Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań psychologicznych I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-METBADPS1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań psychologicznych I
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

III

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

- podstawy pracy empirycznej

- czytanie i pisanie artykułów psychologicznych

- Styl APA 7

Literatura uzupełniająca:

Bąk, J. (2022) Statystycznie rzecz biorąc.

Nakład pracy studenta:

Wykład: 2* Konwersatoria: 2* Laboratoria: 2  udział w zajęciach: 15 h +15h+30h  przygotowanie do zajęć: 30h  realizacja złożonych zadań projektowych: 30h  realizacja zalecanych ćwiczeń 15h  czytanie zalecanych lektur 30h

Skrócony opis:

Problematyka wykładów:

1. Naukowe i nienaukowe metody poznania, paradygmaty badawcze w psychologii

2. Etyka badań psychologicznych.

3. Problemy, pytania i hipotezy badawcze

4. Zmienne w badaniach psychologicznych, ich rodzaj, klasyfikacje i pomiar.

5. Podstawy teorii testów, Cecha a Wskaźnik

6. Operacjonalizacja zmiennych i skale pomiarowe. Teoretyczne modele zależności i schematy blokowe.

7. Dobór próby w badaniach psychologicznych, rachunek prawdopodobieństwa, prawo wielkich liczb, rozkład staty-styczny danych i miary tendencji centralnej i dyspersji.

8. Nowe kierunki projakościowe w psychologii: Prerejestracja, ustalanie wymaganej wielkości próby przed badaniem, kontrola jakości zbieranych danych, analiza mocy testu, analiza siły efektu vs analiza istotności statystycznej, publiko-wanie zebranych danych

9. Wnioskowanie statystyczne oraz analiza danych z badań ilościowych i jakościowych.

Literatura:

Francuz P. i Mackiewicz R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów.

Lublin: KUL

Brzeziński, J. (2021). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o charakterze, źródłach i miejscu psychologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i

metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk;

ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej psychologii (zna główne szkoły, orientacje

badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych);

UMIEJĘTNOŚCI

posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy

badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań,

wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu

indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę;

jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i

formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;

Metody i kryteria oceniania:

Formy zaliczenia:

Wykład:

- sprawdzian wiedzy na koniec semestru (80%)

- udział w projekcie badawczym pracownika naukowego (20%)

Konwersatoria:

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie

1) wykonania pracy zaliczeniowej (raport w stylu APA), którą jest poprawne postawienie hipotez w oparciu o wybraną teorię średniego zasięgu

2) prezentacji pracy zaliczeniowej (ustnej)

3) opcjonalnie: ocen cząstkowych z realizacji dodatkowych zadań

Laboratoria:

Sprawdzian wiedzy praktycznej

Realizacja zadań podczas zajęć

Ocena sprawdzianu końcowego (wykład):

- Umiejętność stosowania omawianych pojęć, stopień opanowania warsztatu badawczego

- udział w projekcie badawczym pracownika naukowego

Ocena konwersatoriów:

- Ocena z konwersatoriów jest ustalana indywidualnie na podstawie raportu z wywodem teoretycznym. Ocena może być podniesiona w przypadku wyróżniającej się aktywności na zajęciach lub obniżona w przypadku braku aktywności/obecności.

Opuszczenie powyżej 2 godzin lekcyjnych zajęć uniemożliwia uzyskania pozytywnej oceny z konwersatoriów

Zaliczenie laboratoriów oraz konwersatoriów jest konieczne do przystąpienia do zaliczenia z wykładu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pajestka, Radosław Walczak
Prowadzący grup: Grzegorz Pajestka, Radosław Walczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pajestka, Radosław Walczak, Przemysław Zdybek
Prowadzący grup: Grzegorz Pajestka, Radosław Walczak, Przemysław Zdybek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)