Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-FAK169
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

- w zakresie wiedzy:

Student nabędzie wiedzę z zakresu profilaktyki niepełnosprawności i organizowania interdyscyplinarnej pomocy dla dzieci zagrożonych nieprawidłowym rozwojem lub wykazujących już niektóre jego znamiona oraz ich rodzin.

Dostarczenie Studentowi wiedzy dotyczącej postępowania interwencyjnego na oddziałach noworodkowych i niemowlęcych a także na późniejszych etapach rozwoju dziecka

- w zakresie umiejętności

Student nabędzie umiejętności rozumienia i analizy sytuacji małego dziecka w procesie diagnostycznym i terapeutycznym

- w zakresie kompetencji Uświadomienie i uwrażliwienie na sytuację dzieci z zaburzeniami rozwojowymi oraz ich rodzin, a także zrozumienie specyfiki pracy z nimi.

Pełny opis:

1. Idea wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka.

2. Podstawy prawne prowadzenia wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka w

Polsce.

3. Dzieci z zaburzeniami rozwoju i ich rodzina - specyfika i wieloaspektowość zjawiska.

4. Najważniejsze osiągnięcia dziecka w rozwoju ruchowym w pierwszym roku życia oraz najwcześniej obserwowane nie-prawidłowości – wczesna stymulacja.

5. Diagnostyka i terapia metodą Vojty oraz NDT - Bobath we wczesnej interwencji.

6. Teoria Integracji Sensorycznej. Wczesna interwencja logopedyczna.

7. Praca z rodzicami dziecka z zaburzeniami rozwoju w ramach wczesnej interwencji - program RF, systemy mediacyjne.

8. Podsumowanie.

Literatura:

Hellbrugge T.(1994), Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa,

pierwszy rok życia. Kraków: Wydawnictwo Antykwa .

Pisula E.(2001),Reakcje rodziców na upośledzenie rozwoju dziecka-przegląd literatury, Neurologia dziecię-ca,2010;10,20:111-120

Banaszek G.: Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty. Ośrodek Wydawniczy Augustyna, Bielsko-Biała 2004; 114–119

Cytowska B., Wilczura B. (2006), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”

Dytrych G.(2007), Kontrowersje wokół metody Vojty – spojrzenie terapeuty, Neurol Dziec 2007; 17 (33): 59–63.

Dytrych G.(2015). Wpływ stymulacji metodą Vojty na rozwój psychoruchowy dzieci z zespołem Downa, Neurol Dziec 2015; 24 (48): 29–35.

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. Student zna podstawową terminologię stosowaną w psychologii rehabilitacji w obszarze wczesnej inter-wencji i dyscyplinach pokrewnych.

2. Student ma podstawową wiedzę z zakresu rozumie-nia wczesnej, kompleksowej i skoordynowanej pomo-cy dziecku z zaburzeniami rozwojowymi i jego rodzi-nie.

3. Student zna wybrane metody pracy z dzieckiem i jego rodziną w ramach wczesnej interwencji

4. Student rozumie specyfikę działań pomocowych w ramach wczesnej interwencji oraz specyfikę potrzeb dziecka i rodziny takimi działaniami objętych

Umiejętności

1.Student potrafi , wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z praktyczną

2.Student ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonej sytuacji psychologicznej i społecznej rodzin i dzieci z zaburzeniami rozwojowymi

Kompetencje społeczne

1.Student ma świadomość potrzeby dalszego rozwoju oraz świadomość znaczenia wiedzy z psychologii rehabilitacji dziecka ,na najwcześniejszym etapie jego rozwoju, w praktyce społecznej.

2. Student posiada świadomość specyfiki kontaktu z rodzicami dziecka zdiagnozowanego jako dziecko ze specyficznymi potrzebami rozwojowymi i jest wrażliwy na ich specyficzne problemy i potrzeby.

Metody i kryteria oceniania:

• wykonanie pracy zaliczeniowej: 100% punktów

Ocena końcowa z przedmiotu zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady:

• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów

• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów

• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www2-1 (2024-04-02)