Wartości i normy etyczne w edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.22.D2.02-ISEWNEE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wartości i normy etyczne w edukacji |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | 1. Błasiak A., Aksjologiczne aspekty procesu wychowania. Wybrane zagadnienia, Wydaw-nictwo WAM, Kraków 2009. 2. Dymara B.(red.), Dziecko w świecie wartości. Cz. 2, Poszukiwanie ładu umysłu i serca, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010. 3. Frątczak J., O wychowaniu patriotycznym w szkole, ,,Nauczyciel i Szkoła” 2011 nr 1(49), s. 111-121. 4. Grzesiak J.(red.), Innowacje i ewaluacja w edukacji. Wartości i wartościowanie w proce-sach edukacyjnych, WP-A UAM w Kaliszu i PWSZ w Koninie, Kalisz- Konin 2017. 5. Karcz-Taranowicz E., Nauczyciel i świat jego wartości, [w:] Obszary i przestrzenie edu-kacji. Meandry – konteksty - dylematy. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Zenonowi Jasińskiemu, red. E. Karcz-Taranowicz, Uniwersytet Opolski, Opole 2016, s. 387-398. 6. Stec J., Normy społeczne i postawy w szkole-nasz pomysł na ich kształtowanie, System Ewaluacji Oświaty, https://www.npseo.pl/data/various/files/stec.pdf. 7. Zarzecki L. Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie, Wydawnic-two Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej w Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2012. 8. Ziółkowski P., Pedeutologia. Zarys problematyki, Bydgoszcz 2016. Akty prawne: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017 poz. 356) |
Skrócony opis: |
W wyniku realizacji przedmiotu student zostanie zapoznany z pojęciem wartości, ich teoria-mi i klasyfikacjami; przedmiotem badań aksjologii jako nauki o wartościach; rolą wartości w wychowaniu we współczesnym świecie; wartościami uniwersalnymi wykorzystywanymi w edukacji; etyką w profesji nauczycielskiej – odpowiedzialnością moralną. |
Pełny opis: |
W wyniku realizacji przedmiotu student zostanie zapoznany z pojęciem wartości, ich teoria-mi i klasyfikacjami; przedmiotem badań aksjologii jako nauki o wartościach; rolą wartości w wychowaniu we współczesnym świecie; wartościami uniwersalnymi wykorzystywanymi w edukacji; etyką w profesji nauczycielskiej – odpowiedzialnością moralną. Treści merytoryczne realizowane w ramach kontaktowych godzin projektowych (ćwiczenia i konsultacje) dotyczą następujących zagadnień: wartości i normy jako podstawa funkcjonowania szkoły; normy i wartości w wychowaniu i profilaktyce; taktu pedagogicznego w działaniu nauczyciela; autorytetu i etyki zawodowej nauczyciela; wizerunku nauczyciela i wartości patriotycznych w wychowaniu. |
Literatura: |
1. Cichoń W., Wartości, człowiek, wychowanie: zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1996. 2. Denek K., Wartości i cele edukacji szkolnej, Wydawnictwo "Edytor", Poznań-Toruń 1994. 3. Gajda J., Wartości w życiu i edukacji człowieka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013. 4. Homplewicz J., Etyka pedagogiczna: podręcznik dla wychowawców, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2000. 5. Łobocki M. Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010. 6. Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2009. 7. Michałowska D. A., Wartości w świecie edukacji na początku XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM w Poznaniu, Poznań 2013. 8. Remiszewska Z., Aksjologiczne aspekty wychowania, ,,Lubelski Rocznik Pedagogiczny" 2016, vol 35, nr 1, s. 85-97. 9.Remiszewska Z., Metoda klaryfikacji wartości a świat wartości młodzieży akademickiej, ,,Studia z Teorii Wychowania" 2018, t. 9 nr 3(24), s. 313-326. ISSN 2083-0998. 10. Remiszewska Z., Młodzież akademicka i jej świat wartości: komunikat z badań, [w:] Wartości-wychowanie-kształcenie, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja Jutra, vol. 23, Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec 2017, s. 27-39. 11. Zając D., Etyka zawodowa nauczycieli: wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2011. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W 1 - Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii wychowania i aksjologii W 2 – Student ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej i kulturalnej. W 3 - Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy nauczyciela. Umiejętności U 1 - Student ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogi-ki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów. U 2 - Student posiada umiejętność prezentowania wła-snych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów na zagadnienia związane z wartościami i normami w edukacji. U 3 - Student potrafi posługiwać się zasadami i norma-mi etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy moralno-etyczne właściwe profesji nauczycielskiej, a także przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych. Kompetencje społeczne K 1 - Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań dydaktyczno-wychowawczych w oparciu o uniwersalne wartości i normy K 2 - Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy moralno-etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej profesji nauczycielskiej. K 3 – Student dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z ćwiczeń na podstawie kolokwium (70%) oraz aktywności podczas zajęć (30%). Wykłady - zaliczenie na podstawie obecności |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.