Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedeutologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.46.D2.01-INPPE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedeutologia
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Literatura uzupełniająca:

1. Duraj-Nowakowa K., Pedeutologia: konteksty, dylematy, implikacje, Kraków 2016.

2. Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki T.2, Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Warszawa 2010.

3. Lewowicki T., Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Warszawa - Radom 2007.

4. Smak M., Walczak D., Raport: Pozycja społeczno-zawodowa nauczycieli, Warszawa 2015.

5. Szempruch J., Pedagogiczne kształcenie nauczycieli wobec reformy edukacji w Polsce, Rzeszów 2000.

Skrócony opis:

Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiczna; Geneza, istota i przedmiot pedeutologii, Uwarunkowania i przemiany roli zawodowej nauczyciela w historii edukacji; Czołowi pedeutolodzy w Polsce i ich refleksja na temat powinności nauczycielskich; Osobowość nauczyciela; Etyka zawodu i moralne postawy nauczycieli; Autorytet nauczyciela; Systemy kształcenia nauczycieli i doskonalenia zawodowego w Polsce

Pełny opis:

Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiczna; Geneza, istota i przedmiot pedeutologii, Uwarunkowania i przemiany roli zawodowej nauczyciela w historii edukacji; Czołowi pedeutolodzy w Polsce i ich refleksja na temat powinności nauczycielskich; Osobowość nauczyciela; Etyka zawodu i moralne postawy nauczycieli; Autorytet nauczyciela; Systemy kształcenia nauczycieli i doskonalenia zawodowego w Polsce.

Treści merytoryczne realizowane w ramach kontaktowych godzin projektowych (ćwiczenia i konsultacje) dotyczą następujących zagadnień – postrzegania profesji nauczycielskiej jako zawodu bądź misji czy powołania; kwestii społecznej roli nauczyciela i determinantów wyborów zawodu nauczycielskiego; adaptacji zawodowej nauczycieli, ich rozwoju zawodowe-go i uwarunkowań awansu zawodowego; kompetencji zawodowych, postaw i oddziaływań innowacyjnych wdrażanych w praktykę pedagogiczną; zakresu praw i obowiązków nauczycieli; czynności zawodowych nauczyciela oraz zagrożeń psychospołecznych w profesji nauczycielskiej

Literatura:

1. Day C., Od teorii do praktyki: rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2008.

2. Jasiński Z., Lewowicki T. (red.), Problemy pedeutologii na przełomie XX i XXI wieku, Opole 2000.

3. Korczyński S., Obraz nauczyciela, Opole 2002.

4. Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.

5. Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, Gdańsk 2005.

6. Ziółkowski P., Pedeutologia. Zarys problematyki, Bydgoszcz 2016.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W 1 – Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii i uwarunkowań zawodu nauczycielskiego w perspektywie historycznej i współczesnej.

W 2 – Student zna podstawowe teorie dotyczące przygotowania, funkcjonowania i rozwoju zawodowego nauczyciela.

W 3 - Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy nauczyciela.

Umiejętności

U 1 – Student posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów na profesję nauczycielską.

U 2 – Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, związanymi z działalnością nauczyciela, w celu jej analizy, interpretacji i projektowania działań usprawniających wypełnianie roli zawodowej, a także rozwiązywania konkretnych problemów pedagogicznych środowiska szkolnego.

U 3 – Student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy moralno-etyczne właściwe profesji nauczycielskiej, a także przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych.

Kompetencje społeczne

K 1 - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się z zakresu zagadnień pedeutologicznych.

K 2 – Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań.

K 3 – Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy moralno-etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej profesji nauczycielskiej.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z ćwiczeń na podstawie zaliczenia kolokwium (35%) oraz aktywności na zajęciach (15%), natomiast ocena z wykładów - egzamin pisemny

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-www6-1 (2024-03-12)