Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca psychologa w placówce edukacyjnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-FAK167
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca psychologa w placówce edukacyjnej
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Celem przedmiotu praca psychologa w placówce edukacyjnej jest zapoznanie studentów z zasadami pracy psychologa w szkolnictwie.

Pełny opis:

1. Nauczyciel-psycholog – wady i zalety pracy w szkolnictwie

2. Charakterystyka okresu rozwojowego

3. Zadania psychologa w szkole – diagnoza, terapia, profilaktyka

4. Najczęstsze problemy pojawiające się w pracy psychologa w placówce edukacyjnej – zaburzenia nastroju, autoagresja, myśli i próby samobójcze, zaburzenia zachowania, agresja, nadużywanie substancji psychoaktywnych, wagary – unikanie obowiązków szkolnych, problemy z nauką, niepowodzenia edukacyjne

5. Praca z uczniem z niepełnosprawnością i z niedostosowaniem społecznym

6. Problemy w funkcjonowaniu rodziny

7. Współpraca z rodzicami, środowiskiem szkolnym i z instytucjami

8. Prowadzenie dokumentacji

Literatura:

Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zyska i S-ka

Trempała J. (red)(2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, Część 2 .Warszawa: PWN.

Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r.

Ustawa „Karta Nauczyciela” z dnia 26.01.1982 r.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 .08.2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24.07.2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30.04.2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Efekty uczenia się:

Student zna zasady pracy psychologa w szkole oraz akty prawne regulujące tą pracę, potrafi pzeprowadzić diagnozę ucznia, zaprojektować działania o charakterze profilaktycznych oraz terapeutycznym

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność indywidualna

Praca w grupie

Szczegółowe pisemne opracowanie wybranego tematu i zaprezentowanie go na forum grupy

Test wiedzy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-www2-1 (2024-03-12)