Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kurs kierunkowy - Warsztat profilaktyki pozytywnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.04.KRK-03KK22
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kurs kierunkowy - Warsztat profilaktyki pozytywnej
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia pierwszego stopnia – licencjackie




Kierunek studiów:

Praca socjalna



Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

3

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Literatura uzupełniająca:

Kania S., Profilaktyka pozytywna jako tendencja w zapobieganiu zachowań ryzykownych, „Ogrody Nauk i Sztuk", 2016.

Kania S., Zachowania ryzykowne cyfrowych tubylców, [w:] Wpieranie rozwoju dzieci i dorosłych, red. F.A. Marek, U. Strzelczyk-Raduli, K. Błońska, Wydawnictwa Instytut Śląski, Opole 2016.


Założenia:

C 1 –Dostarczenie wiedzy z zakresu uwarunkowań zachowań ryzykownych i prospołecznych dzieci i młodzieży

C 2 –Kształtowanie umiejętności diagnozy pozytywnej i projektowania programów profilaktycznych

C 3 – Kształtowanie kompetencji niesienia pomocy i interweniowania w sytuacji podwyższonego ryzyka występowania zachowań ryzykownych


Pełny opis:

1. Zdrowie i choroby społeczne

2. Koncepcje zdrowia psychicznego: Koherencja

3. Koncepcje zdrowia psychicznego: Rezylencja

4. Koncepcje zdrowia psychicznego: Twardość psychiczna

5. Koncepcje zdrowia psychicznego: Wzrost potraumatyczny

6. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Używanie substancji psychoaktywnych

7. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Agresja i przemoc, odrzucenie rówieśnicze

8. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Nowe uzależnienia

9. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Ryzykowne zachowania seksualne

10. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Autoagresja i zachowania samobójcze

11. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Odżywiane

12. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Subkultury

13. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży obszar: Ideologie i nowe ruchy religijne

14. Zachowania prospołeczne: Altruizm

15. Zachowania prospołeczne: Kooperacja

16. Zachowania prospołeczne: Odwaga cywilna

17. Czynniki chroniące obszar jednostkowy

18. Czynniki chroniące obszar rówieśniczy

19. Czynniki chroniące obszar rodzinny

20. Czynniki chroniące obszar szkolny

21. Czynniki chroniące obszar społeczności lokalnych

22. Czynniki chroniące obszar makrospołeczny

23. Diagnoza pozytywna

24. Dźwignie w profilaktyce pozytywnej (I-III)

25. Dźwignie w profilaktyce pozytywnej (IV –V)

26. Dźwignie w profilaktyce pozytywnej (VI –VII)

27. Interwencja profilaktyczna

28. Profilaktyka rówieśnicza

29. Projektowanie działań profilaktycznych dla dzieci i młodzieży

30. Błędy w profilaktyce

31. Standardy w profilaktyce

Literatura:

Grzelak Sz., Red. Vademecum skutecznej profilaktyki problemów młodzieży. Przewodnik dla samorządowców i praktyków oparty na wynikach badań naukowych, Warszawa 2015, s. 26.

Grzelak Sz., Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży: Aktualny stan badań na świecie i w Polsce, Warszawa 2006.

Kania S., Znaczenie czynników poznawczych w profilaktyce pedagogicznej Profilaktyka pozytywna zachowań ryzykownych, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” 2016, Vol. 4 2 (8).

Michel M., Profilaktyka zachowań ryzykownych w działalności edukacyjnej szkoły. Aspekty teoretyczne i praktyczne – know how profilaktyki szkolnej, [w:] A. Szecówka, B. Ogonowski. (red.) Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży. Wrocław 2013.

Okulicz-Kozaryn K., Klimat i kultura szkoły a zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli, s. 4-10, http://www.ore.edu.pl/bezpiecznaszkola/4320-klimat-spoleczny, dostęp: 1.02.2016.

Ostaszewski K., Nowe definicje programów profilaktyki, „Remedium” 2005, nr 7/8.

Ostaszewski K., Pozytywna profilaktyka po 10 latach, „Świat Problemów” 2016, Styczeń, http://www.swiat-problemow.pl/pozytywna-profilaktyka-po-10-latach/, dostęp. 28.09.2016.

Ostaszewski K., Profilaktyka pozytywna, „Świat Problemów” 2006, nr 3Gaś Z. B., Profilaktyka w szkole, WSIP, Warszaw 2006.

Szwed A., Po drugiej stronie lustra: Profilaktyka kreatywna poprzez działania teatrealne, Warszawa 2010.

Szymańska J., Programy profilaktyczne: Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2000.

Woydyłło E., Profilaktyka pozytywna, [w:] L. Telka (red.), Programy profilaktyki uzależnień: Z doświadczeń autorów, Katowice 2003.

Wysocka E., Człowiek a środowisko życia: podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W13 Posiada podstawową wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pracy socjalnej, jako dyscypliny praktycznej i teoretycznej.

