Psychokardiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-FAK246-Z2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychokardiologia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Założenia: | Zapoznanie studentów z podstawowymi formami psychoprofilaktyki z zakresu psychokardiologii oraz przygotowanie ich do pracy z osobami chorymi przewlekle, zmagającymi się z dolegliwościami układu sercowo-naczyniowego. |
Pełny opis: |
1. Klasyfikacja i epidemiologia chorób układu sercowo-naczyniowego 2. Choroby układu krążenia w świetle Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ICD-10 3. Podsumowanie danych epidemiologicznych 4. Diagnostyka objawów ze spektrum niewydolności serca 5. Etiologia chorób serca 6. Biomedyczne czynniki ryzyka chorób serca 7. Psychospołeczne czynniki ryzyka chorób serca 8. Interakcje pomiędzy wybranymi czynnikami ryzyka chorób układu krążenia 9. Stres i radzenia sobie wśród pacjentów z niewydolnością serca 10. Rola czynników psychologicznych w zmaganiu się ze stresem choroby serca |
Literatura: |
Sobczak, M., Kasprzak, J. D., & Drygas, W. (2011). Psychokardiologia–wprowadzenie do nowej dziedziny naukowej. Kardiologia Polska, 69, 838-843. Kozłowski, D., & Bidzan, L. (2009). Psychokardiologia. podstawy teoretyczne i wybrane przypadki kliniczne. Akademia Medycyny. Braunwald, E., Zipes, D. P., Banasiak, W., Poloński, L., & Opolski, G. (Red.). (2007). Choroby serca. Elsevier Urban & Partner. Heszen, I., & Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Wydawnictwo Naukowe PWN. Szczeklik, A., & Kardiologia, T. M. (2009). Kardiologia: podręcznik oparty na zasadach EBM. Medycyna praktyczna. Światowa Organizacja Zdrowia (2008). Międzynarodowa statystyczna klasyfikacja chorób i problemów zdrowotnych. Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia. Virani, S. S., Alonso, A., Aparicio, H. J., Benjamin, E. J., Bittencourt, M. S., Callaway, C. W., ... & American Heart Association Council on Epidemiology and Prevention Statistics Committee and Stroke Statistics Subcommittee. (2021). Heart disease and stroke statistics—2021 update: a report from the American Heart Association. Circulation, 143(8), e254-e743. Piepoli, M. F., Hoes, A. W., Agewall, S., Albus, C., Brotons, C., Catapano, A. L., ... & Verschuren, W. M. (2016). Wytyczne ESC dotyczace prewencji chorób układu sercowo-naczyniowego w praktyce klinicznej w 2016 roku. Kardiologia Polska, 74(9), 821-936. |
Efekty uczenia się: |
K_W01 zna terminologię używaną w psychologii zdrowia oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym; K_W04 zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii zdrowia; zna zasady praktyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiarze psychologiczym; K_U01 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i w świetle psychologii zdrowia K_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii zdrowia oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów oraz diagnozowania i projektowania działań praktycznych; K_U04 posiada rozwinięte umiejętności badawcze z zakresu psychologii zdrowia: K_U05 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań; K_K02 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność podczas zajęć. Student zobowiązany jest do aktywnego uczestnictwa w minimum 3 zajęciach z danego przedmiotu (liczba ta może ulec zmianie w zależności od wymiaru godzinowego i przypisanych do przedmiotu punktów ECTS). Aktywny udział w 3 zajęciach uprawnia studenta do otrzymania oceny 5.0. Aktywność podczas 2 zajęć jest warunkiem uzyskania oceny 4.0. Kolejny, ocenę 3.0 otrzymują studenci aktywni wyłącznie podczas 1 spotkania. Aktywność studenta weryfikowana jest na podstawie: (1) zadawanych przez niego pytań; (2) odpowiedzi udzielanych na pytania wykładowcy, (3) merytorykę wypowiedzi; (4) sposób prezentacji; (5) pracę w grupach; - w oparciu o zaprezentowane efekty uczenia się. Student o zerowej frekwencji i/lub zerowej aktywności podczas zajęć nie jest upoważniony do otrzymania oceny pozytywnej. Przedmiot ma charakter fakultatywny i konwersatoryjny, dlatego też wypowiedź studenta stanowi podstawę do oceny spełnionych przez niego założeń przedstawionych w efektach kształcenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.