Metodologia badań psychologicznych I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-METBADPS1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań psychologicznych I |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | III |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | - podstawy pracy empirycznej - czytanie i pisanie artykułów psychologicznych - Styl APA 7 |
Literatura uzupełniająca: | Bąk, J. (2022) Statystycznie rzecz biorąc. |
Nakład pracy studenta: | Wykład: 2* Konwersatoria: 2* Laboratoria: 2 udział w zajęciach: 15 h +15h+30h przygotowanie do zajęć: 30h realizacja złożonych zadań projektowych: 30h realizacja zalecanych ćwiczeń 15h czytanie zalecanych lektur 30h |
Skrócony opis: |
Problematyka wykładów: 1. Naukowe i nienaukowe metody poznania, paradygmaty badawcze w psychologii 2. Etyka badań psychologicznych. 3. Problemy, pytania i hipotezy badawcze 4. Zmienne w badaniach psychologicznych, ich rodzaj, klasyfikacje i pomiar. 5. Podstawy teorii testów, Cecha a Wskaźnik 6. Operacjonalizacja zmiennych i skale pomiarowe. Teoretyczne modele zależności i schematy blokowe. 7. Dobór próby w badaniach psychologicznych, rachunek prawdopodobieństwa, prawo wielkich liczb, rozkład staty-styczny danych i miary tendencji centralnej i dyspersji. 8. Nowe kierunki projakościowe w psychologii: Prerejestracja, ustalanie wymaganej wielkości próby przed badaniem, kontrola jakości zbieranych danych, analiza mocy testu, analiza siły efektu vs analiza istotności statystycznej, publiko-wanie zebranych danych 9. Wnioskowanie statystyczne oraz analiza danych z badań ilościowych i jakościowych. |
Literatura: |
Francuz P. i Mackiewicz R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL Brzeziński, J. (2021). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o charakterze, źródłach i miejscu psychologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk; ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej psychologii (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych); UMIEJĘTNOŚCI posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii; KOMPETENCJE SPOŁECZNE jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę; jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia: Wykład: - sprawdzian wiedzy na koniec semestru (80%) - udział w projekcie badawczym pracownika naukowego (20%) Konwersatoria: Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie 1) wykonania pracy zaliczeniowej (raport w stylu APA), którą jest poprawne postawienie hipotez w oparciu o wybraną teorię średniego zasięgu 2) prezentacji pracy zaliczeniowej (ustnej) 3) opcjonalnie: ocen cząstkowych z realizacji dodatkowych zadań Laboratoria: Sprawdzian wiedzy praktycznej Realizacja zadań podczas zajęć Ocena sprawdzianu końcowego (wykład): - Umiejętność stosowania omawianych pojęć, stopień opanowania warsztatu badawczego - udział w projekcie badawczym pracownika naukowego Ocena konwersatoriów: - Ocena z konwersatoriów jest ustalana indywidualnie na podstawie raportu z wywodem teoretycznym. Ocena może być podniesiona w przypadku wyróżniającej się aktywności na zajęciach lub obniżona w przypadku braku aktywności/obecności. Opuszczenie powyżej 2 godzin lekcyjnych zajęć uniemożliwia uzyskania pozytywnej oceny z konwersatoriów Zaliczenie laboratoriów oraz konwersatoriów jest konieczne do przystąpienia do zaliczenia z wykładu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
KON
WYK
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Pajestka, Radosław Walczak | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Pajestka, Radosław Walczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Pajestka, Radosław Walczak, Przemysław Zdybek | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Pajestka, Radosław Walczak, Przemysław Zdybek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.