Systemy edukacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.41.D2.KRK-02SD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Systemy edukacyjne |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | 1. Banach Cz., Polska szkoła i system Edukacji. Przemiany i perspektywy, Toruń 1995. 2. Bogaj A., Kwiatkowski S. M., Szymański M., System edukacji w Polsce, Warszawa 1997. 3. Leppert R. (red.), Edukacja w świecie współczesnym, Kraków 2000. |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu: Systemy edukacyjne student poznaje podstawowe pojęcia związane z pedagogiką porównawczą - nauką zajmującą się systemami edukacyjnymi. Ponadto nabywa wiedzę dotyczącą uwarunkowań zarówno historycznych, jak i współcześnie funkcjonujących systemów edukacyjnych w Europie i na świecie. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne przedmiotu (wykładów) obejmują analizę następujących zagadnień: historyczne kształtowanie się instytucji szkoły i systemów edukacyjnych, przemiany polskiego systemu oświaty po drugiej wojnie światowej, determinanty (polityczne, społeczne, ekonomiczne, kulturowe, demograficzne, geograficzne) funkcjonowania współczesnych systemów edukacyjnych, reformę polskiego systemu Edukacji XX i XXI wieku, a także dorobek pedagogiki porównawczej jako dyscypliny pedagogicznej zajmującej się analizą i porównywaniem systemów edukacyjnych. Treści merytoryczne realizowane w ramach kontaktowych godzin projektowych (ćwiczenia i konsultacje) dotyczą następujących zagadnień: harmonogram przygotowywanej reformy systemu edukacji w Polsce, jej uwarunkowania prawne, rola jednostek samorządu terytorialnego we wdrażaniu reformy systemu edukacji, konsekwencje zmian w polskim systemie edukacji dla nauczycieli, uczniów oraz rodziców. |
Literatura: |
1. Hejnicka-Bezwińska T., O zmianach w Edukacji. Konteksty, zagrożenia i możliwości, Bydgoszcz 2000. 2. Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków 2010. 3. Potulicka E., Hildebrand-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich, Kraków 2013. 4. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W 1 – ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych (K_W02) W 2 – ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę (K_W05) W 3 – ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach (K_W10) Umiejętności: U 1 - potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych (K_U08) Kompetencje społeczne: K 1 - docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga (K_K03) K 2 - jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne (K_K07) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonania i zaprezentowania projektu indywidualnego (50%), natomiast zaliczenie z wykładów - egzamin pisemny (50%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.