Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja w działaniu społecznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.43.Z2.KRK-01KDS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja w działaniu społecznym
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia drugiego stopnia – magisterskie



Kierunek studiów:

Praca socjalna



Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

1

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego: studium teoretyczno–empiryczne Kraków, 2004.

Grzenia J. Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2012.

Hogan K., Psychologia perswazji: strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi, Warszawa 2001.

Sareło Z., Media w służbie osoby: etyka społecznego komunikowania, Toruń 2000.

Sikorski W., Gesty zamiast słów: psychologia i trening komunikacji niewerbalnej, Kraków 2012.

Sujak E., ABC psychologii komunikacji, Warszawa 2008.


Założenia:

C1. Zapoznanie z podstawowymi pojęciami

C2. Zapoznanie z modelami komunikacji społecznej

C3. Zapoznanie z tematyką komunikacji interpersonalnej i mowy ciała w pracy socjalnej

C4. Zapoznanie z metodami i technikami oddziaływania społecznego

C5. Zapoznanie z problemami w obszarze komunikowania się z klientem


Pełny opis:

Tematyka wykładów: wprowadzenie do treści przedmiotu, podstawowe pojęcia związane z komunikacją społeczną, modele komunikacji społecznej, podstawowe umiejętności komunikacyjne pracownika socjalnego, komunikacja werbalna, skuteczność komunikacyjna w pracy socjalnej, obszary problemów i możliwości porozumienia się z klientem, trudne sytuacje komunikacyjne.

Tematyka ćwiczeń: poziomy komunikacji interpersonalnej, trening umiejętności społecznych (interpersonalny, asertywności itd.), rodzaje umiejętności interpersonalnych pracownika socjalnego, bariery utrudniające uważne słuchanie (bariery komunikacyjne), umiejętność zapobiegania konfliktom, metody rozwiązywanie konfliktów (np. w momencie ich powstania itp.).

Literatura:

Bocheńska K., Mówię do ciebie, człowieku, Warszawa 2003.

Kurcz I., Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000.

Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007.

Detz J., Sztuka przemawiania: [nie co mówić, ale jak mówić], Gdańsk 2004.

Macario L., Rocchi M., Komunikacja w relacjach niesienia pomocy, Kraków 2011.

Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2008.

Mckay M., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2002.

Paterson, Miles L., Więcej niż słowa : potęga komunikacji niewerbalnej, Gdańsk 2011.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W09 Posiada wiedzę na temat metod i technik prawidłowej komunikacji będącej elementem aktywności człowieka w działaniu indywidualnym i grupowym.

K_W24 Posiada wiedzę na temat systemu kształcenia do zawodu pracownika socjalnego oraz metod i form kształcenia i doskonalenia umiejętności zawodowych, w tym kompetencji społecznych i zawodowych.

Umiejętności

K_U16 Biegle posługuje się w działaniu metodą projektów z wykorzystaniem umiejętności samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć w tym zakresie oraz posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy.

K_U18 Potrafi samodzielnie przygotować i przeprowadzić zajęcia dydaktyczne z zakresu kształcenia podstawowych umiejętności zawodowych oraz posiadanych kompetencji społecznych i zawodowych pracownika socjalnego.

Kompetencje społeczne

K_K14 Ma pełną kontrolę nad swoimi reakcjami emocjonalnymi w relacjach społecznych. Emocjonalność nie stanowi przeszkody

w nawiązywaniu prawidłowych relacji społecznych opartych na akceptacji i poszanowaniu granic indywidualnych innych osób.

K_K15 W działaniu społecznym wyraża gotowość do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań, technik i form pracy. Jest ambitny i przekonany o tym, że praca socjalna może być istotnym element rozwoju społeczności, jeżeli uprawiana jest w sposób pozbawiony rutyny, twórczy i kreatywny.

Metody i kryteria oceniania:

Udział w dyskusji, referat, zaliczenie z oceną.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Konieczna
Prowadzący grup: Ewelina Konieczna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)