Patologie społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.04.KRK-04PS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Patologie społeczne |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia pierwszego stopnia - licencjackie |
Kierunek studiów: | Praca socjalna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 4 |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania: | Posiadanie podstawowej wiedzy dotyczącej zjawisk społecznych (zaliczenie z zakresu pedagogiki społecznej) |
Literatura uzupełniająca: | Cekiera Cz., Ryzyko uzależnień, Lublin 1994. Frączek A., Pufal-Struzik I. (red.), Agresja i przemoc wśród dzieci i młodzieży jako zjawi-sko społeczne. Perspektywa psychoedukacyjna, Kielce 1996. Kawula S., Machel H. (red.), Młodzież a współczesne dewiacje i patologie społeczne: diagnoza, profilaktyka, resocjalizacja, Toruń 2001. Szpringer M., Profilaktyka społeczna: rodzina, szkoła, środowisko lokalne, Kielce 2004. Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Kraków 2000. |
Założenia: | C1 - Poznanie problematyki patologii społecznych: istoty i rozmiarów we współczesnej rzeczywistości społecznej; analiza pojęcia normy jako kategorii społecznej zmiennej w czasie i przestrzeni oraz zjawisk i zachowań jednostek i grup społecznych odchylonych od uznawanych norm (dewiacji) C2 - Poznanie wybranych przykładów dewiacji negatywnych uznawanych za zjawiska patologiczne C3 - Kształtowanie umiejętności rozpoznawania przyczyn, mechanizmów i skutków patologii społecznej, a także możliwości jej zwalczania i profilaktyki C4 - Kształtowanie postawy aktywnego uczestnictwa w podejmowaniu działań na rzecz przezwyciężania zjawisk patologicznych w społeczeństwie |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne wykładów obejmują następujące zagadnienia: istota i charakterystyka patologii społecznej jako dyscypliny naukowej, norma jako kategoria społeczna (zmienność normy w czasie i przestrzeni); dewiacja a patologia; kryteria oceny zjawisk jako patologiczne (prawne, medyczne, społeczne); główne odmiany patologii (indywidualna, grupowa, instytucjonalna oraz patologia społeczna w skali makro: np. terroryzm czy systemy totalitarne; profilaktyka. Treści merytoryczne ćwiczeń dotyczą następujących zagadnień: przykłady patologii społecznych, jak: uzależnienia, samobójstwa, prostytucja, dezorganizacja rodziny, przemoc; endogenne i egzogenne przyczyny zjawisk patologicznych oraz różnorodność ich skutków zarówno dla jednostki jak i grup społecznych oraz całego społeczeństwa; możliwości przeciwdziałania patologicznym zjawiskom społecznym, w aspekcie profilaktyki realizowanej w podstawowych środowiskach wychowawczych jak i w skali ogólnospołecznej. |
Literatura: |
Nowak A., Wybrane zjawiska powodujące zagrożenia społeczne, Kraków 2000. Pierzchała K., Cekiera Cz., Człowiek a patologie społeczne , Toruń 2022. Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008. Świętochowska U., Patologie cywilizacji współczesnej, Toruń 2001. Urban B., Problemy współczesnej patologii społecznej, Kraków 1998. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W03 - Posiada wiedzę o kluczowych problemach i kwestiach Społecznych w perspektywie interdyscyplinarnej. K_W11 - Posiada podstawową wiedzę na temat podejść rozwojowych i holistycznych zorientowanych na człowieka w perspektywie interdyscyplinarnej. K_W20 - Ma ogólną wiedzę dotyczącą rozpoznawania i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu. Umiejętności K_U03 - Potrafi w podstawowym zakresie dokonać diagnozy sytuacji, zjawiska i procesy będące przed-miotem zainteresowania pracy socjalnej w wymiarze indywidualnym, grupowym i w szerszych układach społecznych. K_U04 - Odwołując się do posiadanej wiedzy, wyników badań oraz analizy sytuacji z wykorzystaniem instrumentów specyficznych dla pracy socjalnej potrafi trafnie prognozować zagrożenia dotyczące sytuacji osób, rodzin, jak i w szerszych układach społecznych. Kompetencje społeczne K_K01 - Potrafi kierować pracą zespołu, właściwie wykorzystując potencjał indywidualny członków, właściwie planując i organizując pracę zespołową, przyjmuje odpowiedzialność za wykonane zadanie zespołowe, w którym pełnił rolę lidera. K_K02 - W działaniu społecznym właściwie określa priorytety służące osiąganiu wysokiej jego skuteczności i planowej realizacji określanych przez siebie lub innych zadań. K_K08 - Promuje postawy szacunku wobec każdego człowieka, odpowiedzialności między członkami społeczeństwa, idee współpracy i zaangażowania obywateli na rzecz przekształcania środowiska życia w wymiarze regionalnym, krajowym i międzynarodowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Wykład – egzamin Ćwiczenia zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Sławomir Kania | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kania | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Sławomir Kania | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kania | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kania | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.