Kurs kierunkowy - Warsztat profilaktyki pozytywnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.04.KRK-03KK22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kurs kierunkowy - Warsztat profilaktyki pozytywnej |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia pierwszego stopnia – licencjackie |
Kierunek studiów: | Praca socjalna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 3 |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Literatura uzupełniająca: | Kania S., Profilaktyka pozytywna jako tendencja w zapobieganiu zachowań ryzykownych, „Ogrody Nauk i Sztuk", 2016. Kania S., Zachowania ryzykowne cyfrowych tubylców, [w:] Wpieranie rozwoju dzieci i dorosłych, red. F.A. Marek, U. Strzelczyk-Raduli, K. Błońska, Wydawnictwa Instytut Śląski, Opole 2016. |
Założenia: | C 1 –Dostarczenie wiedzy z zakresu uwarunkowań zachowań ryzykownych i prospołecznych dzieci i młodzieży C 2 –Kształtowanie umiejętności diagnozy pozytywnej i projektowania programów profilaktycznych C 3 – Kształtowanie kompetencji niesienia pomocy i interweniowania w sytuacji podwyższonego ryzyka występowania zachowań ryzykownych |
Pełny opis: |
1. Zdrowie i choroby społeczne 2. Koncepcje zdrowia psychicznego: Koherencja 3. Koncepcje zdrowia psychicznego: Rezylencja 4. Koncepcje zdrowia psychicznego: Twardość psychiczna 5. Koncepcje zdrowia psychicznego: Wzrost potraumatyczny 6. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Używanie substancji psychoaktywnych 7. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Agresja i przemoc, odrzucenie rówieśnicze 8. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Nowe uzależnienia 9. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Ryzykowne zachowania seksualne 10. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Autoagresja i zachowania samobójcze 11. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Odżywiane 12. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Subkultury 13. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Ideologie i nowe ruchy religijne 14. Zachowania prospołeczne: Altruizm 15. Zachowania prospołeczne: Kooperacja 16. Zachowania prospołeczne: Odwaga cywilna 17. Czynniki chroniące obszar jednostkowy 18. Czynniki chroniące obszar rówieśniczy 19. Czynniki chroniące obszar rodzinny 20. Czynniki chroniące obszar szkolny 21. Czynniki chroniące obszar społeczności lokalnych 22. Czynniki chroniące obszar makrospołeczny 23. Diagnoza pozytywna 24. Dźwignie w profilaktyce pozytywnej (I-III) 25. Dźwignie w profilaktyce pozytywnej (IV –V) 26. Dźwignie w profilaktyce pozytywnej (VI –VII) 27. Interwencja profilaktyczna 28. Profilaktyka rówieśnicza 29. Projektowanie działań profilaktycznych dla dzieci i młodzieży 30. Błędy w profilaktyce 31. Standardy w profilaktyce |
Literatura: |
Grzelak Sz., Red. Vademecum skutecznej profilaktyki problemów młodzieży. Przewodnik dla samorządowców i praktyków oparty na wynikach badań naukowych, Warszawa 2015, s. 26. Grzelak Sz., Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży: Aktualny stan badań na świecie i w Polsce, Warszawa 2006. Kania S., Znaczenie czynników poznawczych w profilaktyce pedagogicznej Profilaktyka pozytywna zachowań ryzykownych, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” 2016, Vol. 4 2 (8). Michel M., Profilaktyka zachowań ryzykownych w działalności edukacyjnej szkoły. Aspekty teoretyczne i praktyczne – know how profilaktyki szkolnej, [w:] A. Szecówka, B. Ogonowski. (red.) Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży. Wrocław 2013. Okulicz-Kozaryn K., Klimat i kultura szkoły a zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli, s. 4-10, http://www.ore.edu.pl/bezpiecznaszkola/4320-klimat-spoleczny, dostęp: 1.02.2016. Ostaszewski K., Nowe definicje programów profilaktyki, „Remedium” 2005, nr 7/8. Ostaszewski K., Pozytywna profilaktyka po 10 latach, „Świat Problemów” 2016, Styczeń, http://www.swiat-problemow.pl/pozytywna-profilaktyka-po-10-latach/, dostęp. 