Metody badawcze w psychologii społeczności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-METBADPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badawcze w psychologii społeczności |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 7 - psychologia dzienna MK Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Literatura uzupełniająca: | Literatura uzupełniająca: Bokszczanin, A. (red.) 2007. Social Change in Solidarity: Community Psychology Perspectives and Approaches. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego . Dalton, J.H., Elias, M. J., Wandersman, A. (2001). Community Psychology: Linking Individuals and Communities. Wadsworth/ Thomson Learning. Reich, S., Riemer, M., Prilleltensky, I. & Montero, M. (2007). History and Theories of Community Psychology: An international perspective. Springer. Duffy, K.G., Wong, F. (1996). Community Psychology. Allyn and Bacon. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą dziedziny psychologii, jaką jest psychologia społeczności oraz charakterystyczne metody badań. W ramach ćwiczeń studenci zapoznaja się z takimi metodami jak np. diagnoza potrzeb danych społeczności i zasady konstruowanie programów psychoprofilaktycznych. Studenci będą uwrażliwiiani na różnice pomiędzy potrzebami różnych grup społecznych oraz pracę zgodną z własnymi i ogólnoludzkimi wartościami. |
Pełny opis: |
Problematyka ćwiczeń: 1. Wprowadzenie do psychologii społeczności. 2. Zmiana społeczna jej znaczenie, wprowadzanie i podtrzymywanie. 3. Wywiad jakościowy. 6. Prowadzenie badań metodą PAR . 7. Poczucie wspólnoty (sense of community). Analiza pojęcia i prowadzenie badań w społeczności studentów. 8. Diagnoza potrzeb. 9. Zasady i cele konstruowania programów psychoprofilaktycznych. 11. Wzmacnianie zasobów (empowerment). 12. Ewaluacja i rozwój programów psychoprofilaktycznych /interwencyjnych 13. Metoda "Photovoice" 14. Stres zawodowy/organizacyjny i sposoby radzenia sobie z nim. 15. Prezentacja i ocena projektów psychoprofilaktycznych. |
Literatura: |
Bokszczanin, A. (2006). Psychologia społeczności - zarys dziedziny oraz jej popularności w Polsce (s. 183-189). W: A. Bronowicka (red.). Wyzwania i zagrożenia demokracji w Polsce w obliczu wyborów 2005". Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Bokszczanin, A. (2003). Społeczne i psychiczne reakcje dzieci i młodzieży na powódź 1997 roku. Warszawa: Instytut psychologii PAN. Kaniasty, K. (2003). Klęska żywiołowa czy katastrofa społeczna? Gdańsk: GWP. Kubacka – Jasiecka, D., Lipowska –Teutsch, A. (1997). Oblicza kryzysu psychologicznego i pracy interwencyjnej. Smykowski , B. (2006). Partnerstwo lokalne na rzecz rozwiązywania problemów społecznych (s. 211-226). W: L. Cierpiałkowska (red.) Oblicza współczesnych uzależnień. Poznań: Wydawnictwo naukowe UAM. Agnieszka Pisarska, Krzysztof Ostaszewski, Anna Borucka, Katarzyna Okulicz-Kozaryn, Krzysztof Bobrowski, Adaptacja Amerykańskiego program profilaktyki alkoholowej Fantastyczne Możliwości – znaczenie ewaluacji procesu i badań jakościowych Alkoholizm i Narkomania, 2005, Tom 18: nr 3, 43-62 Świątkiewicz G. (2000). Profilaktyka w środowisku lokalnym. http://www.wp.ajd.czest.pl/pracasocjalna/uploads/kierunek/profilaktyka%20w%20%C5%9Brodowisku%20lokalnym%20red.%20G%20%C5%9Awi%C4%85tkiewicz.pdf Pietkiewicz, I., & Smith, J. A. (2012). Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościowych w psychologii. Czasopismo Psychologiczne, 18(2), 361-369. Literatura uzupełniająca: Bokszczanin, A. (red.) 2007. Social Change in Solidarity: Community Psychology Perspectives and Approaches. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego . Dalton, J.H., Elias, M. J., Wandersman, A. (2001). Community Psychology: Linking Individuals and Communities. Wadsworth/ Thomson Learning. Reich, S., Riemer, M., Prilleltensky, I. & Montero, M. (2007). History and Theories of Community Psychology: An international perspective. Springer. Duffy, K.G., Wong, F. (1996). Community Psychology. Allyn and Bacon. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • Definiować zakres działań i wartości psychologii społeczności • Posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotu i metodologii psychologii społeczności ; • Posiada pogłębioną wiedzę na temat dobrostanu różnych społeczności. • Scharakteryzować i opisać rodzaje więzi społecznych. • Posiada uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm propagowanych przez psychologię społeczności. • Posiada wiedzę o metodach badań stosowanych przez psychologów społeczności Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • Interpretacji informacji na temat zachowań/ zjawisk zachodzących w różnych społecznościach • Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów społecznościowych; • potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie; posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące zagadnień z zakresu psychologii społeczności. • posiada umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi; • ma pogłębione umiejętności obserwowania zachowania społeczności i zmian w nich zachodzących. • Umiejętnie posługuje się terminami teoretycznymi w celu analizowania zachowań praktycznych. • potrafi, po przygotowaniu, odbyć ustne wystąpienie w języku polskim z zakresu tematyki procesów grupowych Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności jak i rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie; • Jest gotowy do realizowania zadań zawodo-wych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii społeczności. • Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki • Posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem i jest wrażliwy na zna-czenie relacji interpersonalnej w kontakcie |
Metody i kryteria oceniania: |
B. Formy zaliczenia: Wykonanie obserwacji, ankiet, wywiadów i projektu badawczego. C. Podstawowe kryteria: Aktywność na zajęciach, przygotowanie zadań badawczych; Ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady: • ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Różańska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Różańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pysz, Aleksandra Różańska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Pysz, Aleksandra Różańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pysz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Pysz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.