Pedeutologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.10.Z2.03-ISEPEDT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedeutologia |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | 1. Duraj-Nowakowa K., Pedeutologia: konteksty, dylematy, implikacje, Kraków 2016. 2. Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki T.2, Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Warszawa 2010. 3. Lewowicki T., Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Warszawa - Radom 2007. 4. Smak M., Walczak D., Raport: Pozycja społeczno-zawodowa nauczycieli, Warszawa 2015. 5. Szempruch J., Pedagogiczne kształcenie nauczycieli wobec reformy edukacji w Polsce, Rzeszów 2000. |
Skrócony opis: |
Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiczna; Geneza, istota i przedmiot pedeutologii, Uwarunkowania i przemiany roli zawodowej nauczyciela w historii edukacji; Czołowi pedeutolodzy w Polsce i ich refleksja na temat powinności nauczycielskich; Osobowość nauczyciela; Etyka zawodu i moralne postawy nauczycieli; Autorytet nauczyciela; Systemy kształcenia nauczycieli i doskonalenia zawodowego w Polsce |
Pełny opis: |
Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiczna; Geneza, istota i przedmiot pedeutologii, Uwarunkowania i przemiany roli zawodowej nauczyciela w historii edukacji; Czołowi pedeutolodzy w Polsce i ich refleksja na temat powinności nauczycielskich; Osobowość nauczyciela; Etyka zawodu i moralne postawy nauczycieli; Autorytet nauczyciela; Systemy kształcenia nauczycieli i doskonalenia zawodowego w Polsce. Treści merytoryczne realizowane w ramach kontaktowych godzin projektowych (ćwiczenia i konsultacje) dotyczą następujących zagadnień – postrzegania profesji nauczycielskiej jako zawodu bądź misji czy powołania; kwestii społecznej roli nauczyciela i determinantów wyborów zawodu nauczycielskiego; adaptacji zawodowej nauczycieli, ich rozwoju zawodowe-go i uwarunkowań awansu zawodowego; kompetencji zawodowych, postaw i oddziaływań innowacyjnych wdrażanych w praktykę pedagogiczną; zakresu praw i obowiązków nauczycieli; czynności zawodowych nauczyciela oraz zagrożeń psychospołecznych w profesji nauczycielskiej |
Literatura: |
1. Day C., Od teorii do praktyki: rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2008. 2. Jasiński Z., Lewowicki T. (red.), Problemy pedeutologii na przełomie XX i XXI wieku, Opole 2000. 3. Korczyński S., Obraz nauczyciela, Opole 2002. 4. Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008. 5. Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, Gdańsk 2005. 6. Ziółkowski P., Pedeutologia. Zarys problematyki, Bydgoszcz 2016. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W 1 – Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii i uwarunkowań zawodu nauczycielskiego w perspektywie historycznej i współczesnej. W 2 – Student zna podstawowe teorie dotyczące przygotowania, funkcjonowania i rozwoju zawodowego nauczyciela. W 3 - Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy nauczyciela. Umiejętności U 1 – Student posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów na profesję nauczycielską. U 2 – Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, związanymi z działalnością nauczyciela, w celu jej analizy, interpretacji i projektowania działań usprawniających wypełnianie roli zawodowej, a także rozwiązywania konkretnych problemów pedagogicznych środowiska szkolnego. U 3 – Student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy moralno-etyczne właściwe profesji nauczycielskiej, a także przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych. Kompetencje społeczne K 1 - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się z zakresu zagadnień pedeutologicznych. K 2 – Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań. K 3 – Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy moralno-etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej profesji nauczycielskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z ćwiczeń na podstawie zaliczenia kolokwium (35%) oraz aktywności na zajęciach (15%), natomiast ocena z wykładów - egzamin pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.