Etyka pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.04.KRK-01EPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka pracy socjalnej |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia pierwszego stopnia - licencjackie |
Kierunek studiów: | Praca socjalna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 1 |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Brągiel J., Sikora P., (red.), Praca socjalna-wielość perspektyw. Rodzina-Multikulturowość-Edukacja, Opole 2004. Brągiel J.,Kurcz A., (red.): Pracownik socjalny. Wybrane aspekty transformacji społecznej, Opole 2002. Głąbicka K., Polityka społeczna w Unii Europejskiej. Aspekty aksjologiczne i empiryczne, Warszawa 2001. Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny, Katowice 2010. Marynowicz-Hetka E., (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik Akademicki, Warszawa 2006. Marzec-Holka K, (red.), Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka. T.I i II, Bydgoszcz 2003, 2004. Materne J., Pedagogika socjalna: systematyzacja zagadnień i pojęć, Szczecin 1999. Rybczyńska D, Olszak-Krzyżanowska B. (red.), Aksjologia pracy socjalnej - wybrane zagadnienia. Pracownik socjalny wobec problemów i kwestii społecznych. Katowice 1991. |
Założenia: | C.1 Zapoznanie studentów z etycznymi zasadami i standardami zawodu pracownika socjalnego. C. 2 Przekazanie studentom pewnych wartości, m.in. takich jak: działanie na rzecz dobrobytu społecznego, poprawa warunków bytu osób, rodzin, grup społecznych oraz działania i zaangażowanie na rzecz sprawiedliwości społecznej. C.3 Wykształcenie u studentów umiejętności odpowiedzialności, rzetelności i bezstronności. C.4 Zdobycie kompetencji pozwalających na rozstrzyganie dylematów etycznych. |
Pełny opis: |
Kodeksy etyczne. Kodeks Etyczny Pracowników Socjalnych. Dylematy etyczne pracy w pracy socjalnej i pomocy społecznej. Podstawowe pojęcia (dylemat, konflikt wewnętrzny, dysonans poznawczy itp.) Problemy etyczne wynikające ze spotkania z klientem, polityki i programów polityki społecznej. Godność ludzka. Wartości kształtujące szacunek do drugiego człowieka i samego siebie. Współczesne zagrożenia godności ludzkiej. Czynniki o charakterze przyrodniczym i społecznym zagrażające godności ludzkiej. Umacnianie (empowerment) jako etyczny paradygmat w pracy socjalnej. Relacja z klientem i współpracownikiem. Naruszenie zasad etyki w spotkaniu pracownika socjalnego z klientem i konsekwencje. Wybrane problemy społeczne jako wyzwania dla etyki zawodowej pracowników socjalnych. Metody, techniki i sposoby rozmowy z klientem w sytuacji tzw. trudnego spotkania. Modele metodycznego postępowania w sytuacji dylematu etycznego. Sytuacje zagrożenia godności klienta pomocy społecznej. |
Literatura: |
Chyrowicz B., O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków 2008. Dominiak T., Etyka pracownika socjalnego w działaniu: ethos i profesjonalizm, „Praca Socjalna” 2005, nr 1. Dubois B., Miley K. (red.): Praca socjalna, zawód, który dodaje sił. T. 1 i 2, Katowice 1999. Grzybek G., Etyczne podstawy pracy socjalnej, Bielsko-Biała 2007. Grzybek G., Podstawy pracy socjalnej. Ujęcie antropologiczno-etyczne, Bielsko-Biała 2006. Kamiński T., Etyka pracownika socjalnego, Częstochowa 2003. Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki socjalnej, Olsztyn 2001. Olech A., Etos zawodowy pracowników socjalnych. Wartości, normy, dylematy etyczne, Ka-towice 2006. Trawkowska D., Portret współczesnego pracownika socjalnego. Studium socjologiczne, Kato-wice 2006. Weissbrot-Koziarska A., Poradnictwo socjalne dla rodzin. Podręcznik akademicki, Opole 2012. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W15 - Posiada wiedzę na temat praw człowieka, ich źródeł i procedur ochrony. Posiada wiedzę, jak prawa człowieka wpływają na kształtowanie się obszarów współczesnej pracy socjalnej i gwarantują każdej jednostce pełnię poszanowania godności i odrębności w wymiarze bio-socjo-kulturowym. K_W16 - Ma ogólną wiedzę dotycząca moralnych i etycznych podstaw pracy socjalnej. Zna zasady i normy etyczne wykonywania zawodu pracownika socjalnego oraz ich źródła krajowe i międzynarodowe. Umiejętności K_U12 - Odwołując się do posiadanej, interdyscyplinarnej wiedzy trafnie rozstrzyga dylematy dotyczące indywidualnych, społecznych, etycznych kontekstów działania społecznego. Podejmuje trafne wybory w sytuacji konfliktowej oparte o jasno zdefiniowane przesłanki. Kompetencje społeczne K_K05 - Właściwie identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne, a także związane z pełnioną rolą instytucjonalną czy relacją do klienta, odnoszące się do realnych warunków ekonomicznych, społecznych, politycznych związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody prowadzenia wykładów: wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, pogadanki, metody sytuacyjne, gry dydaktyczne Metody prowadzenia ćwiczeń:analiza tekstów, dyskusja (wielokrotna, "burza mózgów", panelowa,), metoda przypadków, metoda sytuacyjna, metody eksponujące, pogadanki, metody sytuacyjne, gry dydaktyczne Forma zaliczenia zajęć Wykład: zaliczenie bez oceny Ćwiczenia: zaliczenie z oceną Praca pisemna (esej, referat) 60% Udział w dyskusji 10% Aktywność na zajęciach 30% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Zygfryd Glaeser | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.