Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia środowiskowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-KZK005-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia środowiskowa
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom studiów:

Studia magisterskie.

Kierunek studiów:

Psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

IV

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Wiedza z zakresu teorii psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka. Zainteresowanie środowiskowymi uwarunkowaniami zachowania się.

Literatura uzupełniająca:

Hauziński, A. (2003). Mapy poznawcze środowiska zamieszkania zagrożonego przestępczością. Poznań: SPiA.

Nakład pracy studenta:

• udział w wykładach: 18 godzin,

• zadania do samodzielnego i zespołowego wyko-nania poza godzinami zajęć: 15 godzin,

• przygotowanie i realizacja projektu: 25h.


Założenia:

Cele przedmiotu:

1. W zakresie wiedzy:

a) zdobycie wiedzy z zakresu psychologii środowiskowej na temat czynników fizyczno – przestrzennych środowiska i czynników społeczno – kulturowych oraz o wzajemnych między nimi oddziaływaniach i zależnościach;

b) przedstawienie procedur i wyników badań dotyczących środowisk zamieszkania i życia w mieście z perspektywy psy-chologii, socjologii, geografii i urbanistyki. Omówienie teorii tożsamości miejsca jako składnika „ja”, teorii punktów ko-twiczących właściwości środowiska zamieszkania w mapach poznawczych, teorii przestrzeni personalnej.

2. W zakresie umiejętności:

a) rozwinięcie umiejętności rozpoznawania i analizy czynników wywierających wpływ zachowania;

b) rozwinięcie umiejętności diagnozowania przyczyn patologii życia w mieście.

3. W zakresie kompetencji:

a) wskazanie sposobów wykorzystania wiedzy psychologicznej w projektowaniu systemu zachowań użytkowników.


Pełny opis:

1. Psychologia środowiskowa, źródła i rozwój dyscypliny, geneza kierunku, definicja i założenia podstawowe. Psycholo-gia środowiskowa na świecie, kluczowe podręczniki psychologii środowiskowej, stowarzyszenia, wydawnictwa.

2. Związki psychologii środowiskowej z architekturą, antropotechniką i geografią behawioralną. Rozbieżności między psychologią środowiskową i psychologią ekologiczną.

3. Pojęcie środowiska w ujęciu psychologii środowiskowej. Klasyfikacje środowiska. Środowisko przestrzenne w tradycji psychologii percepcji. Jednostka sąsiedzka a ognisko aktywności. Determinanty i rozwój procesów percepcji i kształto-wania się wiedzy o przestrzeni; rozwój procesów poznawczych, percepcja i orientacja w przestrzeni, eksploracja i działa-nie w otoczeniu, klasyfikacje wiedzy przestrzennej. Złudzenia wzrokowe.

4. Środowisko zurbanizowane. Teoria map poznawczych Edwarda Tolmana. Kevina Lyncha Teoria obrazu miasta.

5. Współczesne teorie map poznawczych: teoria punktów kotwiczących, regiony mentalne, dystans poznawczy a dystans geograficzny, mapowanie zachowań i wzór zachowania. Miejsce i jego znaczenie w globalizującym się społeczeństwie, przywiązanie do miejsca. Wyznaczniki jakości życia w miastach.

6. Przestrzeń przyciągająca i ucieczkowa, dystans społeczny i postawy.

Literatura:

Bańka, A. (1997). Architektura psychologicznej przestrzeni życia. Poznań: Gemini s.c.

Bańka, A. (2002). Społeczna psychologia środowiskowa. Warszawa: WN „Scholar”.

Bańka, A. (2018). Psychologia środowiskowa jakości życia i innowacji społecznych. Poznań, Katowice: SPiA, SWPS.

Bell, P. A., Greene, T. C., Fisher, J. D., Baum, A. (2004). Psychologia środowiskowa. Gdańsk: GWP.

Eliasz, A. (1993). Psychologia ekologiczna. Warszawa: WIP PAN.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:

-klasyfikować i analizować kluczowe pojęcia psychologii środowiskowej a także wskazać główne obszary badań i kierunki rozwoju dyscypliny.

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:

- świadomie i w odniesieniu do analizowanych realiów formułować cele interwencji środowiskowej.

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:

- realizować projekt zespołowy, terminowo i z zaangażowaniem;

- rozpoznać społeczne i projektowe uwarunkowania wzorów zachowania.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena projektu na podstawie: zgodności treści z tematem, za-wartości merytorycznej projektu, cytowanej literatury.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www6 (2024-03-22)