Mapy poznawcze w badaniach psychologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-FAK244 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mapy poznawcze w badaniach psychologicznych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia magisterskie. |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Wymagania: | Wiedza z zakresu teorii psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka. |
Literatura uzupełniająca: | Gurycka, A. (1996). Typologia i funkcje obrazu świata w umyśle człowieka. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora. Gurycka, A., Neff, T., Tarnowski, A. (1998). Jak ludzie spostrzegają swój świat? Warszawa:Wyd. Akademickie „Żak”. Mądrzycki, T. (1996). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany. Gdańsk: GWP. Miller, G. A., Galanter, E., Pribram, K. H. (1980). Plany i struktura zachowania. Warszawa: PWN. Pisula, W. (2003). Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt. Gdańsk: GWP. Ponikowska, I., Marciniak, K. (1988). Ciechocinek. Terenoterapia uzdrowiskowa. Poznań - Warszawa: PWN. Tolman, E. C. (1948). Cognitive maps in rats and men. The psychological review. 55, 189-208. Tolman, E. C. (1995). Zachowanie celowe u zwierząt i ludzi. Warszawa: WN PWN. |
Nakład pracy studenta: | • udział w konwersatoriach: 30 godzin; • lektura: 60 godzin; • realizacja zadań projektowych: 60 godzin. |
Założenia: | 1. W zakresie wiedzy: a) poznanie teorii psychologicznych wyjaśniających procesy strukturalizacji wiedzy o środowisku przestrzennym i społecznym; b) poznanie metod badań map poznawczych oraz zastosowań ich wyników. 2. W zakresie umiejętności: a) wykształcenie umiejętności planowania pracy zespołowej i realizowania celów zgodnie z ustalonym harmonogramem. 3. W zakresie kompetencji: a) współpraca w zespole oraz odpowiedzialne i etyczne realizowanie zadań. |
Pełny opis: |
1. Historia badań map poznawczych. 2. Przedstawienie i dyskusja celów zadań projektowych. 3. Teoria zachowań celowych Edwarda Tolmana. 4. Mapa poznawcza w świetle badań nad przestrzenią i środowiskiem, mapy Goulda. 5. Funkcje mapy poznawczej i reakcji eksploracyjnej w przestrzeni środowiska. 6. Zagadnienie umysłowego obrazowania środowiska. 7. Architektura psychologicznej przestrzeni życia, przywiązanie do miejsca a mobilność życiowa człowieka. 8. Wiedza o środowisku, reprezentacje i schematy poznawcze oraz regiony mentalne. 9. Teoria obrazu miasta Kevina Lyncha, zastosowania teorii map poznawczych w urbanistyce i planowaniu prze-strzennym miast. 10. Metafora „mapy w głowie” w badaniach geografów behawioralnych. 11. Mapy procesów decyzyjnych. 12. Wykorzystanie mapy poznawczej poza psychologią. 13. Prezentacje projektów zaliczeniowych. |
Literatura: |
Hauziński, A. (2003). Mapy poznawcze środowiska zamieszkania zagrożonego przestępczością. Poznań: Wydawnictwo Stowarzyszenie Psychologia i Architektura. Hauziński, A. (2010). Ewolucja pojęcia mapy poznawczej w psychologii. Przegląd badań dotyczących hierarchii planów i celów działania. Czasopismo Psychologiczne, 16, 275-288. Hauziński, A. (2011). Ewolucja pojęcia mapy poznawczej w psychologii i jej wykorzystanie w urbanistyce, architekturze oraz geografii. Zachowanie, Środowisko, Architektura, 5, 15-38. Hauziński, A. (2015). Preferencje wartości w mapowaniu kariery zawodowej w przestrzeni społecznej. Czasopismo Psy-chologiczne Psychological Journal, 1, 81-96. Hauziński, A. (2017). Mapy poznawcze w procesie tranzycji rozwojowej z edukacji zawodowej do pracy. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM. Piaget, J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN. Piaget, J. (1972). Strukturalizm. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”. Piaget, J. (1981). Równoważenie struktur poznawczych. Centralny problem rozwoju. Warszawa: PWN. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: a) wyjaśnić związki między teoriami map poznawczych a rozwojem psychologii jako dyscypliny macierzystej; b) przedstawić cele badań map poznawczych i ich zastosowania. Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: a) opisać osobowościowe mechanizmy konstrukcji map poznawczych; b) analizować szkice map w celu weryfikacji hipotez. Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: a) realizować projekt zespołowy, terminowo i z zaangażowaniem; b) uwzględniać kwestie etyczne w kontekście pracy własnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.