Projekty społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.43.Z2.KRK-02PS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projekty społeczne |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia drugiego stopnia – magisterskie |
Kierunek studiów: | Praca socjalna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 2 |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Kantowicz E., Teoretyczny kontekst projektu socjalnego i próby jego zastosowań, „Praca Socjalna”, 2000, nr 4. Kerzner H., Zarządzanie projektami, Gliwice 2005. Mikina A., Zając B., Jak wdrażać metodę projektów?, Kraków 2004. Niedźwiecka-Stopyra A., Projekt socjalny – odpowiedź na potrzeby klientów instytucji pomocy społecznej, „Problemy Społeczne” 2007 nr 6. Niesporek A., Projekt socjalny, [w:] Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, S. Pawlas-Czyż (red.), Toruń 2007. Szymanowska J. (red.), Ewaluacja w pracy socjalnej. Badania, kształcenie, praktyka, Kraków 2012. Szymczak W (red.), Współczesne wyzwania i metody pracy socjalnej, Lublin 2009. Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I., (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 3, Opole 2013. Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I., (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 2, Opole 2013. Weissbrot-Koziarska A., Sikora P. (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 1, Opole 2012. |
Założenia: | Projekt socjalny stał się współcześnie jedną z istotnych strategii osiągania zmiany społecznej w polu pracy socjalnej. W procesie profesjonalizacji wskazano precyzyjnie jego poszczególne etapy oraz kryteria ewaluacji nadając mu rangę jednej z kluczowych metod pacy socjalnej. Dla praktyków pracy socjalnej jest wręcz nieodłącznym instrumentem skutecznego działania. Współczesne systemy socjalne, coraz częściej obok twardych instrumentów, takich jak świadczenia materialne, sięgają do bogatego arsenału metod i form pracy socjalnej czyniąc to zwykle w formach konkursowych, oczekując że profesjonalnie przygotowani pracownicy socjalni potrafią organizować swoje działania w ramach spójnych projektów socjalnych. Projekt socjalny jest też bardzo skutecznym instrumentem innowacyjności. W jego ramach w instytucjach i organizacjach zadaniowo tworzone są nowe struktury, pojawiają się innowacyjne sposoby rozwiązywania problemów- jest to więc znakomite narzędzie rozwoju całej profesji. Jednocześnie stanowi ważny element poznania, wykorzystywany jest w strategii tzw. badania w/poprzez działaniu/działanie. Zawierając niezbędny komponent diagnostyczny przyczynia się do rozumienia czynników wywołujących sytuacje problemowe dotykające jednostki, grupy i środowiska w całym systemowym związku elementów bio- socjo – kulturowych. Na bazie rozumienia istoty zagrożeń kształtuje się u studenta twórcza i innowacyjną postawa do dokonywania zmian. Celem przedmiotu jest kształtowanie i pogłębia umiejętności konieczne dla skutecznego działania zespołowego z wykorzystaniem metody projektów oraz dla wydobywania w tym działaniu zasobów indywidualnych, zespołowych i tkwiących w środowisku. Celem jest także pogłębienie badawczym kompetencji studenta poprzez refleksje nad realizowanym działaniem w konkretnych warunkach środowiska. |
Pełny opis: |
Metoda projektów w polu profesjonalnej pracy socjalnej jako odpowiedź na wyzwania współczesnej prakseologii – aspekty deontologiczne, metodologiczne, społeczne i badawcze. Metoda projektów w ujęciu historycznym. Tok postępowania projektującego. Typy projektów w działaniu społecznym. Zasady tworzenia projektów działania społecznego. Projekt działania społecznego jako badanie – badania w działaniu, badania nad działaniem. Etapy metody projektów w pracy socjalnej. Budowanie zespołu, jako kluczowy warunek skutecznego działania społecznego. Poszukiwanie mocnych stron klienta – nowa perspektywa badań diagnostycznych w pracy z socjalnej. Rozpoznanie problemów – elementy diagnozy społeczne. Metody i techniki badań wykorzystywane w diagnostycznej części projektu. Mapowanie problemów społecznych, jako technika diagnozy i wywierania wpływu w projektach społecznych. Projekt w perspektywie strategii wywoływania zmiany społecznej opartych o zasoby. Badanie zasobów tkwiących w środowisku na użytek metodycznego działania społecznego. Określenie celów projektu oraz planowanych do osiągnięcia rezultatów. Wskaźniki służące do pomiaru zakładanych w projekcie celów działania. Planowanie działania w projekcie działania społecznego i jego techniki. Metody, techniki i narzędzia stosowane podczas realizacji projektu . Kryteria wyboru podejmowanych działań służących realizacji założonych celów w projekcie. Metody, techniki i narzędzia pracy socjalnej stosowane w trakcie realizacji projektu Interesariusze działań w projektach socjalnych – wstęp do systemowej analizy działania społecznego. Beneficjenci projektów społecznych – od głębokiej deprywacji do jakości życia Lokalne partnerstwo społeczne – przesłanki i cechy - budowanie sieci partnerów społecznych w projektach działania społecznego. Finansowanie