Psychologia środowiskowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-KZK005-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia środowiskowa |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom studiów: | Studia magisterskie. |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | IV |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Wiedza z zakresu teorii psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka. Zainteresowanie środowiskowymi uwarunkowaniami zachowania się. |
Literatura uzupełniająca: | Hauziński, A. (2003). Mapy poznawcze środowiska zamieszkania zagrożonego przestępczością. Poznań: SPiA. |
Nakład pracy studenta: | • udział w wykładach: 18 godzin, • zadania do samodzielnego i zespołowego wyko-nania poza godzinami zajęć: 15 godzin, • przygotowanie i realizacja projektu: 25h. |
Założenia: | Cele przedmiotu: 1. W zakresie wiedzy: a) zdobycie wiedzy z zakresu psychologii środowiskowej na temat czynników fizyczno – przestrzennych środowiska i czynników społeczno – kulturowych oraz o wzajemnych między nimi oddziaływaniach i zależnościach; b) przedstawienie procedur i wyników badań dotyczących środowisk zamieszkania i życia w mieście z perspektywy psy-chologii, socjologii, geografii i urbanistyki. Omówienie teorii tożsamości miejsca jako składnika „ja”, teorii punktów ko-twiczących właściwości środowiska zamieszkania w mapach poznawczych, teorii przestrzeni personalnej. 2. W zakresie umiejętności: a) rozwinięcie umiejętności rozpoznawania i analizy czynników wywierających wpływ zachowania; b) rozwinięcie umiejętności diagnozowania przyczyn patologii życia w mieście. 3. W zakresie kompetencji: a) wskazanie sposobów wykorzystania wiedzy psychologicznej w projektowaniu systemu zachowań użytkowników. |
Pełny opis: |
1. Psychologia środowiskowa, źródła i rozwój dyscypliny, geneza kierunku, definicja i założenia podstawowe. Psycholo-gia środowiskowa na świecie, kluczowe podręczniki psychologii środowiskowej, stowarzyszenia, wydawnictwa. 2. Związki psychologii środowiskowej z architekturą, antropotechniką i geografią behawioralną. Rozbieżności między psychologią środowiskową i psychologią ekologiczną. 3. Pojęcie środowiska w ujęciu psychologii środowiskowej. Klasyfikacje środowiska. Środowisko przestrzenne w tradycji psychologii percepcji. Jednostka sąsiedzka a ognisko aktywności. Determinanty i rozwój procesów percepcji i kształto-wania się wiedzy o przestrzeni; rozwój procesów poznawczych, percepcja i orientacja w przestrzeni, eksploracja i działa-nie w otoczeniu, klasyfikacje wiedzy przestrzennej. Złudzenia wzrokowe. 4. Środowisko zurbanizowane. Teoria map poznawczych Edwarda Tolmana. Kevina Lyncha Teoria obrazu miasta. 5. Współczesne teorie map poznawczych: teoria punktów kotwiczących, regiony mentalne, dystans poznawczy a dystans geograficzny, mapowanie zachowań i wzór zachowania. Miejsce i jego znaczenie w globalizującym się społeczeństwie, przywiązanie do miejsca. Wyznaczniki jakości życia w miastach. 6. Przestrzeń przyciągająca i ucieczkowa, dystans społeczny i postawy. |
Literatura: |
Bańka, A. (1997). Architektura psychologicznej przestrzeni życia. Poznań: Gemini s.c. Bańka, A. (2002). Społeczna psychologia środowiskowa. Warszawa: WN „Scholar”. Bańka, A. (2018). Psychologia środowiskowa jakości życia i innowacji społecznych. Poznań, Katowice: SPiA, SWPS. Bell, P. A., Greene, T. C., Fisher, J. D., Baum, A. (2004). Psychologia środowiskowa. Gdańsk: GWP. Eliasz, A. (1993). Psychologia ekologiczna. Warszawa: WIP PAN. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: -klasyfikować i analizować kluczowe pojęcia psychologii środowiskowej a także wskazać główne obszary badań i kierunki rozwoju dyscypliny. Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: - świadomie i w odniesieniu do analizowanych realiów formułować cele interwencji środowiskowej. Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: - realizować projekt zespołowy, terminowo i z zaangażowaniem; - rozpoznać społeczne i projektowe uwarunkowania wzorów zachowania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena projektu na podstawie: zgodności treści z tematem, za-wartości merytorycznej projektu, cytowanej literatury. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.