Metodologia badań psychologicznych ze statystyką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-METSTATBP-Z2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań psychologicznych ze statystyką |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza studentów w metodykę prowadzenia badań z zakresu nauk społecznych - psychologii. Przedmiot skupia się głównie na badaniach ilościowych, metodyce badawczej, zagadnieniem teoretycznym, sposobie komunikowania wyników badań itp. |
Pełny opis: |
Treści programowe: Treści realizowanych podczas zajęć, przy czym uwzględnia się podział na poszczególne formy zajęć, na przykład: Tematyka wykładów: 1. Pomiar w psychologii. 2. Grupowanie danych, sposoby graficznego przedstawiania danych. 3. Opis statystyczny jednej zmiennej. Rozkłady zmiennych losowych. 4. Korelacja i regresja. Korelacja zmiennych porządkowych i nominalnych. 5. Próba badawcza jako reprezentacja populacji. 6. Etapy wnioskowania statystycznego. Założenia testów statystycznych. 7. Testy dla danych interwałowych i ilorazowych. 8. Testy dla danych porządkowych i nominalnych. 9. Statystyczne podstawy analizy wariancji jednoczynnikowej 10. Statystyczne podstawy analizy wariancji dwuczynnikowej 11. Efekty główne, interakcji i proste w wieloczynnikowej analizie wariancji 12. Modele analizy wariancji z powtórzonym pomiarem 13. Wskaźniki wielkości efektu eksperymentalnego, 14. Statystyczne podstawy wielokrotnej regresji liniowej. Problematyka laboratoria semestr 4 1. Psychologiczne i etyczne czynniki związane z procesem badawczym jako interakcją – badacz – osoba badana – ćwiczenia w rozumieniu procesów psychologicznych tj. efekt oczekiwań interpersonalnych badacza, status motywacyjny osoby badanej, wskaźniki sugerujące hipotezę, lęk przed oceną, 2 Testy parametryczne dotyczące różnic między dwiema średnimi dla grup zależnych oraz grup niezależnych: ćwiczenia w zastosowaniu, analizie statystycznej i interpretacji testu t oraz testu z dla grup niezależnych i zależnych (założenia testu t oraz testu z: testy sprawdzające normalność rozkładu i homogeniczność wariancji zmiennej zależnej, obliczanie wielkości efektu dla testów przy pomocy, których porównujemy dwie średnie). 3. Testy nieparametryczne dotyczące różnic pomiędzy dwiema grupami : ćwiczenia w zastosowaniu, analizie statystycznej i interpretacji nieparametrycznych testów dla grup niezależnych: Manna- Whitneya, Kołmogorowa – Smirnowa i X² oraz nieparametrycznych testów dla grup zależnych: Wilcoxona i McNermara). 4. Testy parametryczne dotyczące różnic między więcej niż dwiema średnimi– ćwiczenia w zastosowaniu, analizie statystycznej i interpretacji analizy wariancji (testu F) dla grup niezależnych i zależnych (założenia analizy wariancji: testy sprawdzające normalność rozkładu i homogeniczność wariancji zmiennej zależnej; jednoczynnikowa vs wieloczynnikowa analiza wariancja; obliczanie testu F: wariancja wewnątrzgrupowa i międzygrupowa; efekty główne, efekty proste i efekty interakcyjne - interpretacja; hipotezy a priori i post hoc; obliczanie wielkości efektu dla testu F). 5. Testy nieparametryczne dotyczące różnic pomiędzy więcej niż dwiema grupami ćwiczenia w zastosowaniu, analizie statystycznej i interpretacji testów dla grup niezależnych: Kruskala – Wallisa i X² oraz dla grup zależnych: testu Friedmana i Cochrana. 6. Korelacje – obliczanie związku pomiędzy zmiennymi - ćwiczenia w zastosowaniu, analizie statystycznej i interpretacji współczynników korelacji r Persona , R Spearmana, ι Kendalla, phi i V-Cramera oraz współczynnika zgodności W Kendalla . 7. Badania empiryczne w praktyce - praca w grupach nad przeprowadzonymi badaniami, pisanie raportu i prezentacje studenckie wyników badań. 1. Jak wykonać jednoczynnikową analizę wariancji w schemacie międzygrupowym oraz wewnątrzgrupowym [założenia, obliczanie wyników post hoc i analiza kontrastów, interpretacja, wizualizacja różnic]. 2. Jak wykonać dwuczynnikową i trójczynnikową analizę wariancji w schemacie międzygrupowym oraz wewnątrzgrupowym [założenia, obliczanie wyników - post hoc i analiza kontrastów, interpretacja, wizualizacja różnic]. 3. Jak wykonać nieparametryczne odpowiedniki analizy wariancji w schemacie międzygrupowym oraz wewnątrzgrupowym (test Kruskala – Wallisa, test: Friedmana ). 4. Jak wykonać korelacje i analizę regresji (regresja liniowa i nieliniowa). 5. Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności; |
Literatura: |
