Ochrona jednostki i rodziny w systemie pomocy społeczenej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.43.Z2.KRK-03OJR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona jednostki i rodziny w systemie pomocy społeczenej |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Literatura uzupełniająca: | Florczyk (red.), Ochrona praw podstawowych w Unii Europejskiej. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2009. Bauman Z., Straty uboczne. Nierówności społeczne w epoce globalizacji, Kraków 2012. Biśta I.J., Zasada poszanowania godności człowieka i jej wpływ na interpretację konstytucyjnego uregulowania praw i wolności jednostki, [w:] M. Jabłoński (red.), Wolności i prawa jednostki w Konstytucji RP, t. I, Idee i zasady przewodnie konstytucyjnej regulacji wolności i praw jednostki RP, Warszawa 2010. Majkowska-Szulc S., Tomaszewska M., Zieleniecki M., Zabezpieczenie społeczne w Unii Europejskiej, Warszawa 2012. Muszalski W.: Prawo socjalne, Warszawa 2010. Sadowski M., Godność człowieka – aksjologiczna podstawa państwa i prawa, (w:) Studia Erasmiana Wratislaviensia − Wrocławskie Studia Erazmiańskie, Wrocław 2007. Trawkowska D., (red.), Pomoc społeczna wobec rodziny. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę, Toruń 2011. |
Skrócony opis: |
Przedmiot koncentruje się na zagadnieniach ochrony praw jednostki i rodziny w systemie pomocy społecznej. Problematykę wsparcia społecznego przedstawia się tu w perspektywie szerszej kategorii, jaką są prawa człowieka. |
Pełny opis: |
Przedmiot koncentruje się na zagadnieniach ochrony praw jednostki i rodziny w systemie pomocy społecznej. Problematykę wsparcia społecznego przedstawia się tu w perspektywie szerszej kategorii, jaką są prawa człowieka. Z jednej strony w ramach przedmiotu omawia się konkretne instrumenty jakimi dysponuje pomoc społeczna jako instytucjonalna reakcja na deprywację, z odwołaniem się do socjalnych praw człowieka, z drugiej zaś, wyposaża się studenta w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne do tego, by każda udzielna pomoc i jej procedury nie naruszały podstawowych praw i wolności jednostki. Celem jest więc wyposażenie studenta w podstawową wiedzę dotyczącą istoty i źródeł praw człowieka, źródeł i rozumienia praw socjalnych, a także wyposażenie go w szczególną wrażliwość na sytuacje, które mogą naruszać w działaniu pomocowym podmiotowość i godność człowieka. Instytucja pomocy społecznej zostaje tu zaprezentowana, jako ważny element współczesnego systemu zabezpieczenia społecznego w działaniach na rzecz przestrzegania podstawowych, uznanych jako fundament demokratycznego ładu praw socjalnych. Jednocześnie strategicznym celem jest takie przygotowanie do pracy przyszłych adeptów pracy socjalnej, by jako funkcjonariusze publicznych służb społecznych w swoim działaniu, także w określaniu procedur interwencji mieli świadomość ryzyka naruszeń praw, wolności i godności człowieka w sytuacji pomocowej. |
Literatura: |
Gilowski P., Podstawy prawne Unii Europejskiej, [w:] Prawo Unii Europejskiej z uwzględnieniem Traktatu z Lizbony, red. A. Kuś, Lublin 2010 Lewandowicz-Machnikowska M., Regulacja prawna socjalnego wsparcia dla osób o niskich dochodach, Wrocław 2013. Maciejko W, Zaborniak P, Ustawa o pomocy społecznej. Komentarz, Warszawa 2013. Michalska-Badziak R., Godność człowieka w prawie pomocy społecznej, w: J.Supernat (red.), Między tradycją a przyszłością w nauce prawa administracyjnego, Wrocław 2009. Rymsza M., Aktywizacja w polityce społecznej. W stronę rekonstrukcji europejskich welfare states?, Warszawa 2013. Sierpowska I., Pomoc społeczna. Komentarz, Warszawa 2014. Sikora P., Socjalne prawa człowieka i praca socjalna – wspólnota idei, dziedzictwa i perspektyw, w: Kotlarska-Michalska A., Sikora P., Praca socjalna – przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, Opole 2015. Weissbrot-Koziarska A., Sikora P. (red.): Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 1, Opole 2012. |
Efekty uczenia się: |
K_W12 Posiada pogłębioną wiedzę na temat praw człowieka ich źródeł i procedur ochrony. Posiada wiedzę jak prawa człowieka wpływają na kształtowanie się obszarów współczesnej pracy socjalnej i gwarantują każdej jednostce pełnie poszanowania godności i odrębności w wymiarze bio-socjo-kulturowym. K_U11 Potrafi skutecznie reprezentować interesy osób i grup wykluczonych stając się ich rzecznikiem w warunkach zmian socjo-strukturalnych, politycznych i ekonomicznych. K_K06 Jest wrażliwy na problem przestrzegania praw człowieka we wszelkich aspektach działalności zawodowej oraz w szerszych układach społecznych. Uznaje godność, niepowtarzalność i wartość wszystkich istot ludzkich. Cechują go postawy szacunku dla różnorodności w odniesieniu do „ras”, kultur, religii, pochodzenia etnicznego, języka, płci, przynależności do różnorodnych mniejszości oraz zróżnicowanych zdolności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład – zaliczenie (obecność na zajęciach) Ćwiczenia – zaliczenie z oceną (oceny cząstkowe, przygotowanie pracy zaliczeniowej, wystąpienia ustne, aktywność na zajęciach, |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kania, Piotr Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kania, Piotr Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.