Kurs zmienny kierunkowy - Autoprezentacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-KZK029 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kurs zmienny kierunkowy - Autoprezentacja |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Prowadzący grup: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura uzupełniająca: | Bierach, A. (2001). Mowa ciała kluczem do sukcesu. Wrocław: Wydawnictwo Astrum Stojanowska, E. (red.) (2002) . Możliwości i ograniczenia w kreowaniu własnej atrakcyjności interpersonalnej : praca zbiorowa. Warszawa: Wydawnictwo APS Kenrick T., Steven N. Cialdini R.(2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP. Leary M., Kowalski R.(2001).Lęk społeczny. Gdańsk: GWP. Miller R. S.(1999). Niepewność i zakłopotanie. Gdańsk: GWP. Szmajke A.(2001). Autoprezentacja: formy, style i skuteczność interpersonalna, [w:] K. Lachowicz-Tabaczek (red.) Psychologia społeczna w zastosowaniach: od teorii do praktyki. Wrocław : ALTA. Borysławski, K. (2012). Atrakcyjność fizyczna człowieka jako sygnał biologiczny. Prace Kulturoznawcze 14/1, s. 105-113 |
|
Założenia: | Celem przedmiotu jest przedstawienie kluczowych zagadnień związanych z autoprezentacją: dlaczego ludzie angażują się autoprezentację, jakie obrazy samych siebie starają się tworzyć i chronić, jakie podejmują działania służące autoprezentacji, jaką rolę w autoprezentacji odgrywają odbiorcy, czy autoprezentacja zakłada dwulicowość, czy też może być szczera, jakie są różnice indywidualne w zakresie zachowań związanych z autoprezentacją? |
|
Skrócony opis: |
Podstawowe cele przedmiotu: - w zakresie wiedzy: przekazanie studentom wiedzy na temat głównych poglądów i odniesień teoretycznych do zjawiska autoprezentacji, technik i strategii kreowania wizerunku - w zakresie umiejętności: nabycie przez studenta umiejętności analizy i interpretacji motywów i wzorców zachowań autoprezentacyjnych, posługiwania się ujęciami teoretycznymi zjawiska autoprezentacji i diagnozowania podejmowanych przez ludzi działań o takim charakterze |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: Wprowadzenie – pojęcie autoprezentacji, socjologiczne i psychologiczne ujęcia autoprezentacji Cele i motywy autoprezentacji Strategie i taktyki autoprezentacyjne Kreowanie wizerunku poprzez wygląd, zachowanie, kontakty społeczne, rozmowę. Autoprezentacja w różnych kontekstach społecznych Norma grzeczności w autoprezentacji Porażki autoprezentacyjne Autoprezentacja a „Ja” Samoutrudnianie jako strategia autoprezentacyjna Lęk społeczny a autoprezentacja |
|
Literatura: |
Leary, M.R. (1999). Wywieranie wrażenia na innych: O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: GWP. Szmajke, A. (1999). Autoprezentacja: Maski, Pozy, Miny. Olsztyn: Ursa Consulting. Cialdini, R.B. (1994). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.