28.09.2016. Ostaszewski K., Profilaktyka pozytywna, „Świat Problemów” 2006, nr 3Gaś Z. B., Profilaktyka w szkole, WSIP, Warszaw 2006. Szwed A., Po drugiej stronie lustra: Profilaktyka kreatywna poprzez działania teatrealne, Warszawa 2010. Szymańska J., Programy profilaktyczne: Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2000. Woydyłło E., Profilaktyka pozytywna, [w:] L. Telka (red.), Programy profilaktyki uzależnień: Z doświadczeń autorów, Katowice 2003. Wysocka E., Człowiek a środowisko życia: podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W13 Posiada podstawową wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pracy socjalnej, jako dyscypliny praktycznej i teoretycznej. K_W20 Ma ogólną wiedzę dotyczącą rozpozna-wania i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu. Umiejętności K_U06 Posiada rozwinięte umiejętności z za-kresu komunikacji interpersonalnej. K_U17 Potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić zajęcia z zakresu promocji zdrowia, rekreacji lub wybrane zajęcia sportowe. K_U07 Potrafi opracowywać i wdrażać sposoby interwencji socjalnej z wykorzystaniem instrumentów formalnych (prawnych, instytucjonalnych), jak i metodycznych opartych o metody, techniki i formy pracy socjalnej. K_U19 Opanował umiejętności w zakresie twórczego myślenia. Kompetencje społeczne K_K09 Potrafi krytycznie oceniać swoje możliwości i korzystając z posiadanych zasobów planować rozwój wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: zaliczenie bez oceny Ćwiczenia: zaliczenie z oceną (oceny cząstkowe, esej, aktywność, obecność na zajęciach, wykonywanie innych zadań) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Sławomir Kania | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kania | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
|
Założenia: | 1.Zwiększenie wiedzy w zakresie modelu profilaktyki pozytywnej i uwarunkowań zachowań prospołecznych i prozdrowotnych 2. Nabycie umiejętności diagnozowani, stosowania wiodących strategii profilaktycznych, kampanii społecznych i ich ewaluacji 3. Ukształtowanie kompetencji angażowania się na rzecz działań o charakterze profilaktyki społecznej |
|
Skrócony opis: |
Charakterystyka profilaktyki pozytywnej, czynników chroniących, trening stosowania scenariuszy profilaktycznych |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do profilaktyki pozytywnej 2. Profilaktyka pozytywna a inne modele profilaktyki społecznej i promocji zdrowia psychicznego 3. Wybrane koncepcje zdrowia psychospołecznego: koherencja, rezyliencja, dobrostan psychiczny, twardość psychiczna. 4. Ideał wychowawczy w profilaktyce pozytywnej 5. Charakterystyka czynników chroniących: obszar czynniki jednostkowe 6. Charakterystyka czynników chroniących: obszar czynniki środowiska rodzinnego 7. Charakterystyka czynników chroniących: obszar czynniki środowiska rówieśniczego 8. Charakterystyka czynników chroniących: obszar czynniki środowiska lokalnego 9. Znaczenie zachowań prospołecznych w profilaktyce społecznej 10. Znaczenie zachowań prozdrowotnych w profilaktyce społecznej 11. Kampanie społeczne i ich tworzenie na tle profilaktyki społecznej 12. Stosowanie strategii akcjo-normatywnych w profilaktyce zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży 13. Stosowanie strategii kształtowania umiejętności społecznych w profilaktyce zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży 14. Stosowanie profilaktyki rówieśniczej w profilaktyce zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży 15. Rozwijanie umiejętności rodziców w profilaktyce zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży |
|
Literatura: |
Deptuła M., Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia. Warszawa 2021. Grzelak Sz. Vademecum skutecznej profilaktyki problemów młodzieży. Przewodnik dla samorządowców i praktyków oparty na wynikach badań naukowych, Wydawnictwo ORE: Warszawa 2015. Kania S., Znaczenie kultury szkoły w zapobieganiu zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży – w kierunku profilaktyki pozytywnej, W: W. Duczmal, J. Tey, Ł. Fiebich (red.), Edukacja na rozdrożu Część 1: Nauczyciel-Uczeń-Edukacja, Opole 2016. Kania S., Profilaktyka pozytywna jako tendencja w zapobieganiu zachowaniom ryzykownym, „Ogrody Nauk i Sztuk” 2016. Kania S., Teoretyczne podstawy profilaktyki pozytywnej, W: W. Duczmal, J. Tej, Ł. Fiebich, (red.), Edukacja na rozdrożu Cześć 1: Nauczyciel-Uczeń-Edukacja, Opole 2016 Kania S., Znaczenie czynników poznawczych w profilaktyce pedagogicznej: Profilaktyka pozytywna zachowań ryzykownych, Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna 2016, s. 61-71. Kania, S. Profilaktyka pozytywna jako tendencja w zapobieganiu zachowań ryzykownych. Ogrody Nauk i Sztuk. 6, 6 (mar. 2017). Kowalski M., Śliwa S., Kania S., (red.), Profilaktyka społeczna – edukacja – zdrowie, Twórcze wiązanie teorii i praktyki, Zielona Góra 2018. Ostaszewski K. (2006). Pozytywna profilaktyka. Świat problemów, 3 (158),6-10. Ostaszewski K. (2016). Pozytywna profilaktyka po 10 latach. Świat Problemów, 1(276), 5-10. Ostaszewski K., Zachowania ryzykowne w perspektywie mechanizmów resilience, Warszawa 2014 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.