Metodologia badań psychologicznych - ujęcie praktyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-FAK177A |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań psychologicznych - ujęcie praktyczne |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć pogłębiona i uzupełniona zostanie umiejętność formułowania problemu badawczego i hipotez oraz projektowania, przeprowadzania, analizowania i interpretowania danych empirycznych. Ponadto: opracowania raportu z przeprowadzonego badania (napisania pracy empirycznej) oraz prezentowania wyników badań (np. za pomocą prezentacji multimedialnej). |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Etyka badań psychologicznych 2. Problemy, pytania i hipotezy badawcze. 3. Operacjonalizacja zmiennych i projektowanie badań 4. Dobór próby w badaniach psychologicznych 5. Wnioskowanie statystyczne 6. Wykonywanie podstawowych operacji na zmiennych ( rangowanie obserwacji, selekcja przypadków, podział na podgrupy, operacje algebraiczne na zmiennych, rekodowanie zmiennych). 7. Analiza korelacji. 8. Porównywanie średnich. 8. Regresja jedno i wielozmiennowa. 9. Analiza wariancji. 10. Eksploracyjna analiza czynnikowa. |
Literatura: |
Wykaz literatury* A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć i A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Francuz P. i Mackiewicz R. (2006). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL Piber – Dąbrowska K. Cypryańska M. i Wawrzyniak M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: SWPS Academica Stanisz, A. (2006). Przystępny kurs statystyki: z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. T. 1-3. Kraków: StatSoft. Shaughnessy J.J., Zechmeister E. B.i Zechmeister J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. B. Literatura uzupełniająca Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Bedyńska, S., Brzezicka, A (red.). (2007). Statystyczny Drogowskaz. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Ferguson, G. A., Takane, Y. (2002). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. King B.M., Minium E.W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Nachmias Ch. F. i Nachmias D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c. Wieczorkowska G. Wierzbiński J. (2007). Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa: Scholar. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza -w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • znać i definiować terminologię używaną w metodologii badań psychologicznych: • znać miejsce psychologii w systemie nauk empirycznych; • znać specyfikę metodologiczną psychologii (główne modele badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych); • rozumieć podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego głównie w odniesieniu do typowych narzędzi wykorzystywanych w psychologii i podlegających takiej ochronie; • rozumieć zasady etyki zawodowej; • rozumieć jak wiedza wynikająca z badań (zastosowania metodologii) pozwala wyjaśnić rzeczywistość społeczną w aspekcie mechanizmów psychologicznych. Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • potrafi na podstawie wiedzy i obserwacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych przy wykorzystaniu różnych źródeł sformułować problem badawczy i hipotezy oraz zaprojektować i przeprowadzić oraz zanalizować badanie empiryczne; • posiada umiejętność dobrania grupy badawczej adekwatnej do problemu badawczego; • potrafi prezentować i interpretować wyniki badań (prezentacje multimedialne + ustne wypowiedzi¬); • na podstawie wyników badań potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów psychologicznych. Kompetencje społeczne -w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • wykazuje gotowość w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań badawczych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę; • potrafi wykazać zaangażowanie w projektowanie, planowanie i realizowaniu badań psychologicznych; • ma świadomość w zakresie zasad etyki zawodowej; • potrafi w sposób przedsiębiorczy zaplanować i przeprowadzić badanie empiryczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
B. Formy zaliczenia: wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie i prezentacja projektu badawczego, (pisemna i ustna); C. Podstawowe kryteria ocena końcowa zostanie ustalona w oparciu o: - poprawność metodolgiczna pracy – 40% oceny - poprawność statystyczna pracy – 40% oceny - sposób prezentacji pracy – 20% oceny Obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze, tylko w uzasadnionych przypadkach trzy. Wówczas nieobecność należy zaliczyć na konsultacjach. Opuszczenie więcej niż trzech zajęć w semestrze uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.