Metodyczne podstawy projektu socjalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.04.KRK-05MPPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyczne podstawy projektu socjalnego |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia pierwszego stopnia - licencjackie |
Kierunek studiów: | Praca socjalna |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania: | |
Literatura uzupełniająca: | Kantowicz E., Teoretyczny kontekst projektu socjalnego i próby jego zastosowań, „Praca Socjalna”, 2000, nr 4. Kerzner H., Zarządzanie projektami, Gliwice, 2005. Mikina A., Zając B., Jak wdrażać metodę projektów?, Kraków 2004. Niedźwiecka-Stopyra A., Projekt socjalny – odpowiedź na potrzeby klientów instytucji pomocy społecznej, „Problemy społeczne” 2007 nr 6. Niesporek A.: Projekt socjalny, [w:] S. Pawlas-Czyż (red.): Praca socjalna wobec współcze-snych problemów społecznych, Toruń 2007. Szymanowska J. (red.), Ewaluacja w pracy socjalnej. Badania, kształcenie, praktyka, Kra-ków 2012. Szymczak W (red), Współczesne wyzwania i metody pracy socjalnej, Lublin 2009 . Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I., (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 3, Opole 2013. Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I., (red.): Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej.Tom 2, Opole 2013. Weissbrot-Koziarska A., Sikora P. (red.): Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 1, Opole 2012. |
Założenia: | C. 1 Celem przedmiotu jest kształtowanie i pogłębia umiejętności konieczne dla skuteczne-go działania zespołowego z wykorzystaniem metody projektów oraz dla wydobywania w tym działaniu zasobów indywidualnych, zespołowych i tkwiących w środowisku. C.2 Celem jest także pogłębienie badawczym kompetencji studenta poprzez refleksje nad realizowanym działaniem w konkretnych warunkach środowiska. |
Skrócony opis: | |
Pełny opis: |
Metoda projektów w polu profesjonalnej pracy socjalnej jako odpowiedź na wyzwania współczesnej prakseologii – aspekty deontologiczne, metodologiczne, społeczne i badawcze. Metoda projektów w ujęciu historycznym. Tok postępowania projektującego. Typy projektów w działaniu społecznym. Zasady tworzenia projektów działania społecznego. Projekt działania społecznego jako badanie – badania w działaniu, badania nad działaniem. Etapy metody projektów w pracy socjalnej. Budowanie zespołu jako kluczowy warunek skutecznego działania społecznego. Poszukiwanie mocnych stron klienta – nowa perspektywa badań diagnostycznych w pracy z socjalnej. Rozpoznanie problemów – elementy diagnozy społeczne. Metody i techniki badań wykorzystywane w diagnostycznej części projektu. Mapowanie problemów społecznych jako technika diagnozy i wywierania wpływu w projektach społecznych. Projekt w perspektywie strategii wywoływania zmiany społecznej opartych o zasoby. Badanie zasobów tkwiących w środowisku na użytek metodycznego działania społecznego. Określenie celów projektu oraz planowanych do osiągnięcia rezultatów. Wskaźniki służące do pomiaru zakładanych w projekcie celów działania. Planowanie działania w projekcie działania społecznego i jego techniki. Metody, techniki i narzędzia stosowane podczas realizacji projektu. Kryteria wyboru podejmowanych działań służących realizacji założonych celów w projekcie. Metody, techniki i narzędzia pracy socjalnej stosowane w trakcie realizacji projektu. Interesariusze działań w projektach socjalnych – wstęp do systemowej analizy działania społecznego. Beneficjenci projektów społecznych – od głębokiej deprywacji do jakości życia.Lokalne partnerstwo społeczne – przesłanki i cechy - budowanie sieci partnerów społecznych w projektach działania społecznego. Finansowanie projektów działania społecznego i ich źródła - marketing społeczny, cause-related marketing, payroll, click&donate, umowy barterowe z biznesem, granty i dotacje, fundraising. Wolontariat podstawowy wymiar solidarności w społeczeństwie ryzyka – angażowanie wolontariuszy do działań społecznych. Badanie ewaluacyjne projektu – kryteria stosowane w systemie ewaluacji. Rodzaje