Komunikacja w działaniu społecznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.43.Z2.KRK-01KDS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja w działaniu społecznym |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia drugiego stopnia – magisterskie |
Kierunek studiów: | Praca socjalna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 1 |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego: studium teoretyczno–empiryczne Kraków, 2004. Grzenia J. Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2012. Hogan K., Psychologia perswazji: strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi, Warszawa 2001. Sareło Z., Media w służbie osoby: etyka społecznego komunikowania, Toruń 2000. Sikorski W., Gesty zamiast słów: psychologia i trening komunikacji niewerbalnej, Kraków 2012. Sujak E., ABC psychologii komunikacji, Warszawa 2008. |
Założenia: | C1. Zapoznanie z podstawowymi pojęciami C2. Zapoznanie z modelami komunikacji społecznej C3. Zapoznanie z tematyką komunikacji interpersonalnej i mowy ciała w pracy socjalnej C4. Zapoznanie z metodami i technikami oddziaływania społecznego C5. Zapoznanie z problemami w obszarze komunikowania się z klientem |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: wprowadzenie do treści przedmiotu, podstawowe pojęcia związane z komunikacją społeczną, modele komunikacji społecznej, podstawowe umiejętności komunikacyjne pracownika socjalnego, komunikacja werbalna, skuteczność komunikacyjna w pracy socjalnej, obszary problemów i możliwości porozumienia się z klientem, trudne sytuacje komunikacyjne. Tematyka ćwiczeń: poziomy komunikacji interpersonalnej, trening umiejętności społecznych (interpersonalny, asertywności itd.), rodzaje umiejętności interpersonalnych pracownika socjalnego, bariery utrudniające uważne słuchanie (bariery komunikacyjne), umiejętność zapobiegania konfliktom, metody rozwiązywanie konfliktów (np. w momencie ich powstania itp.). |
Literatura: |
Bocheńska K., Mówię do ciebie, człowieku, Warszawa 2003. Kurcz I., Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000. Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007. Detz J., Sztuka przemawiania: [nie co mówić, ale jak mówić], Gdańsk 2004. Macario L., Rocchi M., Komunikacja w relacjach niesienia pomocy, Kraków 2011. Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2008. Mckay M., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2002. Paterson, Miles L., Więcej niż słowa : potęga komunikacji niewerbalnej, Gdańsk 2011. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W09 Posiada wiedzę na temat metod i technik prawidłowej komunikacji będącej elementem aktywności człowieka w działaniu indywidualnym i grupowym. K_W24 Posiada wiedzę na temat systemu kształcenia do zawodu pracownika socjalnego oraz metod i form kształcenia i doskonalenia umiejętności zawodowych, w tym kompetencji społecznych i zawodowych. Umiejętności K_U16 Biegle posługuje się w działaniu metodą projektów z wykorzystaniem umiejętności samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć w tym zakresie oraz posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy. K_U18 Potrafi samodzielnie przygotować i przeprowadzić zajęcia dydaktyczne z zakresu kształcenia podstawowych umiejętności zawodowych oraz posiadanych kompetencji społecznych i zawodowych pracownika socjalnego. Kompetencje społeczne K_K14 Ma pełną kontrolę nad swoimi reakcjami emocjonalnymi w relacjach społecznych. Emocjonalność nie stanowi przeszkody w nawiązywaniu prawidłowych relacji społecznych opartych na akceptacji i poszanowaniu granic indywidualnych innych osób. K_K15 W działaniu społecznym wyraża gotowość do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań, technik i form pracy. Jest ambitny i przekonany o tym, że praca socjalna może być istotnym element rozwoju społeczności, jeżeli uprawiana jest w sposób pozbawiony rutyny, twórczy i kreatywny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w dyskusji, referat, zaliczenie z oceną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Konieczna | |
Prowadzący grup: | Ewelina Konieczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.