Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Systemy edukacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.41.D2.KRK-02SD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Systemy edukacyjne
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

1. Banach Cz., Polska szkoła i system Edukacji. Przemiany i perspektywy, Toruń 1995.

2. Bogaj A., Kwiatkowski S. M., Szymański M., System edukacji w Polsce, Warszawa 1997.

3. Leppert R. (red.), Edukacja w świecie współczesnym, Kraków 2000.


Skrócony opis:

W ramach przedmiotu: Systemy edukacyjne student poznaje podstawowe pojęcia związane z pedagogiką porównawczą - nauką zajmującą się systemami edukacyjnymi. Ponadto nabywa wiedzę dotyczącą uwarunkowań zarówno historycznych, jak i współcześnie funkcjonujących systemów edukacyjnych w Europie i na świecie.

Pełny opis:

Treści merytoryczne przedmiotu (wykładów) obejmują analizę następujących zagadnień: historyczne kształtowanie się instytucji szkoły i systemów edukacyjnych, przemiany polskiego systemu oświaty po drugiej wojnie światowej, determinanty (polityczne, społeczne, ekonomiczne, kulturowe, demograficzne, geograficzne) funkcjonowania współczesnych systemów edukacyjnych, reformę polskiego systemu Edukacji XX i XXI wieku, a także dorobek pedagogiki porównawczej jako dyscypliny pedagogicznej zajmującej się analizą i porównywaniem systemów edukacyjnych.

Treści merytoryczne realizowane w ramach kontaktowych godzin projektowych (ćwiczenia i konsultacje) dotyczą następujących zagadnień: harmonogram przygotowywanej reformy systemu edukacji w Polsce, jej uwarunkowania prawne, rola jednostek samorządu terytorialnego we wdrażaniu reformy systemu edukacji, konsekwencje zmian w polskim systemie edukacji dla nauczycieli, uczniów oraz rodziców.

Literatura:

1. Hejnicka-Bezwińska T., O zmianach w Edukacji. Konteksty, zagrożenia i możliwości, Bydgoszcz 2000.

2. Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków 2010.

3. Potulicka E., Hildebrand-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich, Kraków 2013.

4. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, Warszawa 2009.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W 1 – ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych (K_W02)

W 2 – ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę (K_W05)

W 3 – ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach (K_W10)

Umiejętności:

U 1 - potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych (K_U08)

Kompetencje społeczne:

K 1 - docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga (K_K03)

K 2 - jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne (K_K07)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonania i zaprezentowania projektu indywidualnego (50%), natomiast zaliczenie z wykładów - egzamin pisemny (50%)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www2-1 (2024-04-02)