Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kurs kierunkowy - e-Praca socjalna i społeczeństwo cyfrowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.04.KRK-04KK22
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kurs kierunkowy - e-Praca socjalna i społeczeństwo cyfrowe
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Literatura uzupełniająca:

Szarfenberg R., Marginalizacja i wykluczenie społeczne, IPS UW, Warszawa 2006.

Założenia:

C 1 –Dostarczenie wiedzy z zakresu uwarunkowań e-pracy socjalnej i wykluczenia cyfrowego

C 2 –Kształtowanie umiejętności diagnozy cyberpatologii

C 3 – Kształtowanie kompetencji niesienia pomocy i interweniowania w sytuacji wykluczenia cyfrowego o raz cyberpatologi


Pełny opis:

1. Społeczeństwo sieci

2. Wykluczenie cyfrowe

3. Kultura cyfrowego narcyzmu

4. Digital devide a nierówności społeczne

5. Mediatyzacja problemów społecznych

6. Wirtualny wizerunek pracy socjalnej

7. Jakość życia a cyfrowa inkluzja

8. Cyfrowe dzieciństwo i cyfrowa dorosłość

9. Wirtualna socjalizacja i wychowanie rodzinne

10. Altruizm w sieci

11. Patologie społeczeństwa sieci

12. Higiena cyfrowa

13. Praca socjalna z uzależnieniem od mediów społecznościowych

14. Digitalizacja pracy socjalnej

15. Klient cyfrowy i pomoc online

16. Cyfrowe sieci wsparcia społecznego

17. Wirtualne narzędzia pracy socjalnej

18. E-Metodologia badań społecznych

19. Wiedza otwarta a samokształcenie

20. Standardy etyczne e-Pracy socjalnej

Literatura:

Nicolas Carr Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, tłum. Katarzyna Rojek, wyd. Helion, Gliwice 2013.

Don Tapscott Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Warszawa 2010.

Castells M., „Społeczeństwo sieci”, Warszawa 2008.Kuruliszwili, Sergo. (2019). “New new media” in social welfare. Praca Socjalna. 34. 27-43. 10.5604/01.3001.0013.5016.

Harlow E., Webb S. A.: Technologie informacyjno-komunikacyjne w pracy służb społecznych. Warszawa 2014.

Lizut J.: Nowa polityka społeczna. Zagrożenia cyberprzestrzeni. Kompleksowy program dla pracowników służb społecznych. https://cyberprzestrzen.wspkorczak.eu/download/dokumenty/podrecznik_zagrozenia_cyberprzestrzeni.pdf [dostęp 01.10.2018].

Spitzer M.: Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci. Słupsk 2013.

Young K., Klausing OSF P.: Uwolnić się z sieci. Uzależnienie od Internetu. Katowice 2009.

Batorski, D., Marody, M., Nowak, A. (2006). Społeczna przestrzeń internetu. Warszawa, Academica

Mattison, Marian. (2012). Social Work Practice in the Digital Age: Therapeutic E-Mail as a Direct Practice Methodology. Social work. 57. 249-58. 10.1093/sw/sws021.

Eito Mateo, Antonio & Gomez Poyato, María & Marcuello, Chaime. (2018). E-social work in practice: a case study. European Journal of Social Work. 21. 1-12. 10.1080/13691457.2018.1423552.

Efekty uczenia się:

K_W13 Posiada podstawową wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pracy socjalnej, jako dyscypliny praktycznej i teoretycznej.

K_W03 - Posiada wiedzę o kluczowych problemach i kwestiach społecznych w perspektywie interdyscyplinarnej.

K_U01 - Potrafi prawidłowo analizować, interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne (polityczne, prawne, kulturowe, ekonomiczne), problemy i kwestie społeczne oraz wzajemne relacje między nimi w polu stanowiącym przedmiot zainteresowania pracy socjalnej.

K_U16 - Potrafi przygotować i poprowadzić różnorodne formy wystąpień ustnych w zakresie problematyki działania społecznego, odwołując się do wiedzy i informacji pochodzącej z różnych źródeł.

K_K10 - W działaniu społecznym wyraża gotowość do poszukiwania twórczych i odważnych rozwiązań. Jest ambitny i przekonany o tym, że praca socjalna może być istotnym element rozwoju społeczności, jeżeli uprawiana jest w sposób pozbawiony rutyny, innowacyjny i kreatywny.

Praktyki zawodowe:

Wykład: Prezentacja

Ćwiczenia: aktywność na zajęciach, projekt grupowy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Sławomir Kania
Prowadzący grup: Sławomir Kania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-8 (2024-11-08)