Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badawcze w psychologii społeczności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-METBADPS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badawcze w psychologii społeczności
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 7 - psychologia dzienna MK
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne
obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca:

Bokszczanin, A. (red.) 2007. Social Change in Solidarity: Community Psychology Perspectives and Approaches. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego .

Dalton, J.H., Elias, M. J., Wandersman, A. (2001). Community Psychology: Linking Individuals and Communities. Wadsworth/ Thomson Learning.

Reich, S., Riemer, M., Prilleltensky, I. & Montero, M. (2007). History and Theories of

Community Psychology: An international perspective. Springer.

Duffy, K.G., Wong, F. (1996). Community Psychology. Allyn and Bacon.


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą dziedziny psychologii, jaką jest psychologia społeczności oraz charakterystyczne metody badań.

W ramach ćwiczeń studenci zapoznaja się z takimi metodami jak np. diagnoza potrzeb danych społeczności i zasady konstruowanie programów psychoprofilaktycznych. Studenci będą uwrażliwiiani na różnice pomiędzy potrzebami różnych grup społecznych oraz pracę zgodną z własnymi i ogólnoludzkimi wartościami.

Pełny opis:

Problematyka ćwiczeń:

1. Wprowadzenie do psychologii społeczności.

2. Zmiana społeczna jej znaczenie, wprowadzanie i podtrzymywanie.

3. Wywiad jakościowy.

6. Prowadzenie badań metodą PAR .

7. Poczucie wspólnoty (sense of community). Analiza pojęcia i prowadzenie badań w społeczności studentów.

8. Diagnoza potrzeb.

9. Zasady i cele konstruowania programów psychoprofilaktycznych.

11. Wzmacnianie zasobów (empowerment).

12. Ewaluacja i rozwój programów psychoprofilaktycznych /interwencyjnych

13. Metoda "Photovoice"

14. Stres zawodowy/organizacyjny i sposoby radzenia sobie z nim.

15. Prezentacja i ocena projektów psychoprofilaktycznych.

Literatura:

Bokszczanin, A. (2006). Psychologia społeczności - zarys dziedziny oraz jej popularności w Polsce (s. 183-189). W: A. Bronowicka (red.). Wyzwania i zagrożenia demokracji w Polsce w obliczu wyborów 2005". Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Bokszczanin, A. (2003). Społeczne i psychiczne reakcje dzieci i młodzieży na powódź 1997 roku. Warszawa: Instytut psychologii PAN.

Kaniasty, K. (2003). Klęska żywiołowa czy katastrofa społeczna? Gdańsk: GWP.

Kubacka – Jasiecka, D., Lipowska –Teutsch, A. (1997). Oblicza kryzysu psychologicznego i pracy interwencyjnej.

Smykowski , B. (2006). Partnerstwo lokalne na rzecz rozwiązywania problemów społecznych (s. 211-226). W: L. Cierpiałkowska (red.) Oblicza współczesnych uzależnień. Poznań: Wydawnictwo naukowe UAM.

Agnieszka Pisarska, Krzysztof Ostaszewski, Anna Borucka, Katarzyna Okulicz-Kozaryn, Krzysztof Bobrowski, Adaptacja Amerykańskiego program profilaktyki alkoholowej Fantastyczne Możliwości – znaczenie ewaluacji procesu i badań jakościowych Alkoholizm i Narkomania, 2005, Tom 18: nr 3, 43-62

Świątkiewicz G. (2000). Profilaktyka w środowisku lokalnym. http://www.wp.ajd.czest.pl/pracasocjalna/uploads/kierunek/profilaktyka%20w%20%C5%9Brodowisku%20lokalnym%20red.%20G%20%C5%9Awi%C4%85tkiewicz.pdf

Pietkiewicz, I., & Smith, J. A. (2012). Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościowych w psychologii. Czasopismo Psychologiczne, 18(2), 361-369.

Literatura uzupełniająca:

Bokszczanin, A. (red.) 2007. Social Change in Solidarity: Community Psychology Perspectives and Approaches. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego .

Dalton, J.H., Elias, M. J., Wandersman, A. (2001). Community Psychology: Linking Individuals and Communities. Wadsworth/ Thomson Learning.

Reich, S., Riemer, M., Prilleltensky, I. & Montero, M. (2007). History and Theories of

Community Psychology: An international perspective. Springer.

Duffy, K.G., Wong, F. (1996). Community Psychology. Allyn and Bacon.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• Definiować zakres działań i wartości psychologii społeczności

• Posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotu i metodologii psychologii społeczności ;

• Posiada pogłębioną wiedzę na temat dobrostanu różnych społeczności.

• Scharakteryzować i opisać rodzaje więzi społecznych.

• Posiada uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm propagowanych przez psychologię społeczności.

• Posiada wiedzę o metodach badań stosowanych przez psychologów społeczności

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

• Interpretacji informacji na temat zachowań/ zjawisk zachodzących w różnych społecznościach

• Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów społecznościowych;

• potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie; posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące zagadnień z zakresu psychologii społeczności.

• posiada umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi;

• ma pogłębione umiejętności obserwowania zachowania społeczności i zmian w nich zachodzących.

• Umiejętnie posługuje się terminami teoretycznymi w celu analizowania zachowań praktycznych.

• potrafi, po przygotowaniu, odbyć ustne wystąpienie w języku polskim z zakresu tematyki procesów grupowych

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności jak i rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie;

• Jest gotowy do realizowania zadań zawodo-wych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii społeczności.

• Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki

• Posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem i jest wrażliwy na zna-czenie relacji interpersonalnej w kontakcie

Metody i kryteria oceniania:

B. Formy zaliczenia:

Wykonanie obserwacji, ankiet, wywiadów i projektu badawczego.

C. Podstawowe kryteria: Aktywność na zajęciach, przygotowanie zadań badawczych;

Ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady:

• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów

• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów

• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Różańska
Prowadzący grup: Aleksandra Różańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Pysz, Aleksandra Różańska
Prowadzący grup: Magdalena Pysz, Aleksandra Różańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Pysz
Prowadzący grup: Magdalena Pysz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)