Profilaktyka społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.04.Z.KRK-03PRS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka społeczna |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | Studia pierwszego stopnia – licencjackie |
Kierunek studiów: | Praca socjalna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 3 |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Colbert D., Zabójcze emocje, Kraków 2011. Jankowska M., Wolfigiel B., Automotywacja, Warszawa 2015. Kamińska-Buśko B., Szymańska J. (red.), Profilaktyka w szkole, Warszawa 2009. Kurzeja A., Dzieci ulicy, Impuls, Kraków 2013. Portman R., Gry i zabawy przeciwko agresji, Kielce 1999. Spitzer M., Cyfrowa demencja, Słupsk 2013. |
Założenia: | C. 1 Zapoznanie studentów z przyczynami i objawami niedostosowania społecznego, C. 2 Zapoznanie z różnymi formami oddziaływań profilaktycznych, C. 3 Nabycie umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce resocjalizacyjnej. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: pojęcie profilaktyki, profilaktyka tradycyjna a profilaktyka współczesna, profilaktyka pozytywna a profilaktyka negatywna, diagnoza a profilaktyka, czynniki chroniące i czynniki ryzyka, poziomy i rodzaje oddziaływań profilaktycznych, strategie oddziaływań profilaktycznych, standardy oddziaływań profilaktycznych, obszary oddziaływań profilaktycznych, profilaktyka w rodzinie, w szkole, w środowisku rówieśniczym, w społeczności lokalnej. Tematyka ćwiczeń: kompetencje pedagoga-profilaktyka, zasady konstruowania programów profilaktycznych, skuteczność programów profilaktycznych, prezentacja programów profilaktycznych. |
Literatura: |
Deptuła M., Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia. Warszawa 2021. Dobrychłop, A., Jędrzejko, M. Z., Kania, S., Kasprzak, K., Matejek, J., Prufer, P., Sarzała, D., Sieroń, R. B., Szwedzik, A., Taper, A., Zachowania ryzykowne nastolatków. Nowa ja-kość ryzyka-ryzyka wielowymiarowe. Ujęcie socjopedagogiczne. Warszawa-Milanówek 2017. Europejskie standardy jakości w profilaktyce uzależnień od narkotyków, Warszawa 2011. Gaś Z. B., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006. Grzelak Sz., Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych, Kraków 2009. Kowalski M., Śliwa S., Kania S., (red.), Profilaktyka społeczna – edukacja – zdrowie, Twór-cze wiązanie teorii i praktyki, Zielona Góra 2018. Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa 2003. Ostaszewski K., Zachowania ryzykowne w perspektywie mechanizmów resilience, Warszawa 2014. Szymańska J. Programy profilaktyczne, Warszawa 2012. Wojcieszek K., Człowiek spotyka alkohol, Kraków 2010. Wojcieszek K., Optymalizacja profilaktyki problemów alkoholowych, Kraków 2013. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W03 Posiada wiedzę o kluczowych problemach i kwestiach Społecznych w perspektywie interdyscyplinarnej. K_W20 Ma ogólną wiedzę dotyczącą rozpoznawania i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu. Umiejętności K_U03 Potrafi w podstawowym zakresie dokonać diagnozy sytuacji, zjawiska i procesy będące przedmiotem zainteresowania pracy socjalnej w wymiarze indywidualnym, grupowym i w szerszych układach społecznych. K_U07 Potrafi opracowywać i wdrażać sposoby interwencji socjalnej z wykorzystaniem instrumentów formalnych (prawnych, instytucjonalnych), jak i metodycznych opartych o metody, techniki i formy pracy socjalnej. K_U10 Potrafi skutecznie reprezentować interesy osób i grup wykluczonych, stając się ich rzecznikiem w warunkach zmian socjo-strukturalnych, politycznych i ekonomicznych. K_U17 Potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić zajęcia z zakresu promocji zdrowia, rekreacji lub wybrane zajęcia sportowe. Kompetencje społeczne K_K06 Z przekonaniem angażuje się w działania przeciwdziałające nierównościom społecznym, politycznym i ekonomicznym, odwołując się do idei sprawiedliwości społecznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna (esej, referat), udział w dyskusji, aktywność na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Sławomir Kania | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kania | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.