Kompetencje społeczne i zawodowe pracownika socjalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.43.Z2.KRK-01KSPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kompetencje społeczne i zawodowe pracownika socjalnego |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia drugiego stopnia – magisterskie |
Kierunek studiów: | Praca socjalna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 1 |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Janiak A. M., Jankowska K., Heller W., Kompetencje społeczne w edukacji, pracy socjalnej i relacjach zawodowych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Kalisz 2012. Musioł S., Twardowska M., Pracownik socjalny - profesjonalne działanie na rzecz osób wykluczonych, Warszawa 2011. Smółka P., Kompetencje społeczne: metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Warszawa 2008. Szewczyk A., Pracownik socjalny jako refleksyjny praktyk, czyli rozważania o różnych sytuacjach poradniczych, „Praca Socjalna” 2013, nr 6, s. 111-119. Tylikowska A., Kompetencje społeczne a osobowość, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów” 2006, Nr 3, s. 41-51. |
Założenia: | C1. Pogłębienie wiedzy na temat kompetencji społecznych i zawodowych niezbędnych w zawodzie pracownika socjalnego. C2. Analiza znaczenia kompetencji komunikacyjnych pracowników socjalnych w wykonywaniu ich zadań. C3. Pogłębienie wiedzy na temat roli asertywności w pracy socjalnej. C4. Rozwijanie potrzeby doskonalenia zawodowego. |
Pełny opis: |
Komunikacyjne kompetencje pracownika socjalnego Aktywne słuchanie w pracy socjalnej Asertywność w pracy socjalnej Zasady udzielania informacji zwrotnej w pracy socjalnej Kompetencje w zakresie wzmacniania zdolności grup i społeczności lokalnych do rozwiązywania własnych problemów Kompetencje w zakresie diagnozowania potrzeb oraz problemów społecznych Kompetencje w zakresie udzielania pomocy i wsparcia Sposoby rozwijania kompetencji społecznych oraz zawodowych |
Literatura: |
Gast L., Bailey M., Doskonalenie komunikacji w pracy socjalnej, , Warszawa 2014. Janiak A. M., Jankowska K., Heller W., Kompetencje społeczne w edukacji, pracy socjalnej i relacjach zawodowych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Kalisz 2012. Jedliński K. i in., Trening interpersonalny, Warszawa 2011. Król-Fijewska M., Stanowczo, łagodnie, bez lęku czyli 13 wykładów o asertywności, Warszawa 2005. Król-Fijewska M., Trening asertywności, Warszawa 1993. Musioł S., Twardowska M., Pracownik socjalny - profesjonalne działanie na rzecz osób wykluczonych, Warszawa 2011. Smółka P., Kompetencje społeczne: metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Warszawa 2008. Szewczyk A., Pracownik socjalny jako refleksyjny praktyk, czyli rozważania o różnych sytuacjach poradniczych, „Praca Socjalna” 2013, nr 6, s. 111-119. Tylikowska A., Kompetencje społeczne a osobowość, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów” 2006, Nr 3, s. 41-51. Weissbrot-Koziarska A., Komunikacyjne kompetencje pracownika socjalnego w procesie poradniczym, [w:] Szkoła, komunikacja i edukacja. Komunikowanie się w różnorodnych relacjach interpersonalnych, K. Czerwiński, A. Knocińska, M. Okrasa (red.), Toruń 2012, s. 178-189. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W24 Posiada wiedzę na temat systemu kształcenia do zawodu pracownika socjalnego oraz metod i form kształcenia i doskonalenia umiejętności zawodowych, w tym kompetencji społecznych i zawodowych. Umiejętności K_U18 Potrafi samodzielnie przygotować i przeprowadzić zajęcia dydaktyczne z zakresu kształcenia podstawowych umiejętności zawodowych oraz posiadanych kompetencji społecznych i zawodowych pracownika socjalnego. Kompetencje społeczne K_K02 Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w celu samodzielnego rozwiązywania ich własnych problemów. K_K12 Ma pogłębioną samoświadomość odnosząca się do posiadanej wiedzy oraz kompetencji społecznych. Potrafi krytycznie oceniać swoje możliwości i korzystając z posiadanych zasobów planować dalsze etapy rozwoju osobistego. Jest przekonany o konieczności dalszego doskonalenia zawodowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody prowadzenia zajęć: Praca w grupach, dyskusja, studium przypadku, gry interakcyjne Forma i warunki zaliczenia: Praca pisemna i aktywność 70% esej, 30% aktywność na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Konieczna | |
Prowadzący grup: | Ewelina Konieczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.