Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.26.D2.01-ISEMBSP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań społecznych
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
ogólnouniwersyteckie

Literatura uzupełniająca:

Bereźnicki F. Prace magisterskie z pedagogiki, Kraków 2008.


Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.


Juszczyk S. Statystyka dla pedagogów, Toruń 2004.


Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. D. Kubinowski, M. Nowak, Kraków 2006.


Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków 1998.


Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006.



Skrócony opis:

C1. Student zapoznaje się z wielowymiarową problematyką naukowych badań empirycznych.

C2. Student poznaje funkcjonujące sposoby (paradygmaty) badania rzeczywistości oraz gromadzenia i zarządzania wiedzą we współczesnym społeczeństwie.

C3. Student nabywa wiedzę z zakresu definiowania reguł i procedur pozwalających poznać i badać rzeczywistość ludzką w sposób uporządkowany i obiektywny.

C4. Student nabywa umiejętności z zakresu konstrukcji schematu badawczego i budowy narzędzi badawczych.

C5. Student kształtuje kompetencje społeczne rodzące się w trakcie empirycznych sytuacji badawczych, szczególnie z uwzględnieniem kwestii etyki badań.

Pełny opis:

Pooznanie, wiedza, nauka, teoria naukowa. Płaszczyzna ontologiczna i epistemologiczna prowadzenia badań społecznych. Paradygmaty badawcze w naukach społecznych. Badania ilościowe i jakościowe w naukach społecznych. Pomiar w empirycznych badaniach społecznych. Metody i techniki badawcze w naukach społecznych. Moralne aspekty badań empirycznych, doświadczenia badawcze własne. Analiza faz procesu badawczego. Konstruowanie problemów i hipotez badawczych. Wybór terenu badań i dobór próby badawczej. Analiza materiału badawczego. Etyczna strona badań społecznych. Autorskie doświadczenia badawcze.

Literatura:

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.

Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Zielona Góra 1993.

Kruger Heinz-Herman, Metody badań w pedagogice, Gdańsk 2004.

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.

Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2004.

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

Student ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk

P7S_WG

Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice)

P7S_WG

Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych

P7S_UW

Student posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki

P7S_UW

Student jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych

P7S_KR

P7S_KK

Metody i kryteria oceniania:

Dyskusja, analiza tekstów i materiałów źródłowych, analiza wykonanych schematów badań.

Kolokwium 20%,

Projekt indywidualny 30%,

Egzamin 50%.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)