Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Techniki i narzędzia diagnozowania w pracy socjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.04.KRK-04TND
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Techniki i narzędzia diagnozowania w pracy socjalnej
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia pierwszego stopnia - licencjackie

Kierunek studiów:

Praca socjalna

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

4

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Biblioteka Pracownika Socjalnego, Katowice

Kordasiewicz S., Historyczna i międzynarodowa perspektywa mediacji. [W:] Mediacje – teoria i praktyka. Red. E. Gmurzyńska, R. Morek, Warszawa 2009.

Lalak D., Teoretyczny i praktyczny sens metody indywidualnych przypadków, [w:] Pedagogika społeczna, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995.

Lewicka A., Grudziewska E., Mediacja sądowa alternatywna metoda resocjalizacyjna? Lublin 2010.

Pieckowski S., Mediacja w sprawach cywilnych, Warszawa 2006.

Spyrka-Chlipała R., Metoda pracy z indywidualnym przypadkiem, [w:] Pracownik socjalny wobec wyzwań współczesności, red. T. W. Gierat, E. Kucharska, A. Grudziński, Kraków 2012.

Spyrka-Chlipała R., Pracownik socjalny-zawód interdyscyplinarny, „Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae”, nr 3, Ruzomberok 2012.

Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.

Tabernacka M., Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Warszawa 2009.

Zienkiewicz A., Studium mediacji. Od teorii ku praktyce,Warszawa 2007.


Założenia:

C1. Student zna techniki i narzędzia stosowane w pracy socjalnej.

C2. Student wie jak przeprowadzić wywiad motywacyjny, rodzinny wywiad środowiskowy i jak spisać kontrakt socjalny z klientem pomocy społecznej.

C3. Student potrafi zdiagnozować sytuacje klienta.

C4. Student nabywa umiejętności zastosowania technik i narzędzi diagnozy i udzielania pomocy klientowi.

C5. Student potrafi spisać kontrakt socjalny i przeprowadzić rodzinny wywiad środowiskowy.


Skrócony opis:
Pełny opis:

Zapoznanie z technikami i narzędziami w celu zdiagnozowania sytuacji klienta pomocy społecznej. Zapoznanie z zasadami stosowania wywiadu motywacyjnego. Charakterystyka rodzinnego wywiadu środowiskowego. Kontrakt socjalny zasady i sposoby spisania. Techni-ki zdobywania informacji od klienta. Metoda biograficzna jako badanie dokumentów oso-bistych. Przygotowanie wywiadu motywacyjnego. Dostosowanie metod, technik i narzędzi rozmowy w konkretnej sytuacji klienta. Przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowisko-wego. Spisanie kontraktu socjalnego. Opracowywanie danych zebranych za pomocą okre-ślonych technik i narzędzi w celu zdiagnozowania sytuacji klienta.

Literatura:

Prandota-Prandecka E., Kontrakt socjalny jako narzędzie rozwiązywania trudnej sytuacji życiowej beneficjenta pomocy społecznej – zagadnienia wybrane, [w:] Umowy w administracji, red. L. Dziewięcka-Bokun, J. Boć, Wrocław 2008.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 czerwca 2012 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz.U.2012.712).

Sierpowska I, Ustawa o pomocy społecznej. Komentarz, Kraków 2007.

Sierpowska I., Pomoc społeczna. Przepisy z wprowadzeniem, Warszawa 2006.

Spyrka-Chlipała R., Kontrakt socjalny, Pracownik socjalny wobec wyzwań współczesności, red. T. W. Gierat, E. Kucharska, A. Grudziński, Kraków 2012.

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.).

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 33.

Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092).

Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2011 r. Nr 231, poz. 1375).

Weissbrot-Koziarska A., Poradnictwo socjalne dla rodzin, Opole 2012.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W20 Ma ogólną wiedzę dotyczącą rozpoznawania i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu.

Umiejętności

K_U03 Potrafi w podstawowym zakresie dokonać diagnozy sytuacji, zjawiska i procesy będące przedmiotem zainteresowania pracy socjalnej w wymiarze indywidualnym, grupowym i w szerszych układach społecznych.

Kompetencje społeczne

K_K02 W działaniu społecznym właściwie określa priorytety służące osiąganiu wysokiej jego skuteczności i planowej realizacji określanych przez siebie lub innych zadań.

K_K08 Promuje postawy szacunku wobec każdego człowieka, odpowiedzialności między członkami społeczeństwa, idee współpracy i zaangażowania obywateli na rzecz przekształcania środowiska życia w wymiarze regionalnym, krajowym i międzynarodowym

Metody i kryteria oceniania:

Metody prowadzenia wykładów: (problemowy, prezentacje multimedialne, dyskusja),

Metody prowadzenia ćwiczeń: dyskusja, warsztat, analiza materiałów źródłowych, prezentacje multimedialne.

Forma zaliczenia zajęć

Wykład: Wykład – egzamin

Ćwiczenia: zaliczenie z oceną (oceny cząstkowe, przygotowanie prezentacji, wystąpienia ustne, aktywność na zajęciach,

Egzamin (mi.55% pkt), prezentacja multimedialna (60%), przygotowanie i przeprowadzanie referatu (20%), aktywność na zajęciach (20%).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Janik-Komar
Prowadzący grup: Joanna Janik-Komar
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Dyscyplina:

pedagogika

Literatura uzupełniająca:

Biblioteka Pracownika Socjalnego, Wyd. „Śląsk”, Katowice

Kordasiewicz S.: Historyczna i międzynarodowa perspektywa mediacji. [W:] Mediacje – teoria i praktyka. Red. E. Gmurzyńska, R. Morek. Oficyna a Wolters Kluwer business, War-szawa 2009.

