Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-FAK169 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: - w zakresie wiedzy: Student nabędzie wiedzę z zakresu profilaktyki niepełnosprawności i organizowania interdyscyplinarnej pomocy dla dzieci zagrożonych nieprawidłowym rozwojem lub wykazujących już niektóre jego znamiona oraz ich rodzin. Dostarczenie Studentowi wiedzy dotyczącej postępowania interwencyjnego na oddziałach noworodkowych i niemowlęcych a także na późniejszych etapach rozwoju dziecka - w zakresie umiejętności Student nabędzie umiejętności rozumienia i analizy sytuacji małego dziecka w procesie diagnostycznym i terapeutycznym - w zakresie kompetencji Uświadomienie i uwrażliwienie na sytuację dzieci z zaburzeniami rozwojowymi oraz ich rodzin, a także zrozumienie specyfiki pracy z nimi. |
Pełny opis: |
1. Idea wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka. 2. Podstawy prawne prowadzenia wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka w Polsce. 3. Dzieci z zaburzeniami rozwoju i ich rodzina - specyfika i wieloaspektowość zjawiska. 4. Najważniejsze osiągnięcia dziecka w rozwoju ruchowym w pierwszym roku życia oraz najwcześniej obserwowane nie-prawidłowości – wczesna stymulacja. 5. Diagnostyka i terapia metodą Vojty oraz NDT - Bobath we wczesnej interwencji. 6. Teoria Integracji Sensorycznej. Wczesna interwencja logopedyczna. 7. Praca z rodzicami dziecka z zaburzeniami rozwoju w ramach wczesnej interwencji - program RF, systemy mediacyjne. 8. Podsumowanie. |
Literatura: |
Hellbrugge T.(1994), Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa, pierwszy rok życia. Kraków: Wydawnictwo Antykwa . Pisula E.(2001),Reakcje rodziców na upośledzenie rozwoju dziecka-przegląd literatury, Neurologia dziecię-ca,2010;10,20:111-120 Banaszek G.: Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty. Ośrodek Wydawniczy Augustyna, Bielsko-Biała 2004; 114–119 Cytowska B., Wilczura B. (2006), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Dytrych G.(2007), Kontrowersje wokół metody Vojty – spojrzenie terapeuty, Neurol Dziec 2007; 17 (33): 59–63. Dytrych G.(2015). Wpływ stymulacji metodą Vojty na rozwój psychoruchowy dzieci z zespołem Downa, Neurol Dziec 2015; 24 (48): 29–35. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Student zna podstawową terminologię stosowaną w psychologii rehabilitacji w obszarze wczesnej inter-wencji i dyscyplinach pokrewnych. 2. Student ma podstawową wiedzę z zakresu rozumie-nia wczesnej, kompleksowej i skoordynowanej pomo-cy dziecku z zaburzeniami rozwojowymi i jego rodzi-nie. 3. Student zna wybrane metody pracy z dzieckiem i jego rodziną w ramach wczesnej interwencji 4. Student rozumie specyfikę działań pomocowych w ramach wczesnej interwencji oraz specyfikę potrzeb dziecka i rodziny takimi działaniami objętych Umiejętności 1.Student potrafi , wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z praktyczną 2.Student ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonej sytuacji psychologicznej i społecznej rodzin i dzieci z zaburzeniami rozwojowymi Kompetencje społeczne 1.Student ma świadomość potrzeby dalszego rozwoju oraz świadomość znaczenia wiedzy z psychologii rehabilitacji dziecka ,na najwcześniejszym etapie jego rozwoju, w praktyce społecznej. 2. Student posiada świadomość specyfiki kontaktu z rodzicami dziecka zdiagnozowanego jako dziecko ze specyficznymi potrzebami rozwojowymi i jest wrażliwy na ich specyficzne problemy i potrzeby. |
Metody i kryteria oceniania: |
• wykonanie pracy zaliczeniowej: 100% punktów Ocena końcowa z przedmiotu zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady: • ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.