Techniki i narzędzia diagnozowania w pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.04.KRK-04TND |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Techniki i narzędzia diagnozowania w pracy socjalnej |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia pierwszego stopnia - licencjackie |
Kierunek studiów: | Praca socjalna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 4 |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Biblioteka Pracownika Socjalnego, Katowice Kordasiewicz S., Historyczna i międzynarodowa perspektywa mediacji. [W:] Mediacje – teoria i praktyka. Red. E. Gmurzyńska, R. Morek, Warszawa 2009. Lalak D., Teoretyczny i praktyczny sens metody indywidualnych przypadków, [w:] Pedagogika społeczna, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995. Lewicka A., Grudziewska E., Mediacja sądowa alternatywna metoda resocjalizacyjna? Lublin 2010. Pieckowski S., Mediacja w sprawach cywilnych, Warszawa 2006. Spyrka-Chlipała R., Metoda pracy z indywidualnym przypadkiem, [w:] Pracownik socjalny wobec wyzwań współczesności, red. T. W. Gierat, E. Kucharska, A. Grudziński, Kraków 2012. Spyrka-Chlipała R., Pracownik socjalny-zawód interdyscyplinarny, „Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae”, nr 3, Ruzomberok 2012. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005. Tabernacka M., Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Warszawa 2009. Zienkiewicz A., Studium mediacji. Od teorii ku praktyce,Warszawa 2007. |
Założenia: | C1. Student zna techniki i narzędzia stosowane w pracy socjalnej. C2. Student wie jak przeprowadzić wywiad motywacyjny, rodzinny wywiad środowiskowy i jak spisać kontrakt socjalny z klientem pomocy społecznej. C3. Student potrafi zdiagnozować sytuacje klienta. C4. Student nabywa umiejętności zastosowania technik i narzędzi diagnozy i udzielania pomocy klientowi. C5. Student potrafi spisać kontrakt socjalny i przeprowadzić rodzinny wywiad środowiskowy. |
Skrócony opis: | |
Pełny opis: |
Zapoznanie z technikami i narzędziami w celu zdiagnozowania sytuacji klienta pomocy społecznej. Zapoznanie z zasadami stosowania wywiadu motywacyjnego. Charakterystyka rodzinnego wywiadu środowiskowego. Kontrakt socjalny zasady i sposoby spisania. Techni-ki zdobywania informacji od klienta. Metoda biograficzna jako badanie dokumentów oso-bistych. Przygotowanie wywiadu motywacyjnego. Dostosowanie metod, technik i narzędzi rozmowy w konkretnej sytuacji klienta. Przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowisko-wego. Spisanie kontraktu socjalnego. Opracowywanie danych zebranych za pomocą okre-ślonych technik i narzędzi w celu zdiagnozowania sytuacji klienta. |
Literatura: |
Prandota-Prandecka E., Kontrakt socjalny jako narzędzie rozwiązywania trudnej sytuacji życiowej beneficjenta pomocy społecznej – zagadnienia wybrane, [w:] Umowy w administracji, red. L. Dziewięcka-Bokun, J. Boć, Wrocław 2008. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 czerwca 2012 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz.U.2012.712). Sierpowska I, Ustawa o pomocy społecznej. Komentarz, Kraków 2007. Sierpowska I., Pomoc społeczna. Przepisy z wprowadzeniem, Warszawa 2006. Spyrka-Chlipała R., Kontrakt socjalny, Pracownik socjalny wobec wyzwań współczesności, red. T. W. Gierat, E. Kucharska, A. Grudziński, Kraków 2012. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.). Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 33. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092). Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2011 r. Nr 231, poz. 1375). Weissbrot-Koziarska A., Poradnictwo socjalne dla rodzin, Opole 2012. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W20 Ma ogólną wiedzę dotyczącą rozpoznawania i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu. Umiejętności K_U03 Potrafi w podstawowym zakresie dokonać diagnozy sytuacji, zjawiska i procesy będące przedmiotem zainteresowania pracy socjalnej w wymiarze indywidualnym, grupowym i w szerszych układach społecznych. Kompetencje społeczne K_K02 W działaniu społecznym właściwie określa priorytety służące osiąganiu wysokiej jego skuteczności i planowej realizacji określanych przez siebie lub innych zadań. K_K08 Promuje postawy szacunku wobec każdego człowieka, odpowiedzialności między członkami społeczeństwa, idee współpracy i zaangażowania obywateli na rzecz przekształcania środowiska życia w wymiarze regionalnym, krajowym i międzynarodowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody prowadzenia wykładów: (problemowy, prezentacje multimedialne, dyskusja), Metody prowadzenia ćwiczeń: dyskusja, warsztat, analiza materiałów źródłowych, prezentacje multimedialne. Forma zaliczenia zajęć Wykład: Wykład – egzamin Ćwiczenia: zaliczenie z oceną (oceny cząstkowe, przygotowanie prezentacji, wystąpienia ustne, aktywność na zajęciach, Egzamin (mi.55% pkt), prezentacja multimedialna (60%), przygotowanie i przeprowadzanie referatu (20%), aktywność na zajęciach (20%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Janik-Komar | |
