Wprowadzenie do pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.07.Z3.01-INPWP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedagogiki |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia pierwszego stopnia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 1 |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | 1. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe : teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006. 2. Kupisiewicz Cz., Z dziejów teorii i praktyki wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013. 3. Różycka E. i inni(red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku T. 1-7, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2003-2008. 4. Tyszka Z. (red.), Współczesne rodziny polskie - ich stan i kierunek przemian, Wydawnictwo UAM, Poznań 2001. 5. Zarzecki L. Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie, Wydawnictwo Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej w Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2012. |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu: Wprowadzenie do Pedagogiki, student poznaje podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki oraz dorobek pedagogiki jako samodzielnej dyscypliny; nabywa wiedzę z zakresu ważnych kategorii pedagogicznych; rozumie znaczenie dialogu we współczesnym świecie, potrafiąc odnieść się do wybranych koncepcji pedagogicznych w rozumieniu problemów. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne przedmiotu (wykładów) obejmują analizę następujących zagadnień: Historyczny proces kształtowania się różnych typów wiedzy o edukacji; Miejsce pedagogiki w systemie nauk; Pedagogika jako nauka – kryteria naukowości pedagogiki; Podstawowe pojęcia pedagogiki; Pedagogika jako nauka o wychowaniu, jej funkcje i zadania; Związki pedagogiki z innymi naukami; Relacja miedzy teorią i praktyką jako istotny problem pedagogiczny Treści merytoryczne realizowane w ramach kontaktowych godzin projektowych (ćwiczenia i konsultacje) dotyczą następujących zagadnień: Elementarne pojęcia pedagogiczne (m.in. wychowanie, samowychowanie, edukacja, kształcenie, samokształcenie, nauczanie, uczenie się, kultura); Portrety znanych polskich pedagogów w ujęciu historycznym i współczesnym; Podręcznik akademicki jako podstawa kształcenia pedagogów oraz analizy artykułów i publikacji pedagogicznych; Podstawowe instytucje i środowiska edukacyjne oraz idea uczenia się przez całe życie; Aksjologiczne podstawy wychowania i cele kształcenia; Zasady wychowania i kształcenia |
Literatura: |
1. Gajda J., Wartości w życiu i edukacji człowieka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013. 2. Kwieciński Z., Alternatywy myślenia o/dla edukacji: wybór tekstów, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2000. 3. Łobocki M. Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010. 4. Śliwerski B., Kwieciński Z.(red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki tom I i II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010. 5. Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2012. 6. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2015. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1 - Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (K_W01) W2 - Student ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi (K_W02) W3 - Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących (K_W10) Umiejętności: U1 - Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturalnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań (K_U02) U2 - Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin (K_U07) Kompetencje społeczne: K1 - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (K_K01) K2 - Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych (K_K02) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie kolokwium pisemnego (35%) oraz aktywności w trakcie zajęć (15%), zaliczenie z wykładów - egzamin pisemny (50%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.