projektów działania społecznego i ich źródła - marketing społeczny, cause-related marketing, payroll, click&donate, umowy barterowe z biznesem, granty i dotacje, fundraising. Wolontariat podstawowy wymiar solidarności w społeczeństwie ryzyka – angażowanie wolontariuszy do działań społecznych. Badanie ewaluacyjne projektu – kryteria stosowane w systemie ewaluacji. Rodzaje ewaluacji, jej etapy oraz modele. Zarządzanie projektem działania społecznego. Promowanie działania społecznego w środowisku z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych - przygotowanie kampanii promującej projekty społeczne. Opracowywanie materiałów i informacji oraz ich upowszechnianie, jako element strategii informacyjnej zespołu projektowego. Zamknięcie projektu oraz dokumentowanie i archiwizowanie jego przebiegu - przygotowanie sprawozdania z realizacji projektu. Refleksyjna praktyka – projekt działania społecznego jako obszar tworzenia nowej wiedzy. Formułowanie wniosków z badań nad zrealizowanym działaniem społecznym. |
Literatura: |
Bąbska B., Marek Rymsza, Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy Środowiskowej, Warszawa 2014. Czerepaniak-Walczak M., Badanie w działaniu, [w:] Podstawy metodologii badań w pedagogice, Palka S. (red.), Gdańsk 2010. Kantowicz E, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001. Kaźmierczak T (red.), Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014. Kotlarska-Michalska A. (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, Poznań 1999. Mingus N., Zarządzanie Projektami, Gliwice 2002. Niesporek A.: Projekt socjalny, [w:] Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, S. Pawlas-Czyż (red.), Toruń 2007. Pawlas Czyż S. (red.), Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Toruń 2007. Puszczewicz R., Warsztat metodologiczny pracownika socjalnego w pracy ze społecznością, [w:] Kantowicz E., Olubiński A. (red.), Działania społeczne na progu XXI wieku, Toruń 2003. Rutkowska A, Projekt socjalny w pomocy społecznej. Założenia i praktyczne zastosowanie, Bydgoszcz 2011. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008. Staręga-Piasek J., Metodologia strategicznego rozwiązywania problemów społecznych, Warszawa 2013. Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010. Wronowski G., Jak skutecznie napisać projekt socjalny, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W21 Posiada gruntowną wiedzę na temat konstruowania i wdrażania projektów społecznych, w tym socjalnych; ich elementów strukturalnych, organizacji, przebiegu i zarządzaniu oraz możliwościach jego zastosowania w działaniu społecznym K_W25 Posiada umiejętność prawidłowego formułowania wniosków badawczych przy wykorzystaniu metod i technik pozyskiwania informacji z uwzględnieniem poglądów innych autorów i własnych. Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej. Umiejętności K_U02 Potrafi dokonać samodzielnej, wielostronnej, interdyscyplinarnej i pogłębionej analizy wybranych praktyk pracy socjalnej mającej na celu zidentyfikowanie czynników, które decydują o skuteczności interwencji w pracy socjalnej z przypadkiem, rodziną i grupą oraz o skuteczności i efektywności działania społecznego w szerszych układach społecznych (potrafi zidentyfikować „dobrą praktykę”). K_U05 Potrafi prawidłowo stosować procedury badawcze, krytycznie analizować wyniki badań oraz zastosować badania w praktyce pracy socjalnej. K_U09 Posiada umiejętność planowania i organizowania sieci partnerów społecznych na poziomach miro, mezo i makro u uwzględnieniem wzajemnych związków miedzy elementami systemów. K_U16 Biegle posługuje się w działaniu metodą projektów z wykorzystaniem umiejętności samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć w tym zakresie oraz posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy. Kompetencje społeczne K_K10 Potrafi aktywnie współuczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych. Umie projektować i tworzyć sieci partnerów społecznych niezbędne dla realizacji projektów. Wykorzystuje zasoby społeczne dla realizacji zaplanowanych przedsięwzięć. K_K13 Posiada świadomość relacji między doświadczeniem osobistym, osobistymi systemami wartości a działaniem praktycznym. Osobiste doświadczenie nie jest barierą skutecznego i profesjonalnego pomagania. K_K16 Potrafi w sposób przedsiębiorczy wykorzystywać instrumenty pomocy społecznej w konstruowaniu i planowaniu działań społecznych, których celem jest zmiana sytuacji osób uzależnionych od pomocy i wsparcia ze strony państwa przy wykorzystaniu poznanych metod i technik pozyskiwania, gromadzenia, analizy i interpretacji zgromadzonego materiału informacyjnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatoria – zaliczenie z oceną (oceny cząstkowe, przygotowanie prezentacji, przygotowywanie i prowadzenie warsztatów, przygotowywanie i prowadzenie ćwiczeń terenowych, wystąpienia ustne, aktywność na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Dąbrowska-Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Iwona Dąbrowska-Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.