Lalak D., Teoretyczny i praktyczny sens metody indywidualnych przypadków, [w:] Pedago-gika społeczna, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995.

Lewicka A., Grudziewska E.: Mediacja sądowa alternatywna metoda resocjalizacyjna? Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010.

Pieckowski S.: Mediacja w sprawach cywilnych. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2006.

Spyrka-Chlipała R., Metoda pracy z indywidualnym przypadkiem, [w:] Pracownik socjalny wobec wyzwań współczesności, red. T. W. Gierat, E. Kucharska, A. Grudziński, Kraków 2012.

Spyrka-Chlipała R., Pracownik socjalny-zawód interdyscyplinarny, „Studia Scientifica Fa-cultatis Paedagogicae”, nr 3, Ruzomberok 2012.

Sztumski J.: Wstęp do metod i technik badań społecznych. Wyd. „Śląsk”, Katowice 2005

Tabernacka M.: Negocjacje i mediacje w sferze publicznej. Oficyna a Wolters Kluwer busi-ness, Warszawa 2009.

Zienkiewicz A.: Studium mediacji. Od teorii ku praktyce., Wydawnictwo Difin, Warszawa 2007.


Skrócony opis:

C1. Student zna techniki i narzędzia stosowane w pracy socjalnej.

C2. Student wie jak przeprowadzić wywiad motywacyjny, rodzinny wywiad środowiskowy i jak spisać kontrakt socjalny z klientem pomocy społecznej.

C3. Student potrafi zdiagnozować sytuacje klienta.

C4. Student nabywa umiejętności zastosowania technik i narzędzi diagnozy i udzielania pomocy klientowi.

C5. Student potrafi spisać kontrakt socjalny i przeprowadzić rodzinny wywiad środowiskowy.

Pełny opis:

Zapoznanie z technikami i narzędziami w celu zdiagnozowania sytuacji klienta pomocy społecznej. Zapoznanie z zasadami stosowania wywiadu motywacyjnego. Charakterystyka rodzinnego wywiadu środowiskowego. Kontrakt socjalny zasady i sposoby spisania. Techni-ki zdobywania informacji od klienta. Metoda biograficzna jako badanie dokumentów oso-bistych. Przygotowanie wywiadu motywacyjnego. Dostosowanie metod, technik i narzędzi rozmowy w konkretnej sytuacji klienta. Przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowisko-wego. Spisanie kontraktu socjalnego. Opracowywanie danych zebranych za pomocą okre-ślonych technik i narzędzi w celu zdiagnozowania sytuacji klienta.

Literatura:

1. Prandota-Prandecka E., Kontrakt socjalny jako narzędzie rozwiązywania trudnej sytuacji życiowej beneficjenta pomocy społecznej – zagadnienia wybrane, [w:] Umowy w administracji, red. L. Dziewięcka-Bokun, J. Boć, Wrocław 2008.

2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 czerwca 2012 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz.U.2012.712).

3. Sierpowska I, Ustawa o pomocy społecznej. Komentarz, Kraków 2007.

4. Sierpowska I., Pomoc społeczna. Przepisy z wprowadzeniem, Warszawa 2006.

5. Spyrka-Chlipała R., Kontrakt socjalny, Pracownik socjalny wobec wyzwań współczesności, red. T. W. Gierat, E. Kucharska, A. Grudziński, Kraków 2012.

6. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.).

7. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 33,

8. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092).

9. Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2011 r. Nr 231, poz. 1375).

10. Weissbrot-Koziarska A., Poradnictwo socjalne dla rodzin. Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2012.

Uzupełniająca

1. Biblioteka Pracownika Socjalnego, Wyd. „Śląsk”, Katowice

2. Kordasiewicz S.: Historyczna i międzynarodowa perspektywa mediacji. [W:] Mediacje – teoria i praktyka. Red. E. Gmurzyńska, R. Morek. Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2009.

3. Lalak D., Teoretyczny i praktyczny sens metody indywidualnych przypadków, [w:] Pedagogika społeczna, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995.

4. Lewicka A., Grudziewska E.: Mediacja sądowa alternatywna metoda resocjalizacyjna? Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010.

5. Pieckowski S.: Mediacja w sprawach cywilnych. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2006.

6. Spyrka-Chlipała R., Metoda pracy z indywidualnym przypadkiem, [w:] Pracownik socjalny wobec wyzwań współczesności, red. T. W. Gierat, E. Kucharska, A. Grudziński, Kraków 2012.

7. Spyrka-Chlipała R., Pracownik socjalny-zawód interdyscyplinarny, „Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae”, nr 3, Ruzomberok 2012.

8. Sztumski J.: Wstęp do metod i technik badań społecznych. Wyd. „Śląsk”, Katowice 2005

9. Tabernacka M.: Negocjacje i mediacje w sferze publicznej. Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2009.

10. Zienkiewicz A.: Studium mediacji. Od teorii ku praktyce., Wydawnictwo Difin, Warszawa 2007.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www3-7 (2025-03-24)