Rodzinne poradnictwo socjalne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.04.KRK-05RPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rodzinne poradnictwo socjalne |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia pierwszego stopnia - licencjackie |
Kierunek studiów: | Praca socjalna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 5 |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Juszczyk S., Polewczyk I. (red.), Media wobec wielorakich potrzeb dziecka, Toruń 2006. Kargulowa A., Przeciw bezradności. Nurty – opcje – kontrowersje w poradnictwie i porado-znawstwie, Wrocław 1996. Parzęcki R., Podstawy wiedzy o edukacji i poradnictwie zawodowym, Włocławek 1999. Piwowarski R. (red.), Oświata dorosłych. Nowe uwarunkowania i wyzwania, Warszawa 1998. Wojtasik B. (red.), Z podstaw poradoznawstwa, Wrocław 1998. |
Założenia: | C.1 Student zna funkcjonowanie systemu socjalnego poradnictwa rodzinnego w Polsce. C.2 Wie jakie instytucje udzielają porad rodzinnych i o jakim charakterze. C.3 Zna historię rozwoju poradnictwa rodzinnego. C.4 Rozróżnia i charakteryzuje poszczególne rodzaje poradnictwa rodzinnego. C.5 Zna metody działania poradniczego w socjalnym poradnictwie rodzinnym. |
Pełny opis: |
Opanowanie podstawowych pojęć związanych z poradnictwem, Znajomość historii rozwoju poradnictwa rodzinnego. Charakterystyka rodzinnego poradnictwa socjalnego i zasady udzielania prawidłowej porady beneficjentom. Instytucje zatrudniające doradców rodzinnych. Osoba doradcy-umiejętności, znajomość form, metod i technik stosowanych w rodzinnym poradnictwie socjalnym. Rodzinne poradnictwo socjalne dla rodzin dysfunkcyjnych i w kryzysie. |
Literatura: |
Auleytner J., Głąbicka K., Polskie kwestie socjalne na przełomie wieków, Warszawa 2001. Boland H., Podstawy komunikowania w doradztwie, Poznań 1995. Biblioteka Pracownika Socjalnego, Katowice. Lalak D., Pilch T., Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 1999. Deissler K., Terapia systemowa jako dialog, Kraków 1998. Kalinowska E., Kargulowa A., Wojtasik B.(red.), Wrocław 2003. Kargulowa A. (red.), Poradnictwo wobec złożoności problemów człowieka i świata, Wrocław 1990. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki, Warszawa 2004. Marzec-Holka K. (red.), Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka. T. I i II, Bydgoszcz 2003, 2004. Wojtasik B., Kargulowa A. (red.), Doradca-profesja, pasja, powołanie? Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W20 - Ma ogólną wiedzę dotyczącą rozpoznawania i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu. Umiejętności K_U03 - Potrafi w podstawowym zakresie dokonać diagnozy sytuacji, zjawiska i procesy będące przed-miotem zainteresowania pracy socjalnej w wymiarze indywidualnym, grupowym i w szerszych układach społecznych. K_U04 - Odwołując się do posiadanej wiedzy, wyników badań oraz analizy sytuacji z wykorzystaniem instrumentów specyficznych dla pracy socjalnej potrafi trafnie prognozować zagrożenia dotyczące sytuacji osób, rodzin, jak i w szerszych układach społecznych. Kompetencje społeczne K_K04 - W działaniu społecznym właściwie określa priorytety służące osiąganiu wysokiej jego skuteczn-ści i planowej realizacji określanych przez siebie lub innych zadań. K_K10 - W działaniu społecznym wyraża gotowość do poszukiwania twórczych i odważnych rozwiązań. Jest ambitny i przekonany o tym, że praca socjalna może być istotnym element rozwoju społeczności, jeżeli uprawiana jest w sposób pozbawiony rutyny, innowacyjny i kreatywny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin Ćwiczenia: zaliczenie z oceną (oceny cząstkowe, przygotowanie prezentacji, wystąpienia ustne, aktywność na zajęciach, przygotowanie gry dydaktycznej (sytuacyjnej) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Joanna Janik-Komar, Sławomir Kania | |
Prowadzący grup: | Joanna Janik-Komar, Sławomir Kania | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Joanna Janik-Komar, Sławomir Kania | |
Prowadzący grup: | Joanna Janik-Komar, Sławomir Kania | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Janik-Komar, Sławomir Kania | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.