Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wartości i normy etyczne w edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.22.Z2.02-ISEWNEE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wartości i normy etyczne w edukacji
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Literatura uzupełniająca:

1. Błasiak A., Aksjologiczne aspekty procesu wychowania. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo WAM, Kraków 2009.

2. Dymara B.(red.), Dziecko w świecie wartości. Cz. 2, Poszukiwanie ładu umysłu i serca, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010.

3. Frątczak J., O wychowaniu patriotycznym w szkole, ,,Nauczyciel i Szkoła” 2011 nr 1(49), s. 111-121.

4. Grzesiak J.(red.), Innowacje i ewaluacja w edukacji. Wartości i wartościowanie w procesach edukacyjnych, WP-A UAM w Kaliszu i PWSZ w Koninie, Kalisz- Konin 2017.

5. Karcz-Taranowicz E., Nauczyciel i świat jego wartości, [w:] Obszary i przestrzenie edukacji. Meandry – konteksty - dylematy. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Zenonowi Jasińskiemu, red. E. Karcz-Taranowicz, Uniwersytet Opolski, Opole 2016, s. 387-398.

6. Stec J., Normy społeczne i postawy w szkole-nasz pomysł na ich kształtowanie, System Ewaluacji Oświaty, https://www.npseo.pl/data/various/files/stec.pdf.

7. Zarzecki L. Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie, Wydawnic-two Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej w Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2012.

8. Ziółkowski P., Pedeutologia. Zarys problematyki, Bydgoszcz 2016.

Akty prawne: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017 poz. 356)

Skrócony opis:

W wyniku realizacji przedmiotu student zostanie zapoznany z pojęciem wartości, ich teoria-mi i klasyfikacjami; przedmiotem badań aksjologii jako nauki o wartościach; rolą wartości w wychowaniu we współczesnym świecie; wartościami uniwersalnymi wykorzystywanymi w edukacji; etyką w profesji nauczycielskiej – odpowiedzialnością moralną.

Pełny opis:

W wyniku realizacji przedmiotu student zostanie zapoznany z pojęciem wartości, ich teoria-mi i klasyfikacjami; przedmiotem badań aksjologii jako nauki o wartościach; rolą wartości w wychowaniu we współczesnym świecie; wartościami uniwersalnymi wykorzystywanymi w edukacji; etyką w profesji nauczycielskiej – odpowiedzialnością moralną.

Treści merytoryczne realizowane w ramach kontaktowych godzin projektowych (ćwiczenia i konsultacje) dotyczą następujących zagadnień: wartości i normy jako podstawa funkcjonowania szkoły; normy i wartości w wychowaniu i profilaktyce; taktu pedagogicznego w działaniu nauczyciela; autorytetu i etyki zawodowej nauczyciela; wizerunku nauczyciela i wartości patriotycznych w wychowaniu.

Literatura:

1. Cichoń W., Wartości, człowiek, wychowanie: zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1996.

2. Denek K., Wartości i cele edukacji szkolnej, Wydawnictwo "Edytor", Poznań-Toruń 1994.

3. Gajda J., Wartości w życiu i edukacji człowieka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013.

4. Homplewicz J., Etyka pedagogiczna: podręcznik dla wychowawców, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2000.

5. Łobocki M. Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010.

6. Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2009.

7. Michałowska D. A., Wartości w świecie edukacji na początku XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM w Poznaniu, Poznań 2013.

8. Remiszewska Z., Aksjologiczne aspekty wychowania, ,,Lubelski Rocznik Pedagogiczny" 2016, vol 35, nr 1, s. 85-97.

9.Remiszewska Z., Metoda klaryfikacji wartości a świat wartości młodzieży akademickiej, ,,Studia z Teorii Wychowania" 2018, t. 9 nr 3(24), s. 313-326. ISSN 2083-0998.

10. Remiszewska Z., Młodzież akademicka i jej świat wartości: komunikat z badań, [w:] Wartości-wychowanie-kształcenie, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja Jutra, vol. 23, Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec 2017, s. 27-39.

11. Zając D., Etyka zawodowa nauczycieli: wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2011.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W 1 - Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii wychowania i aksjologii

W 2 – Student ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej i kulturalnej.

W 3 - Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy nauczyciela.

Umiejętności

U 1 - Student ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogi-ki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.

U 2 - Student posiada umiejętność prezentowania wła-snych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów na zagadnienia związane z wartościami i normami w edukacji.

U 3 - Student potrafi posługiwać się zasadami i norma-mi etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy moralno-etyczne właściwe profesji nauczycielskiej, a także przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych.

Kompetencje społeczne

K 1 - Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań dydaktyczno-wychowawczych w oparciu o uniwersalne wartości i normy

K 2 - Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy moralno-etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej profesji nauczycielskiej.

K 3 – Student dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z ćwiczeń na podstawie kolokwium (70%) oraz aktywności podczas zajęć (30%). Wykłady - zaliczenie na podstawie obecności

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-www5-1 (2024-03-12)