Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pedagogiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.07.Z3.01-INPWP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do pedagogiki
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

1

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

1. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe : teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

2. Kupisiewicz Cz., Z dziejów teorii i praktyki wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.

3. Różycka E. i inni(red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku T. 1-7, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2003-2008.

4. Tyszka Z. (red.), Współczesne rodziny polskie - ich stan i kierunek przemian, Wydawnictwo UAM, Poznań 2001.

5. Zarzecki L. Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie, Wydawnictwo Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej w Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2012.

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu: Wprowadzenie do Pedagogiki, student poznaje podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki oraz dorobek pedagogiki jako samodzielnej dyscypliny; nabywa wiedzę z zakresu ważnych kategorii pedagogicznych; rozumie znaczenie dialogu we współczesnym świecie, potrafiąc odnieść się do wybranych koncepcji pedagogicznych w rozumieniu problemów.

Pełny opis:

Treści merytoryczne przedmiotu (wykładów) obejmują analizę następujących zagadnień: Historyczny proces kształtowania się różnych typów wiedzy o edukacji; Miejsce pedagogiki w systemie nauk; Pedagogika jako nauka – kryteria naukowości pedagogiki; Podstawowe pojęcia pedagogiki; Pedagogika jako nauka o wychowaniu, jej funkcje i zadania; Związki pedagogiki z innymi naukami; Relacja miedzy teorią i praktyką jako istotny problem pedagogiczny

Treści merytoryczne realizowane w ramach kontaktowych godzin projektowych (ćwiczenia i konsultacje) dotyczą następujących zagadnień: Elementarne pojęcia pedagogiczne (m.in. wychowanie, samowychowanie, edukacja, kształcenie, samokształcenie, nauczanie, uczenie się, kultura); Portrety znanych polskich pedagogów w ujęciu historycznym i współczesnym; Podręcznik akademicki jako podstawa kształcenia pedagogów oraz analizy artykułów i publikacji pedagogicznych; Podstawowe instytucje i środowiska edukacyjne oraz idea uczenia się przez całe życie; Aksjologiczne podstawy wychowania i cele kształcenia; Zasady wychowania i kształcenia

Literatura:

1. Gajda J., Wartości w życiu i edukacji człowieka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013.

2. Kwieciński Z., Alternatywy myślenia o/dla edukacji: wybór tekstów, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2000.

3. Łobocki M. Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010.

4. Śliwerski B., Kwieciński Z.(red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki tom I i II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

5. Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2012.

6. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2015.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1 - Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (K_W01)

W2 - Student ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi (K_W02)

W3 - Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących (K_W10)

Umiejętności:

U1 - Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturalnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań (K_U02)

U2 - Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin (K_U07)

Kompetencje społeczne:

K1 - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (K_K01)

K2 - Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych (K_K02)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń na podstawie kolokwium pisemnego (35%) oraz aktywności w trakcie zajęć (15%), zaliczenie z wykładów - egzamin pisemny (50%)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-www3-1 (2024-03-12)