Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.06.D5.07-INPWPR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 7.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

Pedagogika specjalna

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

siódmy

Profil kształcenia:

praktyczny

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

brak

Literatura uzupełniająca:

1. A. Jaworska, Leksykon resocjalizacji, Kraków 2012

2. M. Bernasiewicz, Interakcjonizm symboliczny w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Kraków 2011

3. M. Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2006

4. M. Konopczyński, Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych. Refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Warszawa 2013


Nakład pracy studenta:

Wykład 30

Ćwiczenia / konwersatorium / seminarium 30

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego 28

Studiowanie literatury i materiałów źródłowych 20

Przygotowanie do ćwiczeń 30

Przygotowanie do egzaminu 30

Przygotowanie projektu /prezentacji 7


Założenia:

C 1 – Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i koncepcjami teoretycznymi pedagogiki resocjalizacyjnej

C 2 – Zapoznanie studentów z mechanizmami patologizującymi zachowanie człowieka i zaburzeniami w rozwoju osobowości skutkującymi łamaniem norm społecznych

C 3 - Opanowanie przez studentów umiejętności diagnozowania potrzeb wychowanka, potencjałów rozwojowych i projektowania oddziaływań resocjalizacyjnych

C 4 - Kształtowanie postawy akceptacji wobec jednostek łamiących normy społeczno-prawne


Pełny opis:

Wykłady

Socjalizacja a różne koncepcje determinacji. Cele oddziaływań resocjalizacyjnych. Proces niedostosowania społecznego. Zaburzenia w mechanizmach emocjonalno-popędowych i w rozwoju struktur poznawczych u jednostek niedostosowanych społecznie. Zaburzenia w rozwoju moralnym. Wykolejenie społeczne jako układ postaw, Wadliwa integracja postaw jednostek wykolejonych społecznie; Filary resocjalizacyjnej zmiany.

Ćwiczenia

Rys historyczny pedagogiki resocjalizacyjnej; Polska szkoła resocjalizacji – twórcy i ich dzieła; Pedagogika resocjalizacyjna w ujęciu różnych koncepcji teoretycznych; Podstawowe pojęcia, cele i zadania pedagogiki resocjalizacyjnej; Norma i patologia w zachowaniu; Nieprzystosowanie społeczne: definicja, typologia i uwarunkowania; Modele dojrzałej osobowości; Wykorzystanie koncepcji resilience w resocjalizacji, Diagnoza resocjalizacyjna – wybrane zagadnienia; Style myślenia przestępczego.

Literatura:

1. I. Mudrecka, Resocjalizacyjna przemiana ̶ warunki, mechanizmy, wspomaganie, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2018

2. I. Mudrecka, Z zagadnień pedagogiki resocjalizacyjnej, Opole 2004

3. K. Ostrowska, Psychologia resocjalizacyjna, Warszawa 2008

4. L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000

5. R. Opora, Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych, Warszawa 2015.

6. B. Urban, S. Stanik (red.) Resocjalizacja t. 1 , Warszawa 2008

Efekty uczenia się:

W 1 – student zna pojęcia: socjalizacja i resocjalizacja, pedagogika resocjalizacyjna, wychowanie resocjalizujące, twórcza resocjalizacja

W 2 – student zna podstawowe koncepcje teoretyczne, które wykorzystuje pedagogika resocjalizacyjna

W 3 – student zna dynamikę procesu niedostosowania społecznego, zaburzeń w zachowaniu, zaburzeń w rozwoju społeczno-moralnym

U 1 - student umie ocenić wpływ środowiska wychowawczego na rozwój osobowości wychowanka

U 2 - student potrafi wybrać adekwatne do potrzeb wychowanka metody i techniki pracy wychowawczej

U 3 - student potrafi dokonać diagnozy wychowanka w aspekcie przyczyn zaburzeń rozwojowych i potrzeb wychowanka

K 1 - student wykazuje postawę akceptacji wychowanka i respektowania jego praw

K 2 - student czuje się odpowiedzialny za rozwijanie potencjału twórczego wychowanka, wspomaga jego wszechstronny rozwój

K 3 - student ma postawę aktywizowania wychowanka do samorozwoju

Metody i kryteria oceniania:

egzamin, akrywność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Irena Mudrecka, Katarzyna Sura
Prowadzący grup: Irena Mudrecka, Katarzyna Sura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Irena Mudrecka, Katarzyna Sura
Prowadzący grup: Sławomir Kania, Irena Mudrecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Irena Mudrecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www5-8 (2024-11-08)