Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.04.KRK-01PS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0923) Praca socjalna i doradztwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika społeczna
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

Pierwszego stopnia - licencjackie

Kierunek studiów:

Praca socjalna

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

1

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Lalak D., Pilch T., Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, , Warszawa 1999, ISBN: 83-88149-12-1.

Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I. (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, t. II., Opole 2013.

Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I. (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, t. III., Opole 2014.

Weissbrot-Koziarska A., Sikora P. (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, t. I., Opole 2012.

Założenia:

C. 1 Zdobycie wiedzy z zakresu podstaw pedagogiki społecznej – jej istoty, celów i zadań oraz roli pedagogiki społecznej w działaniach na rzecz jednostki i grupy.

C.2 Kształtowanie umiejętności wiązania teorii i praktyki pedagogiki społecznej w zakresie kształtowania warunków życia i funkcjonowania jednostki i społeczeństwa (w kontekście projektowania i realizacji wsparcia społecznego).

C.3 Analiza metod pracy z indywidualnym przypadkiem, metod pracy grupowej i organizowania środowiska jako ważniejszych zadań pedagogiki społecznej.

C. 4 Przygotowanie do podejmowania i realizacji samodzielnych działań na rzecz wsparcia społecznego.


Pełny opis:

Treści wykładów: Przedmiot i zadania pedagogiki społecznej oraz jej miejsce w systemie innych nauk. Główne elementy środowiska wychowawczego i ich problematyka społeczno-wychowawcza, główne komponenty środowisk wychowawczych. Patologie życia rodzinnego. Funkcje i zadania szkoły. Środowisko lokalne w procesie adaptacji społecznej dziecka. Siły społeczne jako kluczowa kategoria pedagogiki społecznej.

Treści ćwiczeń: Kształtowanie się pedagogiki społecznej. Poszukiwanie tożsamości (H. Radlińska, A. Kamiński, R. Wroczyński), związek pedagogiki społecznej z socjologią wychowania, teorią wychowania, andragogiką, teorią pracy socjalnej, polityką społeczną. Środowisko wychowawcze i jego podstawowe elementy. Podstawowe środowiska wychowawcze. Kwestie społeczne (ubóstwo, bezrobocie, bezdomność). Wielowymiarowy charakter zagrożeń (ekologiczny, cywilizacyjny, rodzina społecznego i indywidualnego ryzyka, szkoła, grupy subkulturowe, agresja i nietolerancja). Poradnictwo w teorii i praktyce.

Literatura:

Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspierania, Kraków 2001.

Kawula S. (red.), Pedagogika społeczna. Dokonania - Aktualność - Perspektywy, Toruń 2006.

Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna, t. I, Warszawa 2006.

Pilch T., I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 2008.

Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności, Warszawa 2008. 978-83-6050-148-1.

Weissbrot-Koziarska A., Poradnictwo socjalne dla rodzin, Opole 2012.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W10 - Ma podstawową wiedzę o człowieku, jako podmiocie działającym w strukturach społecznych, tworzącym te struktury i o mechanizmach skutecznego działania społecznego w ramach tych struktur.

K_W11 - Posiada podstawową wiedzę na temat podejść rozwojowych i holistycznych zorientowanych na człowieka w perspektywie interdyscyplinarnej.

Umiejętności

K_U01 - Potrafi prawidłowo analizować, interpretować

i wyjaśniać zjawiska społeczne (polityczne, prawne, kulturowe, ekonomiczne), problemy i kwestie społeczne oraz wzajemne relacje między nimi w polu stanowiącym przedmiot zainteresowania pracy socjalnej.

K_U02 - Potrafi dokonać samodzielnej, interdyscyplinarnej analizy czynników, procesów i zjawisk społecznych w perspektywie wywoływania pożądanej zmiany społecznej. Wykorzystuje wiedzę teoretyczną w praktyce.

K_U03 - Potrafi w podstawowym zakresie dokonać diagnozy sytuacji, zjawiska i procesy będące przedmiotem zainteresowania pracy socjalnej w wymiarze indywidualnym, grupowym i w szerszych układach społecznych.

Kompetencje

K_K01 - Jest przekonany o tym, że profesjonalizm wymaga ciągłego doskonalenia zdobytej wiedzy i umiejętności, a edukacja przez całe życie jest elementem współczesnego modelu rozwoju osobistego.

K_K06 - Z przekonaniem angażuje się w działania przeciwdziałające nierównościom społecznym, politycznym i ekonomicznym, odwołując się do idei sprawiedliwości społecznej.

K_K09 - Potrafi krytycznie oceniać swoje możliwości i korzystając z posiadanych zasobów planować rozwój wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

K_K10 - W działaniu społecznym wyraża gotowość do poszukiwania twórczych i odważnych rozwiązań.

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna (esej, referat), udział w dyskusji, aktywność na zajęciach, egzamin pisemny.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Joanna Janik-Komar
Prowadzący grup: Agnieszka Bąkowska, Joanna Janik-Komar
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Joanna Janik-Komar
Prowadzący grup: Ewelina Konieczna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Sławomir Kania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)