K_W20 Ma ogólną wiedzę dotyczącą rozpozna-wania i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu.

Umiejętności

K_U06 Posiada rozwinięte umiejętności z za-kresu komunikacji interpersonalnej.

K_U17 Potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić zajęcia z zakresu promocji zdrowia, rekreacji lub wybrane zajęcia sportowe.

K_U07 Potrafi opracowywać i wdrażać sposoby interwencji socjalnej z wykorzystaniem instrumentów formalnych (prawnych, instytucjonalnych), jak i metodycznych opartych o metody, techniki i formy pracy socjalnej.

K_U19 Opanował umiejętności w zakresie twórczego myślenia.

Kompetencje społeczne

K_K09 Potrafi krytycznie oceniać swoje możliwości i korzystając z posiadanych zasobów planować rozwój wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: zaliczenie bez oceny

Ćwiczenia: zaliczenie z oceną (oceny cząstkowe, esej, aktywność, obecność na zajęciach, wykonywanie innych zadań)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Sławomir Kania
Prowadzący grup: Sławomir Kania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Założenia:

1.Zwiększenie wiedzy w zakresie modelu profilaktyki pozytywnej i uwarunkowań zachowań prospołecznych i prozdrowotnych

2. Nabycie umiejętności diagnozowani, stosowania wiodących strategii profilaktycznych, kampanii społecznych i ich ewaluacji

3. Ukształtowanie kompetencji angażowania się na rzecz działań o charakterze profilaktyki społecznej


Skrócony opis:

Charakterystyka profilaktyki pozytywnej, czynników chroniących, trening stosowania scenariuszy profilaktycznych

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do profilaktyki pozytywnej

2. Profilaktyka pozytywna a inne modele profilaktyki społecznej i promocji zdrowia psychicznego

3. Wybrane koncepcje zdrowia psychospołecznego: koherencja, rezyliencja, dobrostan psychiczny, twardość psychiczna.

4. Ideał wychowawczy w profilaktyce pozytywnej

5. Charakterystyka czynników chroniących: obszar czynniki jednostkowe

6. Charakterystyka czynników chroniących: obszar czynniki środowiska rodzinnego

7. Charakterystyka czynników chroniących: obszar czynniki środowiska rówieśniczego

8. Charakterystyka czynników chroniących: obszar czynniki środowiska lokalnego

9. Znaczenie zachowań prospołecznych w profilaktyce społecznej

10. Znaczenie zachowań prozdrowotnych w profilaktyce społecznej

11. Kampanie społeczne i ich tworzenie na tle profilaktyki społecznej

12. Stosowanie strategii akcjo-normatywnych w profilaktyce zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży

13. Stosowanie strategii kształtowania umiejętności społecznych w profilaktyce zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży

14. Stosowanie profilaktyki rówieśniczej w profilaktyce zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży

15. Rozwijanie umiejętności rodziców w profilaktyce zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży

Literatura:

Deptuła M., Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia. Warszawa 2021.

Grzelak Sz. Vademecum skutecznej profilaktyki problemów młodzieży. Przewodnik dla samorządowców i praktyków oparty na wynikach badań naukowych, Wydawnictwo ORE: Warszawa 2015.

Kania S., Znaczenie kultury szkoły w zapobieganiu zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży – w kierunku profilaktyki pozytywnej, W: W. Duczmal, J. Tey, Ł. Fiebich (red.), Edukacja na rozdrożu Część 1: Nauczyciel-Uczeń-Edukacja, Opole 2016.

Kania S., Profilaktyka pozytywna jako tendencja w zapobieganiu zachowaniom ryzykownym, „Ogrody Nauk i Sztuk” 2016.

Kania S., Teoretyczne podstawy profilaktyki pozytywnej, W: W. Duczmal, J. Tej, Ł. Fiebich, (red.), Edukacja na rozdrożu Cześć 1: Nauczyciel-Uczeń-Edukacja, Opole 2016

Kania S., Znaczenie czynników poznawczych w profilaktyce pedagogicznej: Profilaktyka pozytywna zachowań ryzykownych, Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna 2016, s. 61-71.

Kania, S. Profilaktyka pozytywna jako tendencja w zapobieganiu zachowań ryzykownych. Ogrody Nauk i Sztuk. 6, 6 (mar. 2017).

Kowalski M., Śliwa S., Kania S., (red.), Profilaktyka społeczna – edukacja – zdrowie, Twórcze wiązanie teorii i praktyki, Zielona Góra 2018.

Ostaszewski K. (2006). Pozytywna profilaktyka. Świat problemów, 3 (158),6-10.

Ostaszewski K. (2016). Pozytywna profilaktyka po 10 latach. Świat Problemów, 1(276), 5-10.

Ostaszewski K., Zachowania ryzykowne w perspektywie mechanizmów resilience, Warszawa 2014

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www3-8 (2024-11-08)