Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projekty społeczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.43.Z2.KRK-02PS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projekty społeczne
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia drugiego stopnia – magisterskie



Kierunek studiów:

Praca socjalna



Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

2

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Kantowicz E., Teoretyczny kontekst projektu socjalnego i próby jego zastosowań, „Praca Socjalna”, 2000, nr 4.

Kerzner H., Zarządzanie projektami, Gliwice 2005.

Mikina A., Zając B., Jak wdrażać metodę projektów?, Kraków 2004.

Niedźwiecka-Stopyra A., Projekt socjalny – odpowiedź na potrzeby klientów instytucji pomocy społecznej, „Problemy Społeczne” 2007 nr 6.

Niesporek A., Projekt socjalny, [w:] Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, S. Pawlas-Czyż (red.), Toruń 2007.

Szymanowska J. (red.), Ewaluacja w pracy socjalnej. Badania, kształcenie, praktyka, Kraków 2012.

Szymczak W (red.), Współczesne wyzwania i metody pracy socjalnej, Lublin 2009.

Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I., (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 3, Opole 2013.

Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I., (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 2, Opole 2013.

Weissbrot-Koziarska A., Sikora P. (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 1, Opole 2012.


Założenia:

Projekt socjalny stał się współcześnie jedną z istotnych strategii osiągania zmiany społecznej w polu pracy socjalnej. W procesie profesjonalizacji wskazano precyzyjnie jego poszczególne etapy oraz kryteria ewaluacji nadając mu rangę jednej z kluczowych metod pacy socjalnej. Dla praktyków pracy socjalnej jest wręcz nieodłącznym instrumentem skutecznego działania. Współczesne systemy socjalne, coraz częściej obok twardych instrumentów, takich jak świadczenia materialne, sięgają do bogatego arsenału metod i form pracy socjalnej czyniąc to zwykle w formach konkursowych, oczekując że profesjonalnie przygotowani pracownicy socjalni potrafią organizować swoje działania w ramach spójnych projektów socjalnych. Projekt socjalny jest też bardzo skutecznym instrumentem innowacyjności. W jego ramach w instytucjach i organizacjach zadaniowo tworzone są nowe struktury, pojawiają się innowacyjne sposoby rozwiązywania problemów- jest to więc znakomite narzędzie rozwoju całej profesji. Jednocześnie stanowi ważny element poznania, wykorzystywany jest w strategii tzw. badania w/poprzez działaniu/działanie. Zawierając niezbędny komponent diagnostyczny przyczynia się do rozumienia czynników wywołujących sytuacje problemowe dotykające jednostki, grupy i środowiska w całym systemowym związku elementów bio- socjo – kulturowych. Na bazie rozumienia istoty zagrożeń kształtuje się u studenta twórcza i innowacyjną postawa do dokonywania zmian. Celem przedmiotu jest kształtowanie i pogłębia umiejętności konieczne dla skutecznego działania zespołowego z wykorzystaniem metody projektów oraz dla wydobywania w tym działaniu zasobów indywidualnych, zespołowych i tkwiących w środowisku. Celem jest także pogłębienie badawczym kompetencji studenta poprzez refleksje nad realizowanym działaniem w konkretnych warunkach środowiska.

Pełny opis:

Metoda projektów w polu profesjonalnej pracy socjalnej jako odpowiedź na wyzwania współczesnej prakseologii – aspekty deontologiczne, metodologiczne, społeczne i badawcze.

Metoda projektów w ujęciu historycznym.

Tok postępowania projektującego.

Typy projektów w działaniu społecznym.

Zasady tworzenia projektów działania społecznego.

Projekt działania społecznego jako badanie – badania w działaniu, badania nad działaniem.

Etapy metody projektów w pracy socjalnej.

Budowanie zespołu, jako kluczowy warunek skutecznego działania społecznego.

Poszukiwanie mocnych stron klienta – nowa perspektywa badań diagnostycznych w pracy z socjalnej.

Rozpoznanie problemów – elementy diagnozy społeczne. Metody i techniki badań wykorzystywane w diagnostycznej części projektu.

Mapowanie problemów społecznych, jako technika diagnozy i wywierania wpływu w projektach społecznych.

Projekt w perspektywie strategii wywoływania zmiany społecznej opartych o zasoby.

Badanie zasobów tkwiących w środowisku na użytek metodycznego działania społecznego.

Określenie celów projektu oraz planowanych do osiągnięcia rezultatów.

Wskaźniki służące do pomiaru zakładanych w projekcie celów działania.

Planowanie działania w projekcie działania społecznego i jego techniki.

Metody, techniki i narzędzia stosowane podczas realizacji projektu .

Kryteria wyboru podejmowanych działań służących realizacji założonych celów w projekcie.

Metody, techniki i narzędzia pracy socjalnej stosowane w trakcie realizacji projektu

Interesariusze działań w projektach socjalnych – wstęp do systemowej analizy działania społecznego.

Beneficjenci projektów społecznych – od głębokiej deprywacji do jakości życia

Lokalne partnerstwo społeczne – przesłanki i cechy - budowanie sieci partnerów społecznych w projektach działania społecznego.

