Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.04.Z.KRK-03PRS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Profilaktyka społeczna
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

Studia pierwszego stopnia – licencjackie




Kierunek studiów:

Praca socjalna




Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

3

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Colbert D., Zabójcze emocje, Kraków 2011.

Jankowska M., Wolfigiel B., Automotywacja, Warszawa 2015.

Kamińska-Buśko B., Szymańska J. (red.), Profilaktyka w szkole, Warszawa 2009.

Kurzeja A., Dzieci ulicy, Impuls, Kraków 2013.

Portman R., Gry i zabawy przeciwko agresji, Kielce 1999.

Spitzer M., Cyfrowa demencja, Słupsk 2013.


Założenia:

C. 1 Zapoznanie studentów z przyczynami i objawami niedostosowania społecznego,

C. 2 Zapoznanie z różnymi formami oddziaływań profilaktycznych,

C. 3 Nabycie umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce resocjalizacyjnej.


Pełny opis:

Tematyka wykładów: pojęcie profilaktyki, profilaktyka tradycyjna a profilaktyka współczesna, profilaktyka pozytywna a profilaktyka negatywna, diagnoza a profilaktyka, czynniki chroniące i czynniki ryzyka, poziomy i rodzaje oddziaływań profilaktycznych, strategie oddziaływań profilaktycznych, standardy oddziaływań profilaktycznych, obszary oddziaływań profilaktycznych, profilaktyka w rodzinie, w szkole, w środowisku rówieśniczym, w społeczności lokalnej.

Tematyka ćwiczeń: kompetencje pedagoga-profilaktyka, zasady konstruowania programów profilaktycznych, skuteczność programów profilaktycznych, prezentacja programów profilaktycznych.

Literatura:

Deptuła M., Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia. Warszawa 2021.

Dobrychłop, A., Jędrzejko, M. Z., Kania, S., Kasprzak, K., Matejek, J., Prufer, P., Sarzała, D., Sieroń, R. B., Szwedzik, A., Taper, A., Zachowania ryzykowne nastolatków. Nowa ja-kość ryzyka-ryzyka wielowymiarowe. Ujęcie socjopedagogiczne. Warszawa-Milanówek 2017.

Europejskie standardy jakości w profilaktyce uzależnień od narkotyków, Warszawa 2011.

Gaś Z. B., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006.

Grzelak Sz., Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych, Kraków 2009.

Kowalski M., Śliwa S., Kania S., (red.), Profilaktyka społeczna – edukacja – zdrowie, Twór-cze wiązanie teorii i praktyki, Zielona Góra 2018.

Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa 2003.

Ostaszewski K., Zachowania ryzykowne w perspektywie mechanizmów resilience, Warszawa 2014.

Szymańska J. Programy profilaktyczne, Warszawa 2012.

Wojcieszek K., Człowiek spotyka alkohol, Kraków 2010.

Wojcieszek K., Optymalizacja profilaktyki problemów alkoholowych, Kraków 2013.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W03 Posiada wiedzę o kluczowych problemach i kwestiach Społecznych w perspektywie interdyscyplinarnej.

K_W20 Ma ogólną wiedzę dotyczącą rozpoznawania i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu.

Umiejętności

K_U03 Potrafi w podstawowym zakresie dokonać diagnozy sytuacji, zjawiska i procesy będące przedmiotem zainteresowania pracy socjalnej w wymiarze indywidualnym, grupowym i w szerszych układach społecznych.

K_U07 Potrafi opracowywać i wdrażać sposoby interwencji socjalnej z wykorzystaniem instrumentów formalnych (prawnych, instytucjonalnych), jak i metodycznych opartych o metody, techniki i formy pracy socjalnej.

K_U10 Potrafi skutecznie reprezentować interesy osób i grup wykluczonych, stając się ich rzecznikiem w warunkach zmian socjo-strukturalnych, politycznych i ekonomicznych.

K_U17 Potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić zajęcia z zakresu promocji zdrowia, rekreacji lub wybrane zajęcia sportowe.

Kompetencje społeczne

K_K06 Z przekonaniem angażuje się w działania przeciwdziałające nierównościom społecznym, politycznym i ekonomicznym, odwołując się do idei sprawiedliwości społecznej.

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna (esej, referat), udział w dyskusji, aktywność na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Sławomir Kania
Prowadzący grup: Sławomir Kania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www6-8 (2024-11-08)