ewaluacji, jej etapy oraz modele. Zarządzanie projektem działania społecznego. Promowanie działania społecznego w środowisku z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych - przygotowanie kampanii promującej projekty społeczne. Opracowywanie materiałów i informacji oraz ich upowszechnianie, jako element strategii informacyjnej zespołu projektowego. Zamknięcie projektu oraz dokumentowanie i archiwizowanie jego przebiegu - przygotowanie sprawozdania z realizacji projektu. Refleksyjna praktyka – projekt działania społecznego jako obszar tworzenia nowej wiedzy. Formułowanie wniosków z badań nad zrealizowanym działaniem społecznym. |
Literatura: |
Bąbska B., Marek Rymsza, Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy Środowiskowej, Warszawa 2014. Czerepaniak-Walczak M., Badanie w działaniu, [w:] Podstawy metodologii badań w peda-gogice, Palka S., , Gdańsk 2010. Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001. Kaźmierczak T. (red.), Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014. Kotlarska-Michalska A. (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, Poznań 1999. Mingus N., Zarządzanie Projektami, Gliwice 2002. Niesporek A.: Projekt socjalny, w: S. Pawlas-Czyż (red.): Praca socjalna wobec współcze-snych problemów społecznych, Toruń 2007. Puszczewicz R., Warsztat metodologiczny pracownika socjalnego w pracy ze społecznością, w: Kantowicz E., Olubiński A. (red.), Działania społeczne na progu XXI wieku, Toruń 2003. Rutkowska A, Projekt socjalny w pomocy społecznej. Założenia i praktyczne zastosowanie, Bydgoszcz 2011. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008. Staręga-Piasek J., Metodologia strategicznego rozwiązywania problemów społecznych, Warszawa 2013. Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010. Wronowski G., Jak skutecznie napisać projekt socjalny, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W22 Posiada wiedzę na temat projektu socjalnego, jego elementów strukturalnych, organizacji, przebiegu i zarządzaniu oraz możliwościach jego zastosowania w działaniu społecznym. Umiejętności K_U09 Potrafi organizować kontakty między instytucjami i organizacjami dla właściwej realizacji projektów społecznych oraz tworzenia lokalnej sieci wsparcia. K_U13 Skutecznie posługuje się w działaniu metodą projektów. K_U14 Posiada umiejętność zgłaszania samodzielnie formułowanych propozycji rozwiązań z wykorzystaniem instrumentów pracy socjalnej, dotyczących konkretnych problemów i kwestii społecznych oraz umiejętność dokonywania opartych o wiedzę i procedury rozstrzygnięć w tym zakresie. Określa również sposoby skutecznego działania zmierzające do osiągania zamierzonych celów i skutecznie wdraża do działania przyjęte propozycje. Kompetencje społeczne K_K02 Potrafi współpracować w zespole pełniąc w nim różne role. K_K03 Potrafi kierować pracą zespołu realizującego projekt socjalny, wykorzystując potencjał indywidualny członków, planując i organizując pracę zespołową z wykorzystaniem zasad właściwej komunikacji interpersonalnej. K_K07 Potrafi aktywnie współuczestniczyć w przygotowaniu i przeprowadzeniu projektów społecznych. Umie projektować i tworzyć sieci partnerów społecznych niezbędne dla ich realizacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody prowadzenia ćwiczeń Konwersatoria – ćwiczenia warsztatowe, ćwiczenia terenowe, prezentacje multimedialne, przygotowanie i zaprezentowanie w postaci wystąpień ustnych zadanej do analizy problematyki, dyskusja. Forma zaliczenia zajęć – zaliczenie z oceną (oceny cząstkowe, przygotowanie prezentacji, przygotowywanie i prowadzenie warsztatów, przygotowywanie i prowadzenie ćwiczeń terenowych, wystąpienia ustne, aktywność na zajęciach Przygotowanie i wdrożenie projektu społecznego (60%), Opracowanie koncepcji badania w działaniu na bazie realizowanego projektu społecznego i przedstawienie wyników badań (praca pisemna) (20%), aktywność na zajęciach (20%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Sikora | |
Prowadzący grup: | Piotr Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.