Finansowanie projektów działania społecznego i ich źródła - marketing społeczny, cause-related marketing, payroll, click&donate, umowy barterowe z biznesem, granty i dotacje, fundraising.

Wolontariat podstawowy wymiar solidarności w społeczeństwie ryzyka – angażowanie wolontariuszy do działań społecznych.

Badanie ewaluacyjne projektu – kryteria stosowane w systemie ewaluacji. Rodzaje ewaluacji, jej etapy oraz modele.

Zarządzanie projektem działania społecznego.

Promowanie działania społecznego w środowisku z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych - przygotowanie kampanii promującej projekty społeczne.

Opracowywanie materiałów i informacji oraz ich upowszechnianie, jako element strategii informacyjnej zespołu projektowego.

Zamknięcie projektu oraz dokumentowanie i archiwizowanie jego przebiegu - przygotowanie sprawozdania z realizacji projektu.

Refleksyjna praktyka – projekt działania społecznego jako obszar tworzenia nowej wiedzy.

Formułowanie wniosków z badań nad zrealizowanym działaniem społecznym.

Literatura:

Bąbska B., Marek Rymsza, Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy Środowiskowej, Warszawa 2014.

Czerepaniak-Walczak M., Badanie w działaniu, [w:] Podstawy metodologii badań w pedagogice, Palka S. (red.), Gdańsk 2010.

Kantowicz E, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001.

Kaźmierczak T (red.), Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014.

Kotlarska-Michalska A. (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, Poznań 1999.

Mingus N., Zarządzanie Projektami, Gliwice 2002.

Niesporek A.: Projekt socjalny, [w:] Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, S. Pawlas-Czyż (red.), Toruń 2007.

Pawlas Czyż S. (red.), Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Toruń 2007.

Puszczewicz R., Warsztat metodologiczny pracownika socjalnego w pracy ze społecznością, [w:] Kantowicz E., Olubiński A. (red.), Działania społeczne na progu XXI wieku, Toruń 2003.

Rutkowska A, Projekt socjalny w pomocy społecznej. Założenia i praktyczne zastosowanie, Bydgoszcz 2011.

Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008.

Staręga-Piasek J., Metodologia strategicznego rozwiązywania problemów społecznych, Warszawa 2013.

Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010.

Wronowski G., Jak skutecznie napisać projekt socjalny, Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W21 Posiada gruntowną wiedzę na temat konstruowania i wdrażania projektów społecznych, w tym socjalnych; ich elementów strukturalnych, organizacji, przebiegu i zarządzaniu oraz możliwościach jego zastosowania w działaniu społecznym

K_W25 Posiada umiejętność prawidłowego formułowania wniosków badawczych przy wykorzystaniu metod i technik pozyskiwania informacji z uwzględnieniem poglądów innych autorów i własnych. Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej.

Umiejętności

K_U02 Potrafi dokonać samodzielnej, wielostronnej, interdyscyplinarnej i pogłębionej analizy wybranych praktyk pracy socjalnej mającej na celu zidentyfikowanie czynników, które decydują o skuteczności interwencji w pracy socjalnej z przypadkiem, rodziną i grupą oraz o skuteczności i efektywności działania społecznego w szerszych układach społecznych (potrafi zidentyfikować „dobrą praktykę”).

K_U05 Potrafi prawidłowo stosować procedury badawcze, krytycznie analizować wyniki badań oraz zastosować badania w praktyce pracy socjalnej.

K_U09 Posiada umiejętność planowania i organizowania sieci partnerów społecznych na poziomach miro, mezo i makro u uwzględnieniem wzajemnych związków miedzy elementami systemów.

K_U16 Biegle posługuje się w działaniu metodą projektów z wykorzystaniem umiejętności samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć w tym zakresie oraz posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy.

Kompetencje społeczne

K_K10 Potrafi aktywnie współuczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych. Umie projektować i tworzyć sieci partnerów społecznych niezbędne dla realizacji projektów. Wykorzystuje zasoby społeczne dla realizacji zaplanowanych przedsięwzięć.

K_K13 Posiada świadomość relacji między doświadczeniem osobistym, osobistymi systemami wartości a działaniem praktycznym. Osobiste doświadczenie nie jest barierą skutecznego i profesjonalnego pomagania.

K_K16 Potrafi w sposób przedsiębiorczy wykorzystywać instrumenty pomocy społecznej w konstruowaniu i planowaniu działań społecznych, których celem jest zmiana sytuacji osób uzależnionych od pomocy i wsparcia ze strony państwa przy wykorzystaniu poznanych metod i technik pozyskiwania, gromadzenia, analizy i interpretacji zgromadzonego materiału informacyjnego.

Metody i kryteria oceniania:

Konwersatoria – zaliczenie z oceną (oceny cząstkowe, przygotowanie prezentacji, przygotowywanie i prowadzenie warsztatów, przygotowywanie i prowadzenie ćwiczeń terenowych, wystąpienia ustne, aktywność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Dąbrowska-Jabłońska
Prowadzący grup: Iwona Dąbrowska-Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www5-7 (2025-03-24)