in. takich jak: działanie na rzecz dobrobytu społecznego, poprawa warunków bytu osób, rodzin, grup społecznych oraz działania i zaangażowanie na rzecz sprawiedliwości społecznej.

C.3 Wykształcenie u studentów umiejętności odpowiedzialności, rzetelności i bezstronności.

C.4 Zdobycie kompetencji pozwalających na rozstrzyganie dylematów etycznych.

Pełny opis:

Kodeksy etyczne. Kodeks Etyczny Pracowników Socjalnych. Dylematy etyczne pracy w pracy socjalnej i pomocy społecznej. Podstawowe pojęcia (dylemat, konflikt wewnętrzny, dysonans poznawczy itp.) Problemy etyczne wynikające ze spotkania z klientem, polityki i programów polityki społecznej. Godność ludzka. Wartości kształtujące szacunek do drugiego człowieka i samego siebie. Współczesne zagrożenia godności ludzkiej. Czynniki o charakterze przyrodniczym i społecznym zagrażające godności ludzkiej. Umacnianie (empowerment) jako etyczny paradygmat w pracy socjalnej. Relacja z klientem i współpracownikiem. Naruszenie zasad etyki w spotkaniu pracownika socjalnego z klientem i konsekwencje. Wybrane problemy społeczne jako wyzwania dla etyki zawodowej pracowników socjalnych. Metody, techniki i sposoby rozmowy z klientem w sytuacji tzw. trudnego spotkania. Modele metodycznego postępowania w sytuacji dylematu etycznego. Sytuacje zagrożenia godności klienta pomocy społecznej.

Literatura:

Chyrowicz B., O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków 2008.

Dominiak T., Etyka pracownika socjalnego w działaniu: ethos i profesjonalizm, „Praca Socjalna” 2005, nr 1.

Dubois B., Miley K. (red.): Praca socjalna, zawód, który dodaje sił. T. 1 i 2, Katowice 1999.

Grzybek G., Etyczne podstawy pracy socjalnej, Bielsko-Biała 2007.

Grzybek G., Podstawy pracy socjalnej. Ujęcie antropologiczno-etyczne, Bielsko-Biała 2006.

Kamiński T., Etyka pracownika socjalnego, Częstochowa 2003.

Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki socjalnej, Olsztyn 2001.

Olech A., Etos zawodowy pracowników socjalnych. Wartości, normy, dylematy etyczne, Ka-towice 2006.

Trawkowska D., Portret współczesnego pracownika socjalnego. Studium socjologiczne, Kato-wice 2006.

Weissbrot-Koziarska A., Poradnictwo socjalne dla rodzin. Podręcznik akademicki, Opole 2012.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W15 - Posiada wiedzę na temat praw człowieka, ich źródeł i procedur ochrony. Posiada wiedzę, jak prawa człowieka wpływają na kształtowanie się obszarów współczesnej pracy socjalnej i gwarantują każdej jednostce pełnię poszanowania godności

i odrębności w wymiarze bio-socjo-kulturowym.

K_W16 - Ma ogólną wiedzę dotycząca moralnych i etycznych podstaw pracy socjalnej. Zna zasady i normy etyczne wykonywania zawodu pracownika socjalnego oraz ich źródła krajowe i międzynarodowe.

Umiejętności

K_U12 - Odwołując się do posiadanej, interdyscyplinarnej wiedzy trafnie rozstrzyga dylematy dotyczące indywidualnych, społecznych, etycznych kontekstów działania społecznego. Podejmuje trafne wybory w sytuacji konfliktowej oparte o jasno zdefiniowane przesłanki.

Kompetencje społeczne

K_K05 - Właściwie identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne, a także związane z pełnioną rolą instytucjonalną czy relacją do klienta, odnoszące się do realnych warunków ekonomicznych, społecznych, politycznych związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego

Metody i kryteria oceniania:

Metody prowadzenia wykładów: wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, pogadanki, metody sytuacyjne, gry dydaktyczne

Metody prowadzenia ćwiczeń:analiza tekstów, dyskusja (wielokrotna, "burza mózgów", panelowa,), metoda przypadków, metoda sytuacyjna, metody eksponujące, pogadanki, metody sytuacyjne, gry dydaktyczne

Forma zaliczenia zajęć

Wykład: zaliczenie bez oceny

Ćwiczenia: zaliczenie z oceną

Praca pisemna (esej, referat) 60%

Udział w dyskusji 10%

Aktywność na zajęciach 30%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Zygfryd Glaeser
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www5-7 (2025-03-24)