Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.06.D5.07-INPWPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | Pedagogika specjalna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | siódmy |
Profil kształcenia: | praktyczny |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | brak |
Literatura uzupełniająca: | 1. A. Jaworska, Leksykon resocjalizacji, Kraków 2012 2. M. Bernasiewicz, Interakcjonizm symboliczny w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Kraków 2011 3. M. Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2006 4. M. Konopczyński, Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych. Refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Warszawa 2013 |
Nakład pracy studenta: | Wykład 30 Ćwiczenia / konwersatorium / seminarium 30 Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego 28 Studiowanie literatury i materiałów źródłowych 20 Przygotowanie do ćwiczeń 30 Przygotowanie do egzaminu 30 Przygotowanie projektu /prezentacji 7 |
Założenia: | C 1 – Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i koncepcjami teoretycznymi pedagogiki resocjalizacyjnej C 2 – Zapoznanie studentów z mechanizmami patologizującymi zachowanie człowieka i zaburzeniami w rozwoju osobowości skutkującymi łamaniem norm społecznych C 3 - Opanowanie przez studentów umiejętności diagnozowania potrzeb wychowanka, potencjałów rozwojowych i projektowania oddziaływań resocjalizacyjnych C 4 - Kształtowanie postawy akceptacji wobec jednostek łamiących normy społeczno-prawne |
Pełny opis: |
Wykłady Socjalizacja a różne koncepcje determinacji. Cele oddziaływań resocjalizacyjnych. Proces niedostosowania społecznego. Zaburzenia w mechanizmach emocjonalno-popędowych i w rozwoju struktur poznawczych u jednostek niedostosowanych społecznie. Zaburzenia w rozwoju moralnym. Wykolejenie społeczne jako układ postaw, Wadliwa integracja postaw jednostek wykolejonych społecznie; Filary resocjalizacyjnej zmiany. Ćwiczenia Rys historyczny pedagogiki resocjalizacyjnej; Polska szkoła resocjalizacji – twórcy i ich dzieła; Pedagogika resocjalizacyjna w ujęciu różnych koncepcji teoretycznych; Podstawowe pojęcia, cele i zadania pedagogiki resocjalizacyjnej; Norma i patologia w zachowaniu; Nieprzystosowanie społeczne: definicja, typologia i uwarunkowania; Modele dojrzałej osobowości; Wykorzystanie koncepcji resilience w resocjalizacji, Diagnoza resocjalizacyjna – wybrane zagadnienia; Style myślenia przestępczego. |
Literatura: |
1. I. Mudrecka, Resocjalizacyjna przemiana ̶ warunki, mechanizmy, wspomaganie, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2018 2. I. Mudrecka, Z zagadnień pedagogiki resocjalizacyjnej, Opole 2004 3. K. Ostrowska, Psychologia resocjalizacyjna, Warszawa 2008 4. L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000 5. R. Opora, Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych, Warszawa 2015. 6. B. Urban, S. Stanik (red.) Resocjalizacja t. 1 , Warszawa 2008 |
Efekty uczenia się: |
W 1 – student zna pojęcia: socjalizacja i resocjalizacja, pedagogika resocjalizacyjna, wychowanie resocjalizujące, twórcza resocjalizacja W 2 – student zna podstawowe koncepcje teoretyczne, które wykorzystuje pedagogika resocjalizacyjna W 3 – student zna dynamikę procesu niedostosowania społecznego, zaburzeń w zachowaniu, zaburzeń w rozwoju społeczno-moralnym U 1 - student umie ocenić wpływ środowiska wychowawczego na rozwój osobowości wychowanka U 2 - student potrafi wybrać adekwatne do potrzeb wychowanka metody i techniki pracy wychowawczej U 3 - student potrafi dokonać diagnozy wychowanka w aspekcie przyczyn zaburzeń rozwojowych i potrzeb wychowanka K 1 - student wykazuje postawę akceptacji wychowanka i respektowania jego praw K 2 - student czuje się odpowiedzialny za rozwijanie potencjału twórczego wychowanka, wspomaga jego wszechstronny rozwój K 3 - student ma postawę aktywizowania wychowanka do samorozwoju |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin, akrywność na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irena Mudrecka, Katarzyna Sura | |
Prowadzący grup: | Irena Mudrecka, Katarzyna Sura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irena Mudrecka, Katarzyna Sura | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kania, Irena Mudrecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Irena Mudrecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.