Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy życiowe i projekty osobiste: podstawy teorii i diagnostyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-FAK175A
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy życiowe i projekty osobiste: podstawy teorii i diagnostyki
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Celem fakultetu jest prezentacja grupy koncepcji skoncentrowanych na aktywności ukierunkowanej na optymalizację życiowej sytuacji jednostki. Koncepcje te, reprezentujące zarówno polską jak i zagraniczną myśl psychologiczną, zostaną przeanalizowane pod kątem teoretycznym, a także pod kątem metod wypracowanych na ich gruncie i wybranych wyników badań empirycznych. Istotnym elementem zajęć będzie też próba zestawienia omawianych koncepcji ze sobą.

Pełny opis:

1. Tematyka fakultetu.

2. Problemy życiowe:

a. Kategoria „problem” w różnych działach psychologii.

b. Uwagi o metodologii badań problemów życiowych.

c. Problemy życiowe i osobiste – wyniki badań Korlińskiego.

d. Kulczyckiego koncepcja rozwiązywania problemów życiowych:

• Definicja funkcjonalna problemu życiowego.

• Dwie propozycje klasyfikacji problemów życiowych.

• Rola czynników zewnętrznych i wewnętrznych w genezie problemów życiowych.

• Analiza przykładowego badania empirycznego nad problemami życiowymi.

• Analogie między Kulczyckiego koncepcją problemów życiowych a Lazarusa koncepcją stresu.

• Determinanty efektywności w rozwiązywaniu problemów życiowych.

e. Metoda badania problemów życiowych - propozycja Westerhofa.

f. Poczucie samoskuteczności w rozwiązywaniu problemów życiowych i jego pomiar – propozycja Heppnera.

3. Projekty osobiste:

a. „Projekty” i kategorie im pokrewne w badaniach psychologicznych.

b. Little’a koncepcja projektów osobistych – jej geneza oraz miejsce w psychologii teoretycznej i praktycznej.

c. Uwagi o metodologii badań projektów osobistych.

d. Prezentacja szczegółowa metody do pomiaru projektów osobistych.

e. Analiza przykładowego badania nad projektami osobistymi.

f. Kierunki badań nad projektami osobistymi.

g. Analiza wybranych badań nad projektami osobistymi.

h. Projekty osobiste a adaptacja psychiczna jednostki.

i. Projekty osobiste a problemy życiowe jednostki.

Literatura:

1. Heppner P., Witty T., Dixon W. (2004). Problem-Solving Appraisal and Human Adjustment: A Review of 20 Years of Research Using the Problem Solving Inventory. The Counseling Psychologist, 32; 344-428.

2. Korliński S. (1984). Neurotyzm wśród studentów. Warszawa: PWN.

3. Lewicka M. (1994). Sposoby rozwiązywania problemów życiowych prowadzące do powstawania stanów pesymizmu życiowego. (W:) J. Przesmycka-Kamińska (red.) Refleksja nad etycznymi i teoretycznymi podstawami pomocy psychologicznej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

4. Little B., Lecci L., Watkinson B. (1992). Personality and personal projects: Linking Big Five and PAC units of analysis. Journal of Personality, 60(2), 501-525.

5. Pervin J. (2005). Psychologia osobowości. [s. 293-303]. Gdańsk: GWP.

6. Poprawa R. (1994). Poznawczo-fenomenologiczne koncepcje radzenia sobie z problemami życiowymi. (W:) J. Przesmycka-Kamińska (red.) Refleksja nad etycznymi i teoretycznymi podstawami pomocy psychologicznej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

7. Sikora K. (2005). Zmiana Osobowości w ujęciu psychologii projektów osobistych. (W:) A. Niedźwieńska (red.) Zmiana osobowości. Wybrane zagadnienia. Kraków: Wyd. UJ.

8. Sikora K. (2008). Projekty osobiste - samoregulacja ukierunkowana na rozwój. (W:) A. Niedźwieńska. (red.) Samoregulacja w poznaniu i działaniu. Kraków: Wyd. UJ.

9. Westerhof G. (2006). What is the problem? A taxonomy of life problems and their relation to subjective well-being in middle and late adulthood. Social Indicators Research, 79: 97–115.

10. Zięba M. (2012). Samoocena i nadzieja a formalne właściwości projektów osobistych. Przegląd Psychologiczny, 55, 2: 161-178.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić:

• Scharakteryzować pojęcia problemy życiowe i projekty osobiste.

• Opisać szczegółowo różne klasyfikacje problemów życiowych i projektów osobistych.

• Wskazać na czynniki istotne dla efektywnego rozwiązywania problemów życiowych i realizowania projektów osobistych, podnoszących jakość życia jednostki.

• Omówić wybrane badania zmierzające do weryfikacji hipotez wynikających z Little’a koncepcji projektów osobistych.

Umiejętności

W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć umiejętność:

• Porównania ze sobą odmiennych modeli teoretycznych, aspirujących do objaśnienia mechanizmów psychicznych odpowiedzialnych za prezentowany przez jednostkę styl rozwiązywania problemów życiowych oraz sposób tworzenia oraz realizowania projektów osobistych.

• Interpretowania wyników badań, przeprowadzonych za pomocą inwentarzy do pomiaru efektywności podmiotu w rozwiązywaniu problemów życiowych oraz za pomocą Little’a metody PPA.

Postawy

W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje:

• Gotowość do realizowania zadań związanych z poszerzaniem wiedzy i zwiększaniem umiejętności kształtowanych w trakcie ćwiczeń.

• Krytycyzm w stosunku do potocznej wiedzy o tzw. życiowych problemach ludzi.

Metody i kryteria oceniania:

1. Test wiadomości sprawdzający znajomość wybranych fragmentów podanej literatury. Kryterium otrzymania oceny pozytywnej: 50% odpowiedzi poprawnych. Szczegóły zostaną przedstawione na początku kursu.

2. Poprawnie opracowana analiza przypadku, w której, bazując na danych pozyskanych za pomocą metody PPA, student diagnozuje strukturę projektów osobistych osoby badanej. Szczegóły zostaną przedstawione na początku kursu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www3 (2024-03-22)