Wykaz literatury* A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć i A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Shaughnessy J.J., Zechmeister E. B.i Zechmeister J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Francuz P. i Mackiewicz R. (2006). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL Piber – Dąbrowska K. Cypryańska M. i Wawrzyniak M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: SWPS Academica B. Literatura uzupełniająca Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Bedyńska, S., Brzezicka, A (red.). (2007). Statystyczny Drogowskaz. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Ferguson, G. A., Takane, Y. (2002). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. King B.M., Minium E.W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Nachmias Ch. F. i Nachmias D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c. Wieczorkowska G. Wierzbiński J. (2007). Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa: Scholar. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształ-cenia (Szczegółowe zalecenia i wskazówki praktyczne przedstawiono w „Jak przygo-tować progra-my kształce-nia…” Kra-śniewski A., s.50-59; 61-66) Wiedza -w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • znać i definiować terminologię używaną w metodo-logii badań psychologicznych: • znać miejsce psychologii w systemie nauk empi-rycznych; • znać specyfikę metodologiczną psychologii (główne modele badawcze, strategie i metody badań stoso-wanych w naukach społecznych); • rozumieć podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego głównie w odniesieniu do typowych narzędzi wykorzysty-wanych w psychologii i podlegających takiej ochro-nie; • rozumieć zasady i normy etyczne i z etyki zawodo-wej; • rozumieć jak wiedza wynikająca z badań (zasto-sowania metodologii) pozwala wyjaśnić rzeczywi-stość społeczną w aspekcie mechanizmów psycho-logicznych. • pytania dotyczące lektur zadawane w trakcie ćwiczeń • dyskusja i zadania w małych gru-pach w trakcie ćwiczeń (analiza tekstów empirycznych z zakresu nauk społecznych) • zastosowanie terminologii w pisa-niu pracy empirycznej (projektu i raportu ) • egzamin/kolokwium (testy wiedzy ) K_W01 (3) K_W02 (3) K_W04 (2) K_W10 (2) K_W11 (2) K_W15 (2) Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • potrafi na podstawie wiedzy i obserwacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych przy wyko-rzystaniu różnych źródeł sformułować problem ba-dawczy i hipotezy oraz zaprojektować i przeprowa-dzić oraz zanalizować badanie empiryczne; • posiada umiejętność dobrania grupy badawczej ade-kwatnej do problemu badawczego; • potrafi opracować raport z przeprowadzonego ba-dania (napisać pracę empiryczną); • potrafi prezentować i interpretować wyniki badań (prezentacje multimedialne + ustne wypowiedzi¬); • na podstawie wyników badań potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów psy-chologicznych. • Umiejętność zastosowania wiedzy w rozwiązywaniu konkretnych problemów metodologicznych w pytaniach testowych • punkty za aktywność za wypo-wiedź ustną w trakcie zajęć, • ocena wykonania projektu badaw-czego w 3 osobowej grupie, jego realności oraz prawidłowości po-stawienia hipotez badawczych i operacjonalizacji zmiennych • ocena umiejętności prezentacji swoich pomysłów badawczych oraz wyników gotowych badań • punkty za wykonanie ćwiczeń indywidualnie oraz/lub grupowo podczas zajęć • ocena z realizacji projektu badaw-czego (grupowa) • ocena za wykonanie zadań domo-wych K_U01 (3) K_U03 (2) K_U04 (1) K_U06 (3) K_U09 (2) K_U10 (1) Kompetencje społeczne -w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • wykazuje gotowość w podejmowaniu indywidual-nych i zespołowych działań badawczych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę; • potrafi wykazać zaangażowanie w projektowanie, planowanie i realizowaniu badań psychologicznych; • ma świadomość w zakresie zasad etyki zawodowej; • potrafi w sposób przedsiębiorczy zaplanować i przeprowadzić badanie empiryczne. • ocena z realizacji grupowego pro-jektu badawczego (zawierająca elementu umiejętności podziału za-dań w grupie, komunikacji, rozwią-zywania problemów) • ocena za wykonanie zadań domo-wych (związanych z kompetencja-mi społecznymi, takimi jak umie-jętność przeprowadzenia sondażu ulicznego, przeprowadzenie wy-wiadu z osobą badaną) • ocena systematyczności prowadze-nia badań terenowych i pracy w grupie • bieżąca ocena postępów w tworze-niu projektu badawczego podczas zajęć konsultacyjnych i umiejęt-ność komunikacji z prowadzącym • ocena radzenia sobie przez studen-ta z bieżącymi trudnościami (także etycznymi) wynikającymi z prowa-dzenia badań. K_K02 (1) K_K04 (2) K_K05 (1) K_K08 (1) |
Metody i kryteria oceniania: |
B. Formy zaliczenia: 1) wykonanie pracy zaliczeniowej: (przygotowanie projektu badawczego, przeprowadzenie badań i prezentacji wyników badań (pisemna i ustna); zadania domowe; 2) kolokwium - test sprawdzający praktyczne wykorzystanie wiedzy/ kompetencji i umiejętności; 3) zadania domowe 4) pozytywne zaliczenie egzaminu. C. Podstawowe kryteria ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady: • ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.