Wprowadzenie do metodologii badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.04.Z.KRK-02WMBS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do metodologii badań społecznych |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Bereźnicki F. Prace magisterskie z pedagogiki, Kraków 2008. Gruszczyński L.A., Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowskich, Katowice 2004. Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Zielona Góra 1993. Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006. Sztumski J. Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995. Węglińska M., Jak pisać prace magisterską, Kraków 2004. |
Skrócony opis: |
Student zapoznaje się z problematyką gromadzenia wiedzy i prowadzenia badań empirycz-nych; poznaje metody i techniki badawcze; samodzielnie projektuje badania empiryczne; nabywa wiedzę pozwalającą na opracowanie pozyskanych materiałów empirycznych przy pisaniu pracy dyplomowej; kształtuje kompetencje społeczne rodzące się w trakcie empi-rycznych sytuacji badawczych. |
Pełny opis: |
Poznanie, dystrybucja wiedzy, istota nauki, teorie naukowe – modele badawcze w naukach społecznych. Organizacja badań. Konceptualizacja badawcza. Przedmiot i cel badań, formułowanie problemów i hipotez badawczych Definiowanie i operacjonalizacja pojęć. Zmienne i ich rodzaje. Wskaźniki w badaniach pedagogicznych. Badania ilościowe i jakościowe w naukach społecznych. Omówienie metod i technik badawczych. Dobór próby badawczej. Omówienie metod i technik badawczych. Konstrukcja narzędzi badawczych. Typy badań a dobór próby badawczej. Etyczne aspekty badań empirycznych Opracowywanie wyników badań. Doświadczenia badawcze wykładowcy. |
Literatura: |
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003. Goriszowski W. Badania pedagogiczne w zarysie, Warszawa 2005. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2005. Maszke A.W., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Rzeszów 2008. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001. |
Efekty uczenia się: |
Student ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody P6S_WG Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej P6S_UO Student jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych P6S_KR P6S_KK |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, dyskusja, analiza materiałów źródłowych, prezentacje multimedialne. Kolokwium 20%, Praca pisemnna 10%, Udział w dyskusji 20%, Egzamin 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.