Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mapy poznawcze w badaniach psychologicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-FAK244
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Mapy poznawcze w badaniach psychologicznych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia magisterskie.

Kierunek studiów:

Psychologia

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Wymagania:

Wiedza z zakresu teorii psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka.

Literatura uzupełniająca:

Gurycka, A. (1996). Typologia i funkcje obrazu świata w umyśle człowieka. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Gurycka, A., Neff, T., Tarnowski, A. (1998). Jak ludzie spostrzegają swój świat? Warszawa:Wyd. Akademickie „Żak”.

Mądrzycki, T. (1996). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany. Gdańsk: GWP.

Miller, G. A., Galanter, E., Pribram, K. H. (1980). Plany i struktura zachowania. Warszawa: PWN.

Pisula, W. (2003). Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt. Gdańsk: GWP.

Ponikowska, I., Marciniak, K. (1988). Ciechocinek. Terenoterapia uzdrowiskowa. Poznań - Warszawa: PWN.

Tolman, E. C. (1948). Cognitive maps in rats and men. The psychological review. 55, 189-208.

Tolman, E. C. (1995). Zachowanie celowe u zwierząt i ludzi. Warszawa: WN PWN.


Nakład pracy studenta:

• udział w konwersatoriach: 30 godzin;

• lektura: 60 godzin;

• realizacja zadań projektowych: 60 godzin.


Założenia:

1. W zakresie wiedzy:

a) poznanie teorii psychologicznych wyjaśniających procesy strukturalizacji wiedzy o środowisku przestrzennym i społecznym;

b) poznanie metod badań map poznawczych oraz zastosowań ich wyników.

2. W zakresie umiejętności:

a) wykształcenie umiejętności planowania pracy zespołowej i realizowania celów zgodnie z ustalonym harmonogramem.

3. W zakresie kompetencji:

a) współpraca w zespole oraz odpowiedzialne i etyczne realizowanie zadań.


Pełny opis:

1. Historia badań map poznawczych.

2. Przedstawienie i dyskusja celów zadań projektowych.

3. Teoria zachowań celowych Edwarda Tolmana.

4. Mapa poznawcza w świetle badań nad przestrzenią i środowiskiem, mapy Goulda.

5. Funkcje mapy poznawczej i reakcji eksploracyjnej w przestrzeni środowiska.

6. Zagadnienie umysłowego obrazowania środowiska.

7. Architektura psychologicznej przestrzeni życia, przywiązanie do miejsca a mobilność życiowa człowieka.

8. Wiedza o środowisku, reprezentacje i schematy poznawcze oraz regiony mentalne.

9. Teoria obrazu miasta Kevina Lyncha, zastosowania teorii map poznawczych w urbanistyce i planowaniu prze-strzennym miast.

10. Metafora „mapy w głowie” w badaniach geografów behawioralnych.

11. Mapy procesów decyzyjnych.

12. Wykorzystanie mapy poznawczej poza psychologią.

13. Prezentacje projektów zaliczeniowych.

Literatura:

Hauziński, A. (2003). Mapy poznawcze środowiska zamieszkania zagrożonego przestępczością. Poznań: Wydawnictwo Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.

Hauziński, A. (2010). Ewolucja pojęcia mapy poznawczej w psychologii. Przegląd badań dotyczących hierarchii planów i celów działania. Czasopismo Psychologiczne, 16, 275-288.

Hauziński, A. (2011). Ewolucja pojęcia mapy poznawczej w psychologii i jej wykorzystanie w urbanistyce, architekturze oraz geografii. Zachowanie, Środowisko, Architektura, 5, 15-38.

Hauziński, A. (2015). Preferencje wartości w mapowaniu kariery zawodowej w przestrzeni społecznej. Czasopismo Psy-chologiczne Psychological Journal, 1, 81-96.

Hauziński, A. (2017). Mapy poznawcze w procesie tranzycji rozwojowej z edukacji zawodowej do pracy. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.

Piaget, J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN.

Piaget, J. (1972). Strukturalizm. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”.

Piaget, J. (1981). Równoważenie struktur poznawczych. Centralny problem rozwoju. Warszawa: PWN.

Efekty uczenia się:

Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:

a) wyjaśnić związki między teoriami map poznawczych a rozwojem psychologii jako dyscypliny macierzystej;

b) przedstawić cele badań map poznawczych i ich zastosowania.

Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:

a) opisać osobowościowe mechanizmy konstrukcji map poznawczych;

b) analizować szkice map w celu weryfikacji hipotez.

Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:

a) realizować projekt zespołowy, terminowo i z zaangażowaniem;

b) uwzględniać kwestie etyczne w kontekście pracy własnej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4 (2024-03-22)