Diagnoza w pracy - ujęcie praktyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-DIAGPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza w pracy - ujęcie praktyczne |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom studiów: | jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 8 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania: | Diagnoza psychologiczna człowieka dorosłego. Rekrutacja i selekcja. Wiedza z zakresu teorii psychologii ogólnej i psychologii pracy oraz organizacji. Zainteresowanie realiami realizacji zadań i strategii organizacyjnych i czynnikami determinującymi ich przebieg. |
Literatura uzupełniająca: | Cieśliński W. (2009). Procesowa orientacja przedsiębiorstw: wyniki badań empirycznych, Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 52 Czarnecki M. (2016). Rozwój organizacyjny a problemy wzrostu przedsiębiorstw, Difin, Warszawa. Wojtowicz, A. (2004). Kultura organizacyjna a proces zarządzania strategicznego, "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, (6), 137-151. Paluchowski, W. J. (2010). Diagnoza oparta na dowodach empirycznych–czy potrzebny jest „polski Buros”?. Roczniki Psychologiczne, 13(2), 7-27. Stemplewska-Żakowicz, K. (2012). Kontekst odkrycia i kontekst uzasadnienia w diagnozie psychologicznej. Stocki, R. (2013). Diagnoza organizacji od A do Z. Warsaw: Wolters Kluwer. Jastrzębowska, A. (2020). Dopasowanie kompetencyjne człowieka do pracy. Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z oo. Wieczorkowska-Wierzbińska, G. (2014). Diagnoza psychologiczna predyspozycji pracowników. Problemy Zarządzania, (1/2014 (45)), 81-98. |
Założenia: | Żeby wdrożyć adekwatnie i efektywnie strategię rozwoju należy przygotować do tego całą organizację. Pierwszym krokiem jest diagnoza organizacji, która odbywa się na kilku obszarach – m.in.: 1. analiza obecnej strategii i celów operacyjnych 2. review kadr – struktura oraz potencjał zespołu 3. mapowanie procesów organizacyjnych 4. analiza otoczenia konkurencyjnego 5. audyt marketingu i sprzedaży 6. analiza portfolio produktowego 7. diagnoza kultury organizacyjnej Jednocześnie wstępny wywiad z kluczowymi menedżerami pokazuje całe spektrum koniecznej analizy i pozwala zaprojektować szytą na miarę diagnozę organizacji. Efektem diagnozy organizacji jest z jednej strony raport “tu i teraz”, a z drugiej pogłębiony raport wyznaczający kluczowe kierunki rozwoju i obsza-ry “must have”, którymi należy zająć się w pierwszej kolejności. System priorytetyzacji pozwala na usta-lenie planu działaniu, który uwzględnia najważniejsze bolączki wynikłe z diagnozy organizacji. |
Skrócony opis: |
Żeby wdrożyć adekwatnie i efektywnie strategię rozwoju należy przygotować do tego całą organizację. Pierwszym krokiem jest diagnoza organizacji, która odbywa się na kilku obszarach – m.in.: 1. analiza obecnej strategii i celów operacyjnych 2. review kadr – struktura oraz potencjał zespołu 3. mapowanie procesów organizacyjnych 4. analiza otoczenia konkurencyjnego 5. audyt marketingu i sprzedaży 6. analiza portfolio produktowego 7. diagnoza kultury organizacyjnej Jednocześnie wstępny wywiad z kluczowymi menedżerami pokazuje całe spektrum koniecznej analizy i pozwala zaprojektować szytą na miarę diagnozę organizacji. |
Pełny opis: |
A. Problematyka zajęć: 1. Diagnoza holistyczna a diagnoza psychologiczna organizacji, Diagnoza holistyczna jako różne „rzuty” organiza-cji, Specyfika diagnozy psychologicznej. 2. Procesy w organizacji, mapa procesów. 3. Diagnoza organizacji a interwencja organizacyjna, założenia projektów. 4. Etapy procesu diagnozy, Faza pierwsza: od zgłoszenia się klienta do podpisania kontraktu na przeprowadzenie diagnozy, Faza druga: diagnozowanie, Faza trzecia: przekazanie wyników diagnozy zainteresowanym, Wymaga-nia formalne dotyczące raportów analitycznych. 5. Mapy poznawcze jako źródło wiedzy o procesach postrzegania i rozumowania w organizacji, Po co badać mapy poznawcze? Podstawowe zasady i warunki badania map poznawczych. 6. Wywiad jako podstawowe narzędzie diagnozy organizacji, Przygotowywanie się do wywiadów i rozmów diagno-stycznych, Rodzaje wywiadów. 7. Błędy popełniane w trakcie wywiadów diagnostycznych. 8. Obserwacja i techniki symulacyjne. 9. Klimat organizacyjny i metody jego diagnozy. 10. Podsumowanie konwersatoriów. |
Literatura: |
Durniat, K. (2016). Badanie klimatu organizacyjnego z wykorzystaniem zaadaptowanego kwestionariusza Rosen-stiela i Boegela. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 17(3.2), 41-58. Jurek, P. (2012). Metody pomiaru kompetencji zawodowych. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Departament Rynku Pracy. Jurek, P. (2019). Diagnoza kompetencji pracowników: modele kompetencji uniwersalnych, menedżerskich i han-dlowych. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Stocki, R. (2013). Diagnoza organizacji od A do Z. Warszawa: Wolters Kluwer. Walczak, W. (2012). Cele i funkcje zarządzania w teoriach naukowych a praktyka-próba diagnozy źródeł występu-jących rozbieżności. e-mentor, 44(2), 19-29. |
Efekty uczenia się: |
K_W 03 K_W 04 K_U 01 K_U 02 K_U 05 K_U 06 K_K 01, 06, 07, 08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Realizacja projektu badawczego oraz sporządzenie raportu. Ocenie podlega zarówno merytoryczna strona pracy (wybór odpowiednich narzędzi, poprawność wyprowadzonych wniosków) jak i formalna strona pracy (poprawność edycyjna, językowa). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Pajestka | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Pajestka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.