Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań psychologicznych I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-METBADPS1-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań psychologicznych I
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania:

- podstawy pracy empircznej

Literatura uzupełniająca:

Bąk, J. (2022) Statystycznie rzecz biorąc

Nakład pracy studenta:

Liczba punktów ECTS 6: Wykład: 2* Konwersatoria: 2* Laboratoria: 2  udział w zajęciach: 15 h +15h+30h  przygotowanie do zajęć: 30h  realizacja złożonych zadań projektowych: 30h  realizacja zalecanych ćwiczeń 15h  czytanie zalecanych lektur 30h

Skrócony opis:

Treści programowe:

Problematyka wykładów:

1. Naukowe i nienaukowe metody poznania, paradygmaty badawcze w psychologii

2. Etyka badań psychologicznych

3. Problemy, pytania i hipotezy badawcze

4. Zmienne w badaniach psychologicznych, ich rodzaj, klasyfikacje i pomiar.

5. Podstawy teorii testów, Cecha a Wskaźnik

6. Operacjonalizacja zmiennych i skale pomiarowe

7. Dobór próby w badaniach psychologicznych, rachunek prawdopodobieństwa, prawo wielkich liczb, rozkład statystyczny danych i miary tendencji centralnej i dyspersji.

8. Wnioskowanie statystyczne,

Konwersatoria:

1. Hipoteza jako wysnuta z teorii odpowiedź na pytanie badawcze

a) ćwiczenia w poprawnym stawianiu pytań oraz hipotez badawczych

b) stawianie własnych hipotez w oparciu o wybrane makro-teorie

2. Konstrukty, Zmienne i ich operacjonalizacja:

Literatura:

1. Brzeziński, J. (2021). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN.

2. Francuz P. i Mackiewicz R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL.

Efekty uczenia się:

Wiedza – w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

 znać i definiować terminologię używaną w metodologii badań psychologicznych:

 znać miejsce psychologii w systemie nauk empirycz-nych;

 znać specyfikę metodologiczną psychologii (główne modele badawcze, strategie i metody badań stosowa-nych w naukach społecznych);

 rozumieć podstawowe pojęcia z zakresu ochrony wła-sności intelektualnej i prawa autorskiego głównie w od-niesieniu do typowych narzędzi wykorzystywanych w psychologii i podlegających takiej ochronie;

 rozumieć zasady etyki zawodowej;

 rozumieć jak wiedza wynikająca z badań (zastosowa-nia metodologii) pozwala wyjaśnić rzeczywistość spo-łeczną w aspekcie mechanizmów psychologicznych.

Umiejętności – w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

 na podstawie wiedzy i obserwacji na temat zjawisk psy-chologicznych i społecznych przy wykorzystaniu róż-nych źródeł sformułować problem badawczy i hipotezy

 prezentować i interpretować założenia i wyniki badań (prezentacje multimedialne, raporty i ustne wypowiedzi-);

 na podstawie wyników badań generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów psychologicznych.

Kompetencje społeczne – w wyniku przeprowadzonych zajęć student:

 wykazuje gotowość w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań badawczych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę;

 potrafi wykazać zaangażowanie w projektowanie, planowanie i realizowaniu badań psychologicznych;

 ma świadomość w zakresie zasad etyki zawodowej;

 potrafi w sposób przedsiębiorczy zaplanować i przeprowadzić badanie empiryczne.

Metody i kryteria oceniania:

Konwersatoria: ocena końcowa jest wystawiana na podstawie 1) wykonania pracy zali-czeniowej, którą jest poprawne postawienie hipotez w oparciu o wybra-ną teorię średniego zasięgu 2) prezentacji pracy zaliczeniowej (ustnej) 3) opcjonalnie: ocen cząstkowych z realizacji dodatkowych zadań Laboratoria: Sprawdzian wiedzy praktycznej C. Podstawowe kryteria - poprawność merytoryczna - poprawność wnioskowania - poprawność prezentowania

C. Podstawowe kryteria Ocena sprawdzianu końcowego (wykład): - Umiejętność stosowania omawianych pojęć, stopień opanowania warsztatu badawczego z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu Ocena konwersatoriów: - Ocena z konwersatoriów jest ustalana indywidualnie na podstawie końcowej prezentacji wywodu teoretycznego. Ocena może być podniesiona w przypadku wyróżniającej się aktywności na zajęciach lub obniżona w przypadku braku aktywności/obecności. Opuszczenie powyżej 2 godzin lekcyjnych zajęć uniemożliwia uzyskania pozytywnej oceny z konwersatoriów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pajestka, Radosław Walczak
Prowadzący grup: Grzegorz Pajestka, Radosław Walczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pajestka, Radosław Walczak, Przemysław Zdybek
Prowadzący grup: Grzegorz Pajestka, Radosław Walczak, Przemysław Zdybek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)