Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kurs stały - Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobami ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.06.D5.08-INPKSMP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kurs stały - Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobami ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

PEDAGOGIKA SPECJALNA

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

8

Profil kształcenia:

Moduł przedmiotów z wybranego zakresu pedagogiki specjalnej

EiROzNI


Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Realizowany w sali

Wymagania:

Wymagania wstępne Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu pedagogiki specjalnej, psychologii klinicznej, biomedycznych podstaw rozwojowych człowieka oraz oligofrenopedagogiki. Jest to niezbędna wiedza potrzebna d zrozumienia problematyki dotyczącej wspomagania i rewalidacji osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

Literatura uzupełniająca:

1. Basiłowa T.A. , Złożone i sprzężone zaburzenia rozwojowe u dziecka : dyskurs teoretyczno-praktyczny, [w:] Osoba z niepełnosprawnością – opieka, terapia, wsparcie, (red.) Błeszyński J., Zaorska M., Wyd. UMK, Toruń 2009

2. Minczakiewicz E., Strategie aktywizujące w diagnozie i terapii dzieci ze sprzężonymi zaburzeniami rozwoju, [w:] Nowatorskie i alternatywne metody w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej, (red.) Dykcik W., Szychowiak B., Wyd. UAM, Poznań 2001.


Nakład pracy studenta:

Wykład 15

Ćwiczenia / konwersatorium / seminarium 30

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego 18

Studiowanie literatury i materiałów źródłowych 20

Przygotowanie prac pisemnych 10

Przygotowanie do ćwiczeń 20

Przygotowanie do egzaminu

Wykonanie zadania praktycznego

Przygotowanie projektu /prezentacji 12


Założenia:

–Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami teoretycznymi i praktycznymi pedagogiki osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną ze szczególnym uwzględnieniem wczesnego wspomagania i ich rewalidacji

–Zapoznanie z wymiarami niepełnosprawności sprzężonej i głębokiego upośledzenia intelektualnego , jej interpretowanie oraz dobieranie metod i form pracy rewalidacyjnej

– Zwrócenie uwagi na istotne znaczenie wspomagania i rewalidacji dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną i głębokim upośledzeniem umysłowym


Skrócony opis:

Podstawowe pojęcia: niepełnosprawność sprzężona, złożona, wielozakresowa oraz niepełnosprawność intelektualna głęboka;

• Etiologia uszkodzeń sprzężonych – niepełnosprawności wielorakiej z uwzględnieniem głębokiej niepełnosprawności intelektualnej

• Znaczenie wczesnego rozpoznawania i wczesnej rewalidacji oraz stymulacji rozwoju dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością

• Formy i metody wspomagania i rewalidacji dzieci ze sprzężona i głęboką niepełnosprawnością

• Niepełnosprawność sprzężona a praktyka pedagogiczna

• Tworzenie indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych ( IPET ) dla dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością

Pełny opis:

Wykład:

• Podstawowe pojęcia: niepełnosprawność sprzężona, złożona, wielozakresowa oraz niepełnosprawność intelektualna głęboka;

• Etiologia uszkodzeń sprzężonych – niepełnosprawności wielorakiej z uwzględnieniem głębokiej niepełnosprawności intelektualnej

• Znaczenie wczesnego rozpoznawania i wczesnej rewalidacji oraz stymulacji rozwoju dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością

• Formy i metody wspomagania i rewalidacji dzieci ze sprzężona i głęboką niepełnosprawnością

• Niepełnosprawność sprzężona a praktyka pedagogiczna

• Tworzenie indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych ( IPET ) dla dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością

Ćwiczenia:

• Model pracy rewalidacyjnej z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną głęboką i niedostosowaniem społecznym

• Model pracy rewalidacyjnej z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną głęboką i uszkodzonym słuchem

• Model pracy rewalidacyjnej z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną głęboką i uszkodzonym wzrokiem

• Model pracy z dzieckiem głuchoniewidomym i z niepełnosprawnością intelektualną głęboką

• Model pracy rewalidacyjnej z niepełnosprawnością ruchową i dodatkowymi niepełno sprawnościami

• Model pracy rewalidacyjnej dzieckiem z autyzmem wczesnodziecięcym i niepełnosprawnością intelektualną głęboką

• Model pracy rewalidacyjnej z dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym i zadurzeniami komunikowania się oraz z niepełnosprawnością intelektualną

• Projekty kompleksowych programów terapeutycznych tj. wspomagania i rewalidacji dla dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną z uwzględnieniem niepełnosprawności intelektualnej głębokiej

Literatura:

1. Zaorska M., Niepełnosprawność sprzężona – wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej, WUWM, Olsztyn 2015

2. Brzezińska A., Kaczan R., Smoczyńska K.(red.), Sytuacja i możliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzężonymi ograniczeniami sprawności, Wyd. Naukowe ,,Scholar”, Warszawa 2010

3. Piszczek M., (red.), Diagnoza wielospecjalistyczna i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów głębiej upośledzonych umysłowo, Kompendium, Warszawa 2011

4. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.) Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, ,,Impuls”, Kraków 2008

5. Kosakowski Cz., Zaorska M. (red.), Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych - modele rozwiązania, WUWM, Olsztyn 2002

6. Pielecki J., Olszewski S. (red.), Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych, Wyd. AP, Kraków 1999.

Efekty uczenia się:

W 1 – Zna elementarną terminologię używaną w procesie wspomagania i rewalidacji osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną

W 2 – Zna teoretyczne podstawy pracy rewalidacyjnej z osobami ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną w zakresie rehabilitacji medycznej, psychologicznej , społecznej i edukacyjnej

W 3 – Posiada elementarną wiedzę o metodach, projektowaniu i prowadzeniu rewalidacji osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną

U 1 – Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji specjalnych potrzeb rozwojowych, funkcjonalnych i rewalidacyjnych warunkowanych rodzajem niepełnosprawności

U 2 –Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań rewalidacyjnych

U 3 – Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań rewalidacyjnych

K 1 –Ma świadomość poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie rewalidacji i rozwoju osobistego

K 2 –Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań rewalidacyjnych w stosunku do osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną

K 3 – Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w realizacji zadań rewalidacyjnych oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej

Metody i kryteria oceniania:

Metody

prowadzenia wykładów wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną

Metody

prowadzenia ćwiczeń analiza tekstów, dyskusja związana z wykładem, metoda przypadków, metoda projektu, metody eksponujące

Wykład: zaliczenie

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę

Metody

sprawdzania

efektów

kształcenia

‐ Odpowiedzi ustne

‐ Wykonanie zadania praktycznego

‐ Projekt indywidualny

‐ Praca pisemna

‐ Udział w dyskusji

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Wróblewska
Prowadzący grup: Alicja Wróblewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3 (2025-04-03)