Diagnozowanie i interwencja w pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.43.Z2.KRK-03DIPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnozowanie i interwencja w pracy socjalnej |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Brągiel J., Kurcz A., Pracownik socjalny. Wybrane problemy zawodu w okresie transformacji społecznej, Opole 2002. Grzybek G., Etyczne podstawy pracy socjalnej, Bielsko-Biała 2007. Lalak D., Pilch T., Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 1999. Sierpowska I., Prawo pomocy społecznej. Przepisy z wprowadzeniem, Kraków 2007. Weissbrot-Koziarska A., Sikora P. (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, t. I., Opole 2012. Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I. (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, t. II., Opole 2013. Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I. (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, t. III., Opole 2014. |
Skrócony opis: |
Tematyka wykładów: 1. Teoretyczne podstawy diagnozowania społecznego. 2. Rodzaje i charakterystyka diagnozy. 3. Źródła i narzędzia pozyskiwania informacji. Narzędzia diagnostyczne. 4. Teoretyczne podstawy interwencji socjalnej. 5. Cele i zasady interwencji socjalnej. 6. Modele interwencji socjalnej i ich funkcje w teorii i praktyce. 7. Etyczne aspekty diagnozowania oraz interwencji socjalnej. Tematyka ćwiczeń: 1. Analiza sytuacji trudnych i kryzysowych w życiu jednostki, rodziny i grup społecznych w kontekście praktyki pracy socjalnej. 2. Diagnoza problemów wybranych grup społecznych. 3. Przykłady narzędzi stosowanych w diagnozowaniu problemów społecznych. Próby samodzielnej konstrukcji narzędzi. 4. Opracowanie diagnozy wybranego promu społecznego. 5. Charakterystyka procedury interwencji socjalnej. Interwencja socjalna w praktyce pracy socjalnej. 6. Projektowanie działań interwencyjnych w zróżnicowanej sytuacji życiowej jednostki i grupy społecznej. |
Literatura: |
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. Krzesińska-Żach B., Człowiek w sytuacji zagrożenia jako podmiot oddziaływań pracownika socjalnego, Białystok 2006. Ornacka K., Interwencja socjalna, [w:] Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, t. I., (red.) A. Weissbrot-Koziarska, P. Sikora, Opole 2012. Schimanek T., Diagnozowanie problemów społecznych, Warszawa 2015. Weissbrot-Koziarska A., Poradnictwo socjalne dla rodzin, Opole 2012. |
Efekty uczenia się: |
K_W05 Zna i rozumie wybrane teorie w obszarze nauk społecznych i humanistycznych, a także z innych dziedzin stanowiące podstawy kształtowania i prawidłowego rozwoju jednostki i rodziny w relacjach między nimi i różnymi kręgami społecznymi. K_W17 Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą rozpoznawania (diagnozowania) i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu. K_U02 Potrafi dokonać samodzielnej, wielostronnej i pogłębionej diagnozy środowiska, a w szczególności identyfikować czynniki, które decydują o jej rzetelności diagnozy oraz skuteczności interwencji w pracy socjalnej z przypadkiem, rodziną i grupą. K_U17Potrafi stosować w działaniu zasady pracy socjalnej, wykorzystywać teorię dla planowania i prowadzenia interwencji, działać zgodnie z zasadami etyki zawodowej. K_K11 Promuje postawy szacunku wobec każdego człowieka, odpowiedzialności między członkami społeczeństwa, idee współpracy i zaangażowania obywateli na rzecz przekształcania środowiska życia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny, prezentacja, aktywny udział w zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Janik-Komar | |
Prowadzący grup: | Joanna Janik-Komar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.