Kurs stały - Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobami ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.06.D5.08-INPKSMP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Kurs stały - Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobami ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | PEDAGOGIKA SPECJALNA |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 8 |
Profil kształcenia: | Moduł przedmiotów z wybranego zakresu pedagogiki specjalnej EiROzNI |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Wymagania: | Wymagania wstępne Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu pedagogiki specjalnej, psychologii klinicznej, biomedycznych podstaw rozwojowych człowieka oraz oligofrenopedagogiki. Jest to niezbędna wiedza potrzebna d zrozumienia problematyki dotyczącej wspomagania i rewalidacji osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. |
Literatura uzupełniająca: | 1. Basiłowa T.A. , Złożone i sprzężone zaburzenia rozwojowe u dziecka : dyskurs teoretyczno-praktyczny, [w:] Osoba z niepełnosprawnością – opieka, terapia, wsparcie, (red.) Błeszyński J., Zaorska M., Wyd. UMK, Toruń 2009 2. Minczakiewicz E., Strategie aktywizujące w diagnozie i terapii dzieci ze sprzężonymi zaburzeniami rozwoju, [w:] Nowatorskie i alternatywne metody w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej, (red.) Dykcik W., Szychowiak B., Wyd. UAM, Poznań 2001. |
Nakład pracy studenta: | Wykład 15 Ćwiczenia / konwersatorium / seminarium 30 Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego 18 Studiowanie literatury i materiałów źródłowych 20 Przygotowanie prac pisemnych 10 Przygotowanie do ćwiczeń 20 Przygotowanie do egzaminu Wykonanie zadania praktycznego Przygotowanie projektu /prezentacji 12 |
Założenia: | –Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami teoretycznymi i praktycznymi pedagogiki osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną ze szczególnym uwzględnieniem wczesnego wspomagania i ich rewalidacji –Zapoznanie z wymiarami niepełnosprawności sprzężonej i głębokiego upośledzenia intelektualnego , jej interpretowanie oraz dobieranie metod i form pracy rewalidacyjnej – Zwrócenie uwagi na istotne znaczenie wspomagania i rewalidacji dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną i głębokim upośledzeniem umysłowym |
Skrócony opis: |
Podstawowe pojęcia: niepełnosprawność sprzężona, złożona, wielozakresowa oraz niepełnosprawność intelektualna głęboka; • Etiologia uszkodzeń sprzężonych – niepełnosprawności wielorakiej z uwzględnieniem głębokiej niepełnosprawności intelektualnej • Znaczenie wczesnego rozpoznawania i wczesnej rewalidacji oraz stymulacji rozwoju dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością • Formy i metody wspomagania i rewalidacji dzieci ze sprzężona i głęboką niepełnosprawnością • Niepełnosprawność sprzężona a praktyka pedagogiczna • Tworzenie indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych ( IPET ) dla dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością |
Pełny opis: |
Wykład: • Podstawowe pojęcia: niepełnosprawność sprzężona, złożona, wielozakresowa oraz niepełnosprawność intelektualna głęboka; • Etiologia uszkodzeń sprzężonych – niepełnosprawności wielorakiej z uwzględnieniem głębokiej niepełnosprawności intelektualnej • Znaczenie wczesnego rozpoznawania i wczesnej rewalidacji oraz stymulacji rozwoju dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością • Formy i metody wspomagania i rewalidacji dzieci ze sprzężona i głęboką niepełnosprawnością • Niepełnosprawność sprzężona a praktyka pedagogiczna • Tworzenie indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych ( IPET ) dla dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością Ćwiczenia: • Model pracy rewalidacyjnej z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną głęboką i niedostosowaniem społecznym • Model pracy rewalidacyjnej z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną głęboką i uszkodzonym słuchem • Model pracy rewalidacyjnej z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną głęboką i uszkodzonym wzrokiem • Model pracy z dzieckiem głuchoniewidomym i z niepełnosprawnością intelektualną głęboką • Model pracy rewalidacyjnej z niepełnosprawnością ruchową i dodatkowymi niepełno sprawnościami • Model pracy rewalidacyjnej dzieckiem z autyzmem wczesnodziecięcym i niepełnosprawnością intelektualną głęboką • Model pracy rewalidacyjnej z dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym i zadurzeniami komunikowania się oraz z niepełnosprawnością intelektualną • Projekty kompleksowych programów terapeutycznych tj. wspomagania i rewalidacji dla dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną z uwzględnieniem niepełnosprawności intelektualnej głębokiej |
Literatura: |
1. Zaorska M., Niepełnosprawność sprzężona – wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej, WUWM, Olsztyn 2015 2. Brzezińska A., Kaczan R., Smoczyńska K.(red.), Sytuacja i możliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzężonymi ograniczeniami sprawności, Wyd. Naukowe ,,Scholar”, Warszawa 2010 3. Piszczek M., (red.), Diagnoza wielospecjalistyczna i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów głębiej upośledzonych umysłowo, Kompendium, Warszawa 2011 4. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.) Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, ,,Impuls”, Kraków 2008 5. Kosakowski Cz., Zaorska M. (red.), Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych - modele rozwiązania, WUWM, Olsztyn 2002 6. Pielecki J., Olszewski S. (red.), Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych, Wyd. AP, Kraków 1999. |
Efekty uczenia się: |
W 1 – Zna elementarną terminologię używaną w procesie wspomagania i rewalidacji osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną W 2 – Zna teoretyczne podstawy pracy rewalidacyjnej z osobami ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną w zakresie rehabilitacji medycznej, psychologicznej , społecznej i edukacyjnej W 3 – Posiada elementarną wiedzę o metodach, projektowaniu i prowadzeniu rewalidacji osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną U 1 – Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji specjalnych potrzeb rozwojowych, funkcjonalnych i rewalidacyjnych warunkowanych rodzajem niepełnosprawności U 2 –Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań rewalidacyjnych U 3 – Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań rewalidacyjnych K 1 –Ma świadomość poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie rewalidacji i rozwoju osobistego K 2 –Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań rewalidacyjnych w stosunku do osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną K 3 – Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w realizacji zadań rewalidacyjnych oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody prowadzenia wykładów wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną Metody prowadzenia ćwiczeń analiza tekstów, dyskusja związana z wykładem, metoda przypadków, metoda projektu, metody eksponujące Wykład: zaliczenie Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę Metody sprawdzania efektów kształcenia ‐ Odpowiedzi ustne ‐ Wykonanie zadania praktycznego ‐ Projekt indywidualny ‐ Praca pisemna ‐ Udział w dyskusji |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Wróblewska | |
Prowadzący grup: | Alicja Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.