Prowadzący grup: | Joanna Janik-Komar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Dyscyplina: | pedagogika |
|
Literatura uzupełniająca: | Biblioteka Pracownika Socjalnego, Wyd. „Śląsk”, Katowice Kordasiewicz S.: Historyczna i międzynarodowa perspektywa mediacji. [W:] Mediacje – teoria i praktyka. Red. E. Gmurzyńska, R. Morek. Oficyna a Wolters Kluwer business, War-szawa 2009. Lalak D., Teoretyczny i praktyczny sens metody indywidualnych przypadków, [w:] Pedago-gika społeczna, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995. Lewicka A., Grudziewska E.: Mediacja sądowa alternatywna metoda resocjalizacyjna? Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010. Pieckowski S.: Mediacja w sprawach cywilnych. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2006. Spyrka-Chlipała R., Metoda pracy z indywidualnym przypadkiem, [w:] Pracownik socjalny wobec wyzwań współczesności, red. T. W. Gierat, E. Kucharska, A. Grudziński, Kraków 2012. Spyrka-Chlipała R., Pracownik socjalny-zawód interdyscyplinarny, „Studia Scientifica Fa-cultatis Paedagogicae”, nr 3, Ruzomberok 2012. Sztumski J.: Wstęp do metod i technik badań społecznych. Wyd. „Śląsk”, Katowice 2005 Tabernacka M.: Negocjacje i mediacje w sferze publicznej. Oficyna a Wolters Kluwer busi-ness, Warszawa 2009. Zienkiewicz A.: Studium mediacji. Od teorii ku praktyce., Wydawnictwo Difin, Warszawa 2007. |
|
Skrócony opis: |
C1. Student zna techniki i narzędzia stosowane w pracy socjalnej. C2. Student wie jak przeprowadzić wywiad motywacyjny, rodzinny wywiad środowiskowy i jak spisać kontrakt socjalny z klientem pomocy społecznej. C3. Student potrafi zdiagnozować sytuacje klienta. C4. Student nabywa umiejętności zastosowania technik i narzędzi diagnozy i udzielania pomocy klientowi. C5. Student potrafi spisać kontrakt socjalny i przeprowadzić rodzinny wywiad środowiskowy. |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie z technikami i narzędziami w celu zdiagnozowania sytuacji klienta pomocy społecznej. Zapoznanie z zasadami stosowania wywiadu motywacyjnego. Charakterystyka rodzinnego wywiadu środowiskowego. Kontrakt socjalny zasady i sposoby spisania. Techni-ki zdobywania informacji od klienta. Metoda biograficzna jako badanie dokumentów oso-bistych. Przygotowanie wywiadu motywacyjnego. Dostosowanie metod, technik i narzędzi rozmowy w konkretnej sytuacji klienta. Przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowisko-wego. Spisanie kontraktu socjalnego. Opracowywanie danych zebranych za pomocą okre-ślonych technik i narzędzi w celu zdiagnozowania sytuacji klienta. |
|
Literatura: |
1. Prandota-Prandecka E., Kontrakt socjalny jako narzędzie rozwiązywania trudnej sytuacji życiowej beneficjenta pomocy społecznej – zagadnienia wybrane, [w:] Umowy w administracji, red. L. Dziewięcka-Bokun, J. Boć, Wrocław 2008. 2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 czerwca 2012 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz.U.2012.712). 3. Sierpowska I, Ustawa o pomocy społecznej. Komentarz, Kraków 2007. 4. Sierpowska I., Pomoc społeczna. Przepisy z wprowadzeniem, Warszawa 2006. 5. Spyrka-Chlipała R., Kontrakt socjalny, Pracownik socjalny wobec wyzwań współczesności, red. T. W. Gierat, E. Kucharska, A. Grudziński, Kraków 2012. 6. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.). 7. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 33, 8. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092). 9. Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2011 r. Nr 231, poz. 1375). 10. Weissbrot-Koziarska A., Poradnictwo socjalne dla rodzin. Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2012. Uzupełniająca 1. Biblioteka Pracownika Socjalnego, Wyd. „Śląsk”, Katowice 2. Kordasiewicz S.: Historyczna i międzynarodowa perspektywa mediacji. [W:] Mediacje – teoria i praktyka. Red. E. Gmurzyńska, R. Morek. Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2009. 3. Lalak D., Teoretyczny i praktyczny sens metody indywidualnych przypadków, [w:] Pedagogika społeczna, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995. 4. Lewicka A., Grudziewska E.: Mediacja sądowa alternatywna metoda resocjalizacyjna? Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010. 5. Pieckowski S.: Mediacja w sprawach cywilnych. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2006. 6. Spyrka-Chlipała R., Metoda pracy z indywidualnym przypadkiem, [w:] Pracownik socjalny wobec wyzwań współczesności, red. T. W. Gierat, E. Kucharska, A. Grudziński, Kraków 2012. 7. Spyrka-Chlipała R., Pracownik socjalny-zawód interdyscyplinarny, „Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae”, nr 3, Ruzomberok 2012. 8. Sztumski J.: Wstęp do metod i technik badań społecznych. Wyd. „Śląsk”, Katowice 2005 9. Tabernacka M.: Negocjacje i mediacje w sferze publicznej. Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2009. 10. Zienkiewicz A.: Studium mediacji. Od teorii ku praktyce., Wydawnictwo Difin, Warszawa 2007. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.