Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania diagnostyczne i eksperymentalne w pedagogice

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.25.D3.03-ISEBDEP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Badania diagnostyczne i eksperymentalne w pedagogice
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Goriszowski W. Badania pedagogiczne w zarysie, Warszawa 2005.


Kožuh, Boris, Statystyka dla pedagogów, Kraków 2011


Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006.


Praktyka badań pedagogicznych, red. T. Bauman, Kraków 2013.


Sztumski J. Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.


Wieczorkowska G., i in., Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych, Warszawa 2003.


Skrócony opis:

Student zapoznaje się z problematyką badań diagnostycznych i eksperymentalnych, ich gromadzenia wiedzy oraz strategii i prowadzenia badań; poznaje metody i techniki badawcze; samodzielnie poszukuje informacji o ww. badaniach, projektuje badania; nabywa wiedzę pozwalającą na opracowanie pozyskanych materiałów empirycznych przy pisaniu pracy dyplomowej; kształtuje kompetencje społeczne rodzące się w trakcie ww. typów badań w zakresie konkretnych sytuacji badawczych.

Pełny opis:

Poznaje historyczne uwarunkowania badań diagnostycznych i eksperymentalnych w oparciu o klasyczny model badań. Przywołane są teorie naukowe – modele badawcze w naukach społecznych. Organizacja badań z uwzględnieniem ilościowego i jakościowego procesu badawczego oraz możliwych błędów badawczych.

Literatura:

Brzeziński J., Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice, Warszawa.

Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, WSiP 2000.

Krűger H.H., Metody badań w pedagogice, Gdańsk 2007.

Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, Warszawa 2009.

Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa, PWN 2007.

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

Student definiuje i rozumie pojęcia z zakresu metodologii badań oraz potrafi wyjaśnić ich rolę w opisie i wyjaśnianiu i przewidywaniu problemów badawczych, potrafi formułować pytania i hipotezy badawcze oraz dokonywać ich egzemplifikacji w narzędziach badawczych, rozumie istotę metod i technik badawczych, służących do zebrania, materiału badawczego.

Dysponuje wiedzą z zakresu możliwości analizowania wyjaśniania i prezentacji zebranego materiału badawczego,łączy umiejętności kolejnych kroków badawczych (tj. opisać, identyfikować, analizować i zinterpretować materiał badawczy), analizuje (czytanie ze zrozumieniem), przetwarza teksty źródłowe dotycząc problematyki badawczej, planuje badania i projektuje narzędzia diagnozowania rzeczywistości, wykorzystuje zastane źródła danych, informacji i wiedzy.

Wykazuje aktywną postawę wykorzystującą wnioskowanie indukcyjne i dedukcyjne wobec wyjaśniania problemów społecznych, jest zaangażowany, samokrytyczny i sumienny w pracy terenowej i postępuje zgodnie z etyką badawczą, wrażliwy jest na manipulację badaniami i ich wynikami jest świadomy społecznej roli badacza w świecie społecznym.

Metody i kryteria oceniania:

dyskusja, keys, analiza materiałów źródłowych, prezentacje multimedialne,

Ćwiczenia – udział i aktywność na zajęciach (30%),

Zaliczenie z oceną na podstawie sprawdzianu zadaniowego (30%),

Zaliczenie schematu badawczego (40%).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www3 (2024-03-22)