Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnozowanie i interwencja w pracy socjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.43.Z2.KRK-03DIPS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnozowanie i interwencja w pracy socjalnej
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Brągiel J., Kurcz A., Pracownik socjalny. Wybrane problemy zawodu w okresie transformacji społecznej, Opole 2002.

Grzybek G., Etyczne podstawy pracy socjalnej, Bielsko-Biała 2007.

Lalak D., Pilch T., Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 1999.

Sierpowska I., Prawo pomocy społecznej. Przepisy z wprowadzeniem, Kraków 2007.

Weissbrot-Koziarska A., Sikora P. (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, t. I., Opole 2012.

Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I. (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, t. II., Opole 2013.

Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I. (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, t. III., Opole 2014.

Skrócony opis:

Tematyka wykładów:

1. Teoretyczne podstawy diagnozowania społecznego.

2. Rodzaje i charakterystyka diagnozy.

3. Źródła i narzędzia pozyskiwania informacji. Narzędzia diagnostyczne.

4. Teoretyczne podstawy interwencji socjalnej.

5. Cele i zasady interwencji socjalnej.

6. Modele interwencji socjalnej i ich funkcje w teorii i praktyce.

7. Etyczne aspekty diagnozowania oraz interwencji socjalnej.

Tematyka ćwiczeń:

1. Analiza sytuacji trudnych i kryzysowych w życiu jednostki, rodziny i grup społecznych w kontekście praktyki pracy socjalnej.

2. Diagnoza problemów wybranych grup społecznych.

3. Przykłady narzędzi stosowanych w diagnozowaniu problemów społecznych. Próby samodzielnej konstrukcji narzędzi.

4. Opracowanie diagnozy wybranego promu społecznego.

5. Charakterystyka procedury interwencji socjalnej. Interwencja socjalna w praktyce pracy socjalnej.

6. Projektowanie działań interwencyjnych w zróżnicowanej sytuacji życiowej jednostki i grupy społecznej.

Literatura:

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

Krzesińska-Żach B., Człowiek w sytuacji zagrożenia jako podmiot oddziaływań pracownika socjalnego, Białystok 2006.

Ornacka K., Interwencja socjalna, [w:] Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, t. I., (red.) A. Weissbrot-Koziarska, P. Sikora, Opole 2012.

Schimanek T., Diagnozowanie problemów społecznych, Warszawa 2015.

Weissbrot-Koziarska A., Poradnictwo socjalne dla rodzin, Opole 2012.

Efekty uczenia się:

K_W05 Zna i rozumie wybrane teorie w obszarze nauk społecznych i humanistycznych, a także z innych dziedzin stanowiące podstawy kształtowania i prawidłowego rozwoju jednostki i rodziny w relacjach między nimi i różnymi kręgami społecznymi.

K_W17 Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą rozpoznawania (diagnozowania) i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu.

K_U02 Potrafi dokonać samodzielnej, wielostronnej i pogłębionej diagnozy środowiska, a w szczególności identyfikować czynniki, które decydują o jej rzetelności diagnozy oraz skuteczności interwencji w pracy socjalnej z przypadkiem, rodziną i grupą.

K_U17Potrafi stosować w działaniu zasady pracy socjalnej, wykorzystywać teorię dla planowania i prowadzenia interwencji, działać zgodnie z zasadami etyki zawodowej.

K_K11 Promuje postawy szacunku wobec każdego człowieka, odpowiedzialności między członkami społeczeństwa, idee współpracy i zaangażowania obywateli na rzecz przekształcania środowiska życia.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny, prezentacja, aktywny udział w zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Janik-Komar
Prowadzący grup: Joanna Janik-Komar
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www2-6 (2025-03-04)