Badania diagnostyczne i eksperymentalne w pedagogice
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.25.D3.03-ISEBDEP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Badania diagnostyczne i eksperymentalne w pedagogice |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Goriszowski W. Badania pedagogiczne w zarysie, Warszawa 2005. Kožuh, Boris, Statystyka dla pedagogów, Kraków 2011 Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006. Praktyka badań pedagogicznych, red. T. Bauman, Kraków 2013. Sztumski J. Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995. Wieczorkowska G., i in., Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych, Warszawa 2003. |
Skrócony opis: |
Student zapoznaje się z problematyką badań diagnostycznych i eksperymentalnych, ich gromadzenia wiedzy oraz strategii i prowadzenia badań; poznaje metody i techniki badawcze; samodzielnie poszukuje informacji o ww. badaniach, projektuje badania; nabywa wiedzę pozwalającą na opracowanie pozyskanych materiałów empirycznych przy pisaniu pracy dyplomowej; kształtuje kompetencje społeczne rodzące się w trakcie ww. typów badań w zakresie konkretnych sytuacji badawczych. |
Pełny opis: |
Poznaje historyczne uwarunkowania badań diagnostycznych i eksperymentalnych w oparciu o klasyczny model badań. Przywołane są teorie naukowe – modele badawcze w naukach społecznych. Organizacja badań z uwzględnieniem ilościowego i jakościowego procesu badawczego oraz możliwych błędów badawczych. |
Literatura: |
Brzeziński J., Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice, Warszawa. Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, WSiP 2000. Krűger H.H., Metody badań w pedagogice, Gdańsk 2007. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, Warszawa 2009. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa, PWN 2007. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Student definiuje i rozumie pojęcia z zakresu metodologii badań oraz potrafi wyjaśnić ich rolę w opisie i wyjaśnianiu i przewidywaniu problemów badawczych, potrafi formułować pytania i hipotezy badawcze oraz dokonywać ich egzemplifikacji w narzędziach badawczych, rozumie istotę metod i technik badawczych, służących do zebrania, materiału badawczego. Dysponuje wiedzą z zakresu możliwości analizowania wyjaśniania i prezentacji zebranego materiału badawczego,łączy umiejętności kolejnych kroków badawczych (tj. opisać, identyfikować, analizować i zinterpretować materiał badawczy), analizuje (czytanie ze zrozumieniem), przetwarza teksty źródłowe dotycząc problematyki badawczej, planuje badania i projektuje narzędzia diagnozowania rzeczywistości, wykorzystuje zastane źródła danych, informacji i wiedzy. Wykazuje aktywną postawę wykorzystującą wnioskowanie indukcyjne i dedukcyjne wobec wyjaśniania problemów społecznych, jest zaangażowany, samokrytyczny i sumienny w pracy terenowej i postępuje zgodnie z etyką badawczą, wrażliwy jest na manipulację badaniami i ich wynikami jest świadomy społecznej roli badacza w świecie społecznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
dyskusja, keys, analiza materiałów źródłowych, prezentacje multimedialne, Ćwiczenia – udział i aktywność na zajęciach (30%), Zaliczenie z oceną na podstawie sprawdzianu zadaniowego (30%), Zaliczenie schematu badawczego (40%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.