Kurs kierunkowy - Aktywizacja seniorów w społeczności lokalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.04.KRK-01KK22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kurs kierunkowy - Aktywizacja seniorów w społeczności lokalnej |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia pierwszego stopnia - licencjackie |
Kierunek studiów: | Praca socjalna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 1 |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Szatur-Jaworska B., Błędowski P., System wsparcia osób starszych w środowisku za-mieszkania. Przegląd sytuacji, propozycja modelu, Warszawa 2016. |
Założenia: | C.1 Student potrafi diagnozować potrzeby osób starszych C. 2. przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach, instytucjach podejmujących działania na rzecz aktywizacji osób starszych w społeczności lokalnej |
Skrócony opis: | |
Pełny opis: |
Starość, starzenie się. Aktywizacja seniorów. Formy aktywności seniorów – aktywność formalna i nieformalna – UTW, Kluby seniora, banki czasu, wolontariat. Rodzaje aktywności seniorów –społeczna, kulturalna, edukacyjna, fizyczna, organizacje pozarządowe i ich rola w pracy na rzecz osób starszych. Aktywizacja społeczności lokalnych. Organizowanie społeczności lokalnej jako metoda pracy środowiskowej, metoda animacji społeczności lokalnych. Etapy pracy ze społecznością lokalną, metody pracy z seniorami. Aktywizacja seniorów – dobre praktyki (rola miasta, gminy, urzędów, organizacji pozarządowych itp. w aktywizowaniu seniorów). |
Literatura: |
Bąbska B., Rymsza M., Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy środowiskowej, Warszawa 2014. Fabiś A., Aktywność i aktywizacja osób starszych. Uczenie się osób starszych, [w:] Starzenie się i starość w perspektywie pracy socjalnej, A. Chabior, A. Fabiś, J. K. Wawrzyniak, Warszawa 2014. Fabiś A., Aktywność i aktywizacja społeczna osób starszych, [w:] Starzenie się i starość w perspektywie pracy socjalnej, A. Chabior, A. Fabiś, J. K. Wawrzyniak, Warszawa 2014. Fabiś A., Partnerstwo i seksualność seniorów, [w:] Starzenie się i starość w perspektywie pracy socjalnej, A. Chabior, A. Fabiś, Joanna K. Wawrzyniak, Warsza-wa 2014. Metoda animacji społeczności lokalnych na rzecz dobra wspólnego, Lokalne Partnerstwa PAFW, http://www.lokalnepartnerstwa.org.pl/wp-content/uploads/2018/04/Metoda-animacji-tutorial.pdf. Miszczak E., Aktywność seniorów sposobem przeciwdziałania negatywnym skutkom procesu starzenia się, [w:] D. Kałuża, P. Szukalski (red.), Jakość życia senio-rów w XXI wieku. Ku aktywności, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2010. Nawrot A., Model usług społecznej aktywizacji seniorów, Ruda Śląska 2014. Psyk-Piotrowska E., Aktywizacja i rozwój lokalny jako program i metoda działania na rzecz zmian, „Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica” nr 37/2011. Schimanek T., Koncepcja Centrum Aktywności Seniorów, http://wrzos.org.pl/download/Koncepcja%20CAS_ekspertyza%202.pdf. Worach-Kardas H., Aktywność społeczna i zawodowa w późnej dorosłości. Między możliwościami a ograniczeniami, [w:] Aktywność seniora jako wartość podmiotowa, M. Kapica, T. Olewicz (red.), Opole. 2016. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W13 Posiada podstawową wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pracy socjalnej, jako dyscypliny praktycznej i teoretycznej. Umiejętności K_U08 Posiada umiejętność planowania i organizowania sieci partnerów społecznych z uwzględnieniem ich wzajemnych związków. K_U11 Potrafi angażować klientów (osoby, grupy, społeczności) w starania na rzecz rozwiązywania ich własnych problemów. Kompetencje społeczne K_K07 Potrafi aktywnie współuczestniczyć w przygotowaniu i przeprowadzeniu projektów społecznych. Umie projektować i tworzyć sieci partnerów społecznych niezbędne dla ich realizacji. K_K08 Promuje postawy szacunku wobec każdego człowieka, odpowiedzialności między członkami społeczeństwa, idee współpracy i zaangażowania obywateli na rzecz przekształcania środowiska życia w wymiarze regionalnym, krajowym i międzynarodowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Zaliczenie bez oceny Ćwiczenia: Aktywny udział w zajęciach. Przedstawienie samodzielnie opracowanych form aktywizacji seniorów w społeczności lokalnej na terenie miasta, gminy lub województwa - propozycja własnej inicjatywy aktywizowania seniorów. (70% sprawdzian praktyczny, 20% aktywność na zajęciach, 10% KGP) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.