Współczesne problemy socjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.41.D2.KRK-01WPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne problemy socjologii |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | M. Zemło, Socjologia wiedzy, Tow. Naukowe KUL, Lublin 2003. Bogunia-Borowska M., Śleboda M., Globalizacja i konsumpcja. Dwa dylematy współczesności, Wyd. Universitas, Kraków 2003. E. Zamojska, Kulturowa tożsamość młodzieży : studium empiryczne z badań nad młodzieżą ze szkół średnich, Edytor, Poznań - Toruń 1998. S. Kawula, H. Machel (red.), Młodzież a współczesne dewiacje i patologie społeczne, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001. P. Piotrowski (red.), Przemoc i marginalizacja: patologie społecznego dyskursu, Wydaw.Akademickie Żak, Warszawa 2004. T. F. Heatherton (red.), Społeczna psychologia piętna, PWN, Warszawa 2008. E. Czykwin, Stygmat społeczny, PWN, Warszawa 2007. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest rozumienie i stosowanie w procesie badawczym różnych typów wiedzy socjologicznej jako opisu rzeczywistości społecznej. Celem przedmiotu jest rozumienie przez studentów problemów swojego pokolenia oraz podejmowania się roli animatora w sferze publicznej. Celem przedmiotu jest poznanie typów ładu społecznego i adekwatnych do nich systemów ideologicznych. |
Pełny opis: |
Społeczeństwo polskie epoki powojennej, spory towarzyszące diagnozie różnych okresów tej epoki, zwłaszcza tzw. spór o PRL. Współczesne społeczeństwo polskie w świetle badań empirycznych i refleksji teoretycznej. Socjologiczne pojęcie tzw. problemów społecznych - patologia i norma. Pojęcie innego w socjologii – stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja, Kobiecy punkt widzenia – współczesny feminizm. Socjologicze teorie mediów – środki przekazu a globalizacja. Rola oświaty we współczesnym świecie – problem nierówności w dostępie do oświaty. Marginalizacja i wykluczenie społeczne – socjologiczne. |
Literatura: |
Frysztacki K., Socjologia problemów społecznych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009. Lister R., Bieda, Warszawa 2007, Wyd. Sic!. Manterys A., Mucha J. (red.), Nowe perspektywy teorii socjologicznej, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 2009. Wnuk-Lipiński E., Socjologia życia publicznego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z wiedzą socjologiczną , pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych. Ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości. Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji. Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz, potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie antropologii kulturowej potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. |
Metody i kryteria oceniania: |
50%udział w zajęciach, 20 % aktywność, 30% praca zaliczeniowa pisemna. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.