Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kompetencje społeczne i zawodowe pracownika socjalnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.43.Z2.KRK-01KSPS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kompetencje społeczne i zawodowe pracownika socjalnego
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia drugiego stopnia – magisterskie



Kierunek studiów:

Praca socjalna



Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

1

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Janiak A. M., Jankowska K., Heller W., Kompetencje społeczne w edukacji, pracy socjalnej i relacjach zawodowych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Kalisz 2012.

Musioł S., Twardowska M., Pracownik socjalny - profesjonalne działanie na rzecz osób wykluczonych, Warszawa 2011.

Smółka P., Kompetencje społeczne: metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Warszawa 2008.

Szewczyk A., Pracownik socjalny jako refleksyjny praktyk, czyli rozważania o różnych sytuacjach poradniczych, „Praca Socjalna” 2013, nr 6, s. 111-119.

Tylikowska A., Kompetencje społeczne a osobowość, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów” 2006, Nr 3, s. 41-51.


Założenia:

C1. Pogłębienie wiedzy na temat kompetencji społecznych i zawodowych niezbędnych w zawodzie pracownika socjalnego.

C2. Analiza znaczenia kompetencji komunikacyjnych pracowników socjalnych w wykonywaniu ich zadań.

C3. Pogłębienie wiedzy na temat roli asertywności w pracy socjalnej.

C4. Rozwijanie potrzeby doskonalenia zawodowego.


Pełny opis:

Komunikacyjne kompetencje pracownika socjalnego

Aktywne słuchanie w pracy socjalnej

Asertywność w pracy socjalnej

Zasady udzielania informacji zwrotnej w pracy socjalnej

Kompetencje w zakresie wzmacniania zdolności grup i społeczności lokalnych do rozwiązywania własnych problemów

Kompetencje w zakresie diagnozowania potrzeb oraz problemów społecznych

Kompetencje w zakresie udzielania pomocy i wsparcia

Sposoby rozwijania kompetencji społecznych oraz zawodowych

Literatura:

Gast L., Bailey M., Doskonalenie komunikacji w pracy socjalnej, , Warszawa 2014.

Janiak A. M., Jankowska K., Heller W., Kompetencje społeczne w edukacji, pracy socjalnej i relacjach zawodowych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Kalisz 2012.

Jedliński K. i in., Trening interpersonalny, Warszawa 2011.

Król-Fijewska M., Stanowczo, łagodnie, bez lęku czyli 13 wykładów o asertywności, Warszawa 2005.

Król-Fijewska M., Trening asertywności, Warszawa 1993.

Musioł S., Twardowska M., Pracownik socjalny - profesjonalne działanie na rzecz osób wykluczonych, Warszawa 2011.

Smółka P., Kompetencje społeczne: metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Warszawa 2008.

Szewczyk A., Pracownik socjalny jako refleksyjny praktyk, czyli rozważania o różnych sytuacjach poradniczych, „Praca Socjalna” 2013, nr 6, s. 111-119.

Tylikowska A., Kompetencje społeczne a osobowość, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów” 2006, Nr 3, s. 41-51.

Weissbrot-Koziarska A., Komunikacyjne kompetencje pracownika socjalnego w procesie poradniczym, [w:] Szkoła, komunikacja i edukacja. Komunikowanie się w różnorodnych relacjach interpersonalnych, K. Czerwiński, A. Knocińska, M. Okrasa (red.), Toruń 2012, s. 178-189.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W24 Posiada wiedzę na temat systemu kształcenia do zawodu pracownika socjalnego oraz metod i form kształcenia i doskonalenia umiejętności zawodowych, w tym kompetencji społecznych i zawodowych.

Umiejętności

K_U18 Potrafi samodzielnie przygotować i przeprowadzić zajęcia dydaktyczne z zakresu kształcenia podstawowych umiejętności zawodowych oraz posiadanych kompetencji społecznych i zawodowych pracownika socjalnego.

Kompetencje społeczne

K_K02 Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w celu samodzielnego rozwiązywania ich własnych problemów.

K_K12 Ma pogłębioną samoświadomość odnosząca się do posiadanej wiedzy oraz kompetencji społecznych. Potrafi krytycznie oceniać swoje możliwości i korzystając z posiadanych zasobów planować dalsze etapy rozwoju osobistego. Jest przekonany o konieczności dalszego doskonalenia zawodowego.

Metody i kryteria oceniania:

Metody prowadzenia zajęć:

Praca w grupach, dyskusja, studium przypadku, gry interakcyjne

Forma i warunki zaliczenia: Praca pisemna i aktywność

70% esej, 30% aktywność na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Konieczna
Prowadzący grup: Ewelina Konieczna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www3-7 (2025-03-24)