Od dzieciństwa do starości - czyli przychodzi człowiek do psychologa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-FAK197-Z1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Od dzieciństwa do starości - czyli przychodzi człowiek do psychologa |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Literatura uzupełniająca: | Albiński, R., Kleszczewska-Albińska, A. i Bedyńska, S. (2011). Geriatryczna Skala Depresji (GDS): trafność i rzetelność różnych wersji narzędzia – przegląd badań. Psychiatria Polska, 45 (4), 555-562. Boyd, D. i Bee, H. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Brzezińska, A.I. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wy-dawnictwo Psychologiczne Kleszczewska-Albińska, A., Huć, J. (w druku). Samotność i relacje społęczne u osób po 60 roku życia. Polityka Społeczna. Łoś, Z. (2010). Rozwój psychiczny człowieka w ciągu całego życia. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do poprawnego wykorzystywania terminologii psychologicznej charakterystycznej dla psychologii rozwojowej, pogłębienie podstawowej wiedzy dotyczącej zadań rozwojowych człowieka w cyklu życia, pogłębienie podstawowej wiedzy o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach pomiędzy dorosłym i dzieckiem, pogłębienie wiedzy na temat struktur społecznych i instytucji życia społecznego, w których funkcjonują osoby dorosłe. |
Pełny opis: |
W rezultacie uczestnictwa w zajęciach student nabędzie wiedzę w zakresie przygotowania do poprawnego wykorzystywania terminologii psychologicznej charakterystycznej dla psychologii rozwojowej. Pogłębi podstawową wiedzę dotyczącą zadań rozwojowych człowieka w cyklu życia; pogłębi podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach pomiędzy dorosłym i dzieckiem; pogłębi wiedzę na temat struktur społecznych i instytucji życia społecznego, w których funkcjonują osoby dorosłe. Ponadto student nabędzie umiejętności kierowania się wiedzą na temat psychologicznych podstaw funkcjonowania dziecka i osoby dorosłej, praktycznego zilustrowania zdobytej wiedzy, interpretacji własnego zachowania z perspektywy rozwojowej oraz integrowania wiedzy do analizy i oceny zjawisk społecznych. |
Literatura: |
Albiński, R., Kleszczewska-Albińska, A. i Bedyńska, S. (2011). Geriatryczna Skala Depresji (GDS): trafność i rzetelność różnych wersji narzędzia – przegląd badań. Psychiatria Polska, 45 (4), 555-562. Boyd, D. i Bee, H. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Brzezińska, A.I. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Łoś, Z. (2010). Rozwój psychiczny człowieka w ciągu całego życia. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • wykazać się pogłębioną i rozszerzoną wiedzą o źródłach i miejscu psychologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk • wykazać się pogłębioną i uporządkowaną wiedzą na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej psychologii • wykazać się pogłębioną wiedzą na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym • wykazać znajomość teoretycznych podstaw działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • pogłębionego obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu różnych źródeł • sprawnego porozumiewania się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami i grupą docelową • wypowiadania się w sposób klarowny, spójny i precyzyjny w mowie i na piśmie; posiadać umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące zagadnień psychologicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku psychologii jak i innych dyscyplin naukowych • pogłębionego prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku psychologii jak i innych dyscyplin naukowych • generowania oryginalnych rozwiązań złożonych problemów psychologicznych i prognozowania przebiegu ich rozwiązywania oraz przewidywania skutków planowanych działań w określonych obszarach praktycznych, dobierania środków i metod pracy Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • gotowość do realizowania zadań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii, angażuje się we współpracę • odpowiedzialność za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać oraz wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych |
Metody i kryteria oceniania: |
wykonanie zadań zaliczeniowych oddawanych w formie pisemnej w trakcie wskazanych przez prowadzącą zajęć: o „ja oczami dziecka” o „oferta pracy dla psychologa” o „mowa pogrzebowa” – uwzględniająca dokonania rozwojowe, które spodziewasz się zrealizować do